Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Koude kas bouwen van oude ramen


Tanja65

Aanbevolen berichten

Bij ons in de wijk wordt verbouwd. Alles gaat rucksichtlos de kliko in. Ik heb gevraagd of er voor mij een aantal ramen gered konden worden, en dat kon. Nu staan hier dus 3 van deze beautys en de komende dagen komen er nog 6 bij. Tijd voor een zelfbouwkas!

452BB330-A51C-429E-A4BF-1E59370BCC2524751555325491.jpeg

De planning is om de kas 3 ramen breed te maken (korte kanten op de grond) en de zijkant 1 raam diep. En dan bovenop 3 schuine ramen. De ontbrekende hoekjes aan de zijkant zetten we plankjes in. Een en ander op een karkas van balken zodat het middelste raam aan de voorkant open kan en de bovenramen kunnen rusten op de balken (en ook open kunnen).

 

Ik heb wel vragen aan de ervaren zelfbouwers of mensen die verstand hebben van kassen.

- wij vragen ons af of het handig is de kas op pallets te zetten. Die hebben we hier nog liggen in de goede maat. Mijn idee was dat ie dan wat van de grond af staat, en het minder koud zal zijn voor de plantjes. Of lekt dan juist alle warmte weg? Moeten we de pallets dan isoleren en zo ja hoe, of gewoon helemaal achterweg laten?

- zijn er (andere) dingen waar we qua constructie rekening mee moeten houden? Bijvoorbeeld voor de ‘deur’ middenin?

-nog andere tips?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo'n zelfde soort kasje en gebruik dat al jaren met veel plezier. Eet er nu al weer drie maanden uit.

 

Met het bouwen ga je natuurlijk uit van de maten van het materiaal dat je hebt

 

Mijn kasje bestaat uit zes hardhouten kozijnen op hun lange kant. de bovenkant is gemaakt van acht losse eenruiters.

 

Het frame van verduurzaamde palen net als de plankjes om het pas te maken. Ik heb geen deurtje en klim er in.

 

Wat niet altijd handig is. Wel is het handig dat de bovenkant er af kan. Je kan de kas dan door laten regenen en de temperatuur aanpassen.

 

Ook heb ik twee ventilatie klepjes om de temp aan te passen.

 

Hier een foto van het kasje (rechts) en platte bak (links)

 

 

2016041910403180261461076340.jpg

 

 

Pallets zou ik niet gebruiken dat rot snel weg. Gebruik betonnen opsluitband of duurzaam hout voor de onderkant. Ik ga er voor het gemak van uit dat de kas op een moestuin komt te staan.

 

 

Je kan van de ramen ook een platte bak maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk project. Ik heb ook ooit van gekregen ramen twee bakken gemaakt. Mijn nadeel was dat de ramen dubbelglas hadden en dan ook echt LOEIzwaar waren. Het open zetten was dan ook een uitdaging en ik had altijd angst dat de boel dicht zou klappen op het moment dat ik er met m'n hoofd in hing. Leuk guillotine-effect zeg maar...

Desalniettemin heb ik er toch echt wel wat profijt van gehad. Ik had ook nog geen echte kas en wilde wel wat eerder 'los' dus ik begrijp je helemaal. Als je er een kas van wilt maken denk ik ook dat je zoals Patrijs met 1-ruiters voor het dak aan de slag moet. Of misschien een (houten?) frame met plastic dak? Met de ramen die je krijgt wordt je constructie denk ik heel zwaar en wellicht onhandelbaar (of zelfs gevaarlijk, zoals in mijn geval). Zijpanelen daarvan kunnen denk ik wel prima. Succes!!

 

edit, hier een foto van een van de twee bakken die ik ooit maakte:

moestuinbak24281555332763.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij zware ramen die vastzitten met scharnieren kan je gasveren gebruiken.

Die kan je voor weinig op de sloop halen (achterklep bestel auto) .

 

 

 

gasveer96791555335484.jpg

 

Of aan weerszijde van het raam twee balkjes die van achter uitsteken. Daar kan je achter de bak een zware balk oid aan maken.

 

Idee ophaalbrug

 

 

Ophaalbrug-Berg-en-broekse-verlaat69201555335801.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat jullie zo meedenken! Ik overweeg ook nog aan de binnenkant van de ramen bovenop het binnenste raam er met een glassnijder uit te snijden, zodat de dekselramen minder wegen, geen idee of dat kan maar dat is het proberen waard. Latje over de snijrand tegen de scherpe randen en klaar is kees.

 

@patrijs de kas komt niet op een moestuin te staan, maar gewoon hier in mijn achtertuintje, dat helaas donker en vochtig is. De achtermuur is de schuur, daar is nog het meeste licht, en daar wil ik de kas ook tegen de schuur aanbouwen. Scheelt ook weer in warmte. De tip van de gasveren is een goede, die ga ik inderdaad doen denk ik. Volgens mijn man (ervare klusser) moeten de dekramen aam een balk an de schuurmuur bevestigd, en moet het dan wel lukken ondanks het gewicht.

 

Verder denk ik nog even over een platte bak met deze ramen. Ze zijn wel erg zwaar en onhandig daarvoor. Maar hey ie hoeft ze ook niet dagelijks te verplaatsen.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dubbelglas is een luxe bij koude nachten en nachtvorst! Olielampje in je bak en je bent de nachtvorst de baas.

 

Een makkelijke oplossing voor het gewicht is misschien en stevig oog hoog aan de schuur.

 

Je kan dan een draad aan het raam maken en door het oog of katrolletje. Aan de draad een gewicht. Bijv stoeptegel met gat er in geboord.

 

Wat latjes om het gewicht te geleiden. Hou er rekening mee dat als je in potten kweekt je vaak water zal moeten geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je een kas maken, of een koude (platte) bak?

 

Manlief heeft vorig jaar voor mij een mini-muurkasje gemaakt van hergebruikte ramen. Voor het dak heeft hij een frame gemaakt en daar plastic over gespannen dat we nog hadden liggen. Het is geen speciaal kassenfolie oid maar tot nu toe houdt het nog goed. Ik ben er erg tevreden over.

 

DSC0458621171555400567.JPG

 

DSC0458730201555400576.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...