Keltisch zeezout in de moestuin. Alternatieve methode deel 1

Naast algemene moestuin berichten kunt u hier ook alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt.
Castaneda
Woonplaats / locatie: Waterland

Keltisch zeezout in de moestuin. Alternatieve methode deel 1

Berichtdoor Castaneda » Zo 27 Feb 2011, 16:47

Ik zal een serie maken met de alternatieve methode om groente en fruit mee te telen, waarover ik gelezen, met jullie delen. Misschien vindt iemand er iets interessants voor zichzelf tussen zitten, om mogelijk mee te experimenteren.

Zeezout in de moestuin

Ik ben er op gestuit tijdens het lezen van een artikel van Mike Donkers op http://www.fonteine.com/zeemineralen_landbouw.html en http://www.fonteine.com/zeemineralen.html(tegenwoordig http://www.leefbewust.com, maar fonteine bestaat nog steeds). Door de artikelen van Mike Donkers heb ik 2 boeken over zeezout in de landbouw besteld: "Sea Energy Agriculture" door Dr. Maynard Murray en "Fertility from the ocean deep" - Charles Walters.

Kort samengevat bevat zeewater/zeezout bijna alle mineralen die erop de wereld bestaan en zo blijkt, ook in een juiste verhouding voor de gezondheid van planten en de mens. (Ik zou nu niet lukraak met zeezout door mijn tuin gaan lopen strooien :D ;) , lees je eerst een beetje in. De artikelen van Mike zijn een goede inleiding).

Uit het artikel 'zeemineralen in de landbouw' door Mike Donkers:

"Zeemineralen als bemesting

Wanneer zeemineralen de voeding vormen voor het plantenleven worden de planten en de bodem voorzien van meer mineralen en spoorelementen dan ze via andere vormen van bemesting krijgen, inclusief biologische. Alle op de aarde voorkomende mineralen en elementen, zowel bekend als onbekend, komen voor in zeewater. Wetenschappers hebben tot nu toe 92 elementen geïdentificeerd in zeewater en 84 mineralen in ongeraffineerd zeezout.

Het ligt dus eigenlijk voor de hand om zeemineralen in verdunde vorm te gebruiken op de 30% landmassa waarop wij leven. In tegenstelling tot een gezonde zeeomgeving treedt op het land eerder ziekte, veroudering, verkorte levensduur en celdegeneratie op. Doordat met verdunningen wordt gewerkt die zo extreem zijn dat je het zout niet of nauwelijks proeft, treedt er geen verzilting van bodem en plant op, zodat de mineralen en spoorelementen maximaal op kunnen worden genomen en gebruikt kunnen worden voor de groei, ontwikkeling en weerstand van het gewas.

Ziekte is verzuring. Zeemineralen alkaliseren en mineraliseren de bodem, hetgeen leidt tot een gezonde bodem en bodemleven. Insecten, schimmels en andere ziektekiemen ruimen uitsluitend zwakkere gewassen op en zullen wegblijven bij op zeemineralen geteelde gewassen, ofwel de gewassen zijn er beter tegen bestand. Onkruid gedijt vaak op een ietwat verzuurde bodem en zal dus ook eerder wegblijven. Insecticiden, fungiciden en herbiciden worden hiermee overbodig. Dergelijke chemische middelen hebben een sterk verzurende werking en zullen de bodem en het bodemleven alleen maar meer verarmen, omdat ze niet samenwerken met de natuur maar ertegen. Hetzelfde geldt voor kunstmest en niet gecomposteerde biologische mest. Zeemineralen zijn een natuurlijk alternatief waarmee je werkt met de bouwstoffen van het leven en in volmaakte harmonie met de natuur.
"

In de boeken van Murray en Walters staan de geweldige resultaten die ze behaalden met het groeien van gewassen op zeezout: de betere mineraal huishouding, de grotere weerstand tegen ziekte en plagen, dieren die konden kiezen kozen altijd met zeezout gegroeide gewassen enz. Ook bleken de dieren zelf veel gezonder te worden door het eten van gewassen met zeezout gegroeid. Zo werden experimenten gedaan met ratten, muizen en kippen => ratten of muizen die "gekweekt" (ik weet even geen beter woord) werden om kanker te krijgen, werden significant beter na het eten van zeezout voedsel en generatie naar generatie verdween de kanker meer en meer.
Ook vele ziektes bij mensen zijn met zeezout te behandelen, zie hiervoor info over Rene Quinton (o.a hier ter inleiding: http://www.fonteine.com/we_zijn_1.html).

Grond gezond => planten gezond => dieren en mensen gezond

Zeezout is 1 van de vele bodemverbeteraars en een hele goede als we dit allemaal lezen. Ik gooi het nu al 2 jaar in mijn achtertuin, zonder slechte resultaten, laat ik het zo stellen. Ik kan niet zeggen: "dit komt door de zeemineralen", want ik heb nooit expres een experiment daarvoor gedaan. Ik gooi altijd alles wat mij goed lijkt op mijn land en kijk wel wat er gebeurt. Misschien met die brixmeter nu een beter houvast.
Maar misschien is dit wat voor je ;) Er zijn nog veel meer methoden en bodemverbeteraars, die vaak elkaar ook goed aanvullen, waar ik in volgende topics over zal schrijven.
Laatst gewijzigd door Castaneda op Ma 28 Feb 2011, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Comprehend and copy Nature

Kamilla

Re: Zeezout in de moestuin...

Berichtdoor Kamilla » Zo 27 Feb 2011, 18:53

Interessant artikel! Het is een feit, ook binnen de geneeskunde, dat het land gedemineraliseerd wordt. Elk jaar gaat mijn vader op vakantie naar zee en komt dan terug met gevulde vuilniszakken met zeewier voor in zijn composthoop. Zelf heb ik afgelopen jaar ook meegedaan. Dus ik heb al een beetje voorsprong dit jaar. :P

aardbeijim
Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)
Woonplaats / locatie: Riemst

Berichtdoor aardbeijim » Zo 27 Feb 2011, 18:55

Hij kan ook wat emmers zeezout naar zijn hotel meenemen en dan zorgen dat al het water verdampt dan blijft het zout in kristallen achter.
Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

dennislp
Moestuin Seizoen: Bekijk update (27)
Woonplaats / locatie: Alkmaar

Berichtdoor dennislp » Zo 27 Feb 2011, 19:02

Als nog vraag ik me af: Zee zout? Waarom zee zout, waarom niet zout vanaf land?
Uiteindelijk ; zout = zout.
En dan kunnen we zeuren over zout uit water of niet,

Zee zout: Wij halen zout uit zee, laten het water verdampen, en heee, we hebben zee zout 8-)
Zout van het land: Er ligt zout, vanuit de natuur verdampt het water, en heee, we hebben zout van het land :D

Leg mij het verschil maar uit,
Allebei zijn ze door het zelfde ontstaan , de verschillen zijn dus zéér minimaal als je logisch na denkt, zou ik zeggen. ;)

Castaneda
Woonplaats / locatie: Waterland

Berichtdoor Castaneda » Zo 27 Feb 2011, 19:15

@ Dennis, dat klopt ook. Er zijn genoeg mijnen of andere plekken "op het land" waar deze zouten te vinden zijn, dat waren immers plekken waar eerst een zee was, die toen opgedroogd is, of anders... Maar er is wel verschil tussen de samenstelling van sommige verschillende zouten, zo is dode zeezout anders (veel meer kalium) qua samenstelling dan regulier zeezout of himalaya zeezout. Bij gebruik voor planten praat men meestal over keltisch zeezout, himalaya zeezout (nu hoog in de bergen gelegen) of zeemineralen als kant en klare oplossing. De mineralen verhouding van deze zouten (keltisch of grijs zeezout, himalaya, zeemineralen oplossing) schijnt precies goed te zijn.
Laatst gewijzigd door Castaneda op Za 26 Mar 2011, 22:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Comprehend and copy Nature

dennislp
Moestuin Seizoen: Bekijk update (27)
Woonplaats / locatie: Alkmaar

Berichtdoor dennislp » Zo 27 Feb 2011, 19:32

Mooi, we hebben namelijk nog 5kg strooi zout liggen ( :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: )

helena
Moestuin Seizoen: Bekijk update (19)
Woonplaats / locatie: brabant

Re: Zeezout in de moestuin. "Alternatieve" methoden deel 1

Berichtdoor helena » Zo 27 Mar 2011, 08:25

Quote Jos:”Trouwens over dat zeezout, ze hebben mij vroeger geleerd dat alle zout uit zee komt ook al wordt het op het land gewonnen. Zit het verschil met jouw zeezout dan in de "versheid" of is er weer een slimmerik die munt wil slaan uit de goedgelovigen onder ons.

Heb het nagekeken; Heb laatst besteld op http://www.keltischzeezout.com. 25kg.incl. btw en thuisbezorgen was €50,10. Voldoende om 50000ltr water mee te bemesten... Op 10 ltr water gebruik ik ong. 5gr. zout. Kosten per emmer water, momentje ff rekenmachine erbij halen......als ik het goed tel 0.005ct.
Waarom zou je onbewerkt, keltisch zeezout gebruiken? Voor mij is magnesium de reden. Hoeveel mensen hebben wel niet een tekort aan magnesium ( vb bij veelgestelde diagnose adhd ) en kopen dure supplementen in de natuurwinkel. Is het niet simpeler, de aarde hiermee te voeden en deze voedingsstof via de voeding binnen te krijgen.

Jasmin, dank voor de tip van het lavameel. Dit ga ik zeker onderzoeken wanneer is gebleken dat het zout niet goed werkt.
Ga nu eerst ff de inhoud van de eierdoosjes, champignonbakjes en wc rolletjes voorzien van hun dagelijkse portie mineralen

RickT
Woonplaats / locatie: Rotterdam

Berichtdoor RickT » Zo 27 Mar 2011, 08:52

Voor wat het waard is
http://www.fonteine.com/zeemineralen.html

Miss. kunnen we dan ook direct dit even bediscussiëren

Bloed en Beendermeel in je moestuin
http://www.freewebs.com/ruudendiana/blo ... ermeel.htm

helena
Moestuin Seizoen: Bekijk update (19)
Woonplaats / locatie: brabant

Berichtdoor helena » Zo 27 Mar 2011, 09:02

Hoi Rick,

Inderdaad, ben helemaal fan de blikopeners :idea: :Ron Fonteine en Mike Donkers.

Terug naar “Huiskamer”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.