Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Keyhole gardens


borderrose

Aanbevolen berichten

Dat ziet er erg leuk uit. Ik heb me er wel eens eerder in verdiept, maar uiteindelijk besloten dat de vorm te onhandig is in een kleine moestuin. Ook teveel werk, voor een relatief klein oppervlak.

Het is naar mijn idee wel erg leuk als je het decoratieve extra aandacht geeft, en als die keyholes blikvangers worden in een ruime 'recreatie'tuin. Ook heel handig en leuk voor mensen die niet goed kunnen bukken. Een moestuin op pootjes, zonder pootjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit voor de gemeenschapstuin gepland om de vaste groente (rabarber, vaste kolen, aardbeien, etc.) die graag een beetje extra wil hebben te voorzien van voeding. Nog geen ervaring hiermee. We leggen dit in het vroege voorjaar aan (tenminste dat is het plan).

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik zie niet helemaal in waarom een 'sleutelgattuin' zo hoog moet zijn? Het idee achter de sleutelgatvorm is namelijk dat je zo min mogelijk ruimte kwijt bent aan pad, en toch overal bij kunt zonder op de bedden te hoeven staan. Dit kun je dus ook gewoon op de grond doen, of op 10 cm verhoogde bedden. Waarom zou je muurtjes zo hoog bouwen? Kost zinloos materiaal, het kost ook ruimte (zo'n 10 a 15 cm rondom als je steen gebruikt), en als je tuin heel hoog wordt moet je ook als een gek bijwateren in de zomer omdat het sneller uitdroogt.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe begin je vrij laag, en ieder jaar wordt het bed hoger doordat je constant compost toevoegt door afval in het 'vat' in het midden te gooien.

Daardoor krijg je goed vochtvasthoudende grond. De verdamping via de zijkanten wordt door de stenen tegengegaan.

Het is dus juist heel geschikt voor droge streken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...
  • 9 maanden later ...

In maart gaan we hier thuis een Keyholegarden annex spiraal maken..de juiste vorm zit nog niet helemaal in mijn hoofd.

Hier hebben enkele mensen gereageerd met de aankondiging deze tuin te maken..wat is daar van terecht gekomen?

 

Wat vinden jullie van het idee om een spiraal met Keyhole te combineren?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, dat lijkt me zo een goed idee..de vorm misschien iets meer Keyhole

 

Het idee om beiden te combineren staat me wel aan. We weten nog niet zo goed waar we veel aarde vandaan moeten halen maar in ieder geval lijkt me dat op de bodem veel boomstronken en takken gebruikt kunnen worden..zoals bij een hugel in de permacultuur.

 

Enne, als iemand nog een stuk rieten schutting overheeft dan kunnen we dat goed gebruiken voor de koker waar de compost ingaat.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de wijk Boschveld in Den Bosch, loop ik af en toe over een voormalig industrieterrein, waar een soort samentuin-project is.

De eetbare planten staan er in enorme fruitkisten van ca. 1 m3 en met stenen of omranding van gevlochten wilgen zijn er verhoogde bakken gebouwd, die ook deze vormen hebben. Er staan ook wat bomen en struiken en sierplanten direct in de grond geplant.

 

Mijn "uitleg" hiervan is dat de grond vervuild zou kunnen zijn en dat dit gedaan wordt om geen vervuiling in de eetbare gewassen te krijgen. In de vormgeving is blijkbaar ook rekening gehouden met efficiënt omgaan met beperkt water (dat moet van elders worden aangevoerd) en het maken van microklimaatjes in zo een bakken. Wat ook een rol zou kunnen spelen, is dat de plantbakken zo vrij eenvoudig te verhuizen zijn. In de wijk zijn volop grondige renovaties en grootschalige veranderingen aan de gang, dus deze tuin zal waarschijnlijk een tijdelijke status hebben......

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...