Kippen houden in kleine tuin

Alles over het houden van nutsdieren, zoals kippen, varkens en geiten.
Chika
Woonplaats / locatie: Groene Hart - ZH

Kippen houden in kleine tuin

Berichtdoor Chika » Zo 13 Mar 2016, 11:11

Ik wil 3 Wyandotte krielkipjes gaan houden. Nu heb ik een paar vragen:

1. Vanzelfsprekend zorg ik voor een nacht-, een leghok en een ren. Deze kan ik op 2 plekken plaatsen; in de volle zon of op een plek in de schaduw. Wat is de beste keuze?

2. Verder heb ik kaal stuk tuin van ongeveer 3 x 4 m. waar ik een kippenparadijs :P van wil maken. Welke planten en struiken kan ik daar het beste neerzetten? En kan ik deze grond het beste bestrooien met bijvoorbeeld houtsnippers of is het voor de kippies juist lekker als ze in de grond op zoek kunnen naar wormen?

3. De deur van de ren zal overdag altijd open staan. De muren van mijn tuintje zijn ongeveer 1 m. 60 hoog. Is dit hoog genoeg om de kippen in mijn tuin te houden?

MartinH
Woonplaats / locatie: Vught

Re: Kippen houden in kleine tuin

Berichtdoor MartinH » Zo 13 Mar 2016, 12:15

1, Kippen kunnen beter tegen kou dan tegen warmte. Ik zou 'm dus in de schaduw zetten,

2.Ik heb nauwelijks planten in de ren staan en geen strooisel op de grond, Ze ploegen de grond lekker om. Toen ik de ren maakte stond het er vol met onkruid. Langzaam maar zeker maakten mijn 5 kippen er korte metten mee, nu is het allemaal zwarte grond, afgezien van een bramenstruik en een appelboompje. Bramen en appels worden niet oud :-)

3. Ik heb geen ervaring met Wyandotte kippen. Heb dus geen idee of ze hoog komen. Krielkippen op zich kunnen wel over een muur van 1,60. Maar waarom zouden ze het doen als ze het in je tuintje naar hun zin hebben??

Chika

Berichtdoor Chika » Zo 13 Mar 2016, 12:25

Dank voor je reactie Martin!

Voor wat betreft de beplanting; de kippen gaan los in mijn tuintje lopen. Omdat het voor mij ook een stukje natuur moet zijn waar ik kan genieten (veel meer tuin heb ik niet ;) ) , vroeg ik me af welke struiken ik kan planten waar ze lekker kunnen schuilen, maar die ze niet helemaal kaal vreten? En ze moeten natuurlijk niet giftig zijn voor de kippen.

Onkruid staat er voldoende, dus daar kunnen ze lekker op los en ik denk dat de bessenstruik ook wel plezier oplevert.

MartinH
Woonplaats / locatie: Vught

Berichtdoor MartinH » Zo 13 Mar 2016, 12:50

Je moet er rekening mee houden dat als er kippen lopen, er niet veel meer zal groeien/bloeien in je tuin. Misschien valt het met drie krielkipjes wel mee maar bij mij zijn het 5 echte buldozers. Alleen de brandnetels laten ze staan, die mag ik er dan uittrekken. Daar staat tegenover dat je wel iedere dag lekkere eitjes mag rapen.

Ik kwam deze website tegen, hier staat een hele lijst met planten die je bij kippen kunt planten.

http://bloeiendwonen.nl/een-kipvriendelijke-tuin/

Misschien kun je daar iets vinden.

Chika

Berichtdoor Chika » Zo 13 Mar 2016, 13:18

Goeie tip deze site, is precies wat ik zocht.
Hier staan aardig wat planten en struiken die ik in m'n kippenparadijs kan neerzetten.

http://bloeiendwonen.nl/een-kipvriendelijke-tuin/

Jaydot
Woonplaats / locatie: Brummen

Berichtdoor Jaydot » Zo 13 Mar 2016, 13:25

Wat leuk!
Ik heb ook drie wyandottes (okee, twee wyandottes en een wyandotte-achtige) die los in mijn tuintje lopen. Ook een klein tuintje. Ze hebben uiteraard een prima nachthok en ren, ze worden gevoerd in de ren, en ze lopen er wel in en uit, maar het liefst scharrelen ze door de tuin. Of ze komen in de keuken zitten :).
Alleen de stevige vaste planten hebben drie jaar met loslopende kippen overleefd. Iets zaaien, of kleine kwetsbare plantjes planten kun je vergeten.
De mijne kunnen best vliegen, maar ze zijn eigenlijk nog nooit de tuin uitgevlogen. Wat ze wel doen is ergens onderdoor kruipen, en daar hebben ze maar een verrassend klein gaatje voor nodig.
Kippen houden van een zonnebad op z'n tijd, maar ze zitten toch voornamelijk in de schaduw, dus er moet wel schaduw in de ren beschikbaar zijn.
Strooisel op de grond is altijd maar van korte duur, daar maken ze korte metten mee (en dat vinden ze heerlijk om te doen, dus je doet ze er wel een plezier mee. Ik strooi bijvoorbeeld grasmaaisel altijd in de ren).
Ik heb een grasveldje in het midden van de tuin, en dat houden ze kort. Heel kort (maar allesbehalve glad), ik heb vorig jaar nauwelijks gemaaid en er zitten in deze tijd van het jaar stukken in waarvan ik me afvraag of het ooit nog goed komt.
En houd er rekening mee dat er overal kippenpoepjes komen te liggen - bij mij ruimen de honden dat redelijk op, maar als je geen hond hebt kan het op je terras best irritant zijn.
Ze lopen altijd en overal te krabben, en grond uit de border wordt met handenvol (potenvol) tegelijk over de paden geslingerd - ziet er vaak niet uit.
Kortom: loslopende kipjes zijn superleuk, maar een elegante siertuin zul je niet hebben. Het is een keuze :).
Kippen fotoalbum

Oh, nog een toevoeging, dit is een moestuinforum tenslotte: ik heb aanvankelijk geprobeerd te moestuinieren waar nu mijn grasveldje is. Dat, kan ik je vertellen, is volstrekt onmogelijk met loslopende kippen!! Wat wellicht werkt is ze in het teeltseizoen in de ren houden en in de winter los laten lopen (dan ruimen ze alles meteen perfect op), maar die van mij kunnen zo verschrikkelijk tragisch als gekooide tijgertjes achter het hek van de ren heen en weer lopen, dat ik dat maar één seizoen heb volgehouden. Daarom ligt er nu een grasveldje :lol:

Afbeelding
The difference between a flower and a weed is a judgement
Foonfoto dagboekje van mijn volkstuin

Chika

Berichtdoor Chika » Zo 13 Mar 2016, 17:42

Hahaha, ik ben geen type voor een elegante siertuin! Maar bedankt voor de waarschuwing. Een moestuintje (in bakken) heb ik ook een jaar geprobeerd, maar dat is niet helemaal mijn ding. Omdat mijn passie bij dieren ligt, heb ik na een paar maanden denken en lezen, besloten dat ik voor kippetjes kies.

Ik heb twee poezen en een hond, dus het zal nog wel een uitdaging zijn om ze goed aan elkaar te laten wennen. Over de poezen maak ik me weinig zorgen, maar de hond is erg speels. Gelukkig is ze niet heel groot, dus we gaan zien hoe dat samen gaat. De kippen kunnen altijd nog schuilen in de ren....

Nu is mijn achtertuin helemaal betegeld (was al zo toen ik hier kwam wonen) en ik mis echt een stukje natuur hier achter. Heb wel wat struikjes en planten in potten staan, maar ik wil graag een 'gewone' tuin. Omdat mijn gezondheid niet heel goed is, vind ik het fantastisch dat de kippen het onkruid te grazen nemen. Dan ben ik van die ellende af! En het is natuurlijk gewoon hartstikke gezellig; hoe meer natuur en dieren, hoe meer ik het naar m'n zin heb. Qua dieren is dit wel de grens, ik heb maar een klein huisje, dus met twee poezen, een hond en drie kippen is het wel genoeg.

Wat een leuke foto van jouw kippen! Zat er aan te denken om tussen de struiken graszaad te strooien, maar nu krijg ik het idee dat dat weinig zin zal hebben. Volgens mij is het zaad al weg voordat het gaan kiemen. Misschien toch maar wat graszoden neerleggen. Goeie tip trouwens over dat ze door kleine gaatjes kruipen, er is een stukje schutting waar een gat zit van een centimeter of 10, toch maar even dichtmaken voordat de familie kip arriveert.

Hoe heb jij het binnen in de ren? Ik was van plan om daar de tegels te laten liggen en dan schelpenzand er over heen.

Jaydot

Berichtdoor Jaydot » Ma 14 Mar 2016, 10:35

Graszaad strooien? Kansloos :D . Ik heb mijn grasveldje met zoden aangelegd.

De hond laten wennen is hier probleemloos verlopen. De kipjes hebben sowieso aanvankelijk alleen in de ren gezeten, in die tijd kon ik aan de hond uitleggen dat het niet de bedoeling was om ze leuk te laten fladderen.

De ren is gewoon grond. Er groeien zelfs wat planten in: varens, die spontaan zijn verschenen en gulden roede, die zich bij mij als onkruid gedraagt.

Wel belangrijk dat kippen een plek hebben om met droge voeten uit de regen te zitten. Ik heb de mazzel dat ik een overkapt terras heb, dus bij slecht weer zitten ze meestal onder de terrastafel.

Overigens, gisteren vergeten te zeggen: mijn kippen vliegen nooit de tuin uit, maar in het begin zijn ze wel de ren uitgevlogen toen ze er op uitgekeken waren. Nu ligt er dan ook een dakje op van bamboe. Was ook handig toen ik kuikens had, in verband met de sperwer die zo nu en dan langs kwam. Een volwassen kip zal hij denk ik wel afblijven, maar toen er kuikens waren zat hij om de haverklap te loeren.
Bijgaand een telefoonfotootje van de ren. Dat ze er alledrie inzitten is puur toeval :).

Afbeelding

speets
Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)
Woonplaats / locatie: Achterhoek

Berichtdoor speets » Ma 14 Mar 2016, 11:47

Een kennis heeft buxus in de kippenren staan. Dat is giftig, maar ik weet niet of dat ook voor pluimvee geldt :?
In elk geval blijven zijn kippen er af. Ze pikken er alleen wat beestjes uit.
Je kunt er ook kleine (bonte) hulst in zetten. Dan ziet het er niet zo kaalgekrabt uit en hebben ze toch wat te doen.
"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt".

Huub Buijssen.

Jaydot

Berichtdoor Jaydot » Ma 14 Mar 2016, 12:08

@speets: Dit is de ren in winterstand. In de zomer groeit er varen en gulden roede, dan ziet het er beter uit.
Zoals je kunt zien, staat de deur van het hok open - ze hebben het hele tuintje tot hun beschikking, en daar hebben ze echt zat te doen!
In de tuin staat trouwens wel buxus - ze zitten er regelmatig insecten in te zoeken, maar voorzover ik kan zien blijven ze er verder vanaf.
Wat ik wat griezeliger vind is dat de lelietjes der dalen ook de ren in kruipen en volgens mij zijn die ook giftig. Ik schoffel ze zoveel mogelijk weg, maar uitroeien is lastig, bovendien vind ik ze aan de andere kant van het hek wel ontzettend leuk.

Terug naar “Nutsdieren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.