Kippen in de moestuin

Alles over het houden van nutsdieren, zoals kippen, varkens en geiten.
Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Re: Kippen in de moestuin

Berichtdoor Charly » Wo 13 Jun 2018, 09:52

Hahahah. Stinkende teckels... Ja ik ken die lucht. Die van die zwarte modder komt, zo'n enorme putstank. Wij hebben een zwart hondje, en als die es gezwommen heeft, zie je dus niet dat ze in de zwarte prut gezeten heeft, tot je het ruikt.... :sick: Poehee!

Het afrasteren of een draadje spannen, hebben we wel ooit over gedacht. Maar ons landje is behoorlijk laaaang en aan 3 zijden omwaterd.
Afbeelding
Dus da's nogal een pukkel werk hoor...
Vooralsnog hebben we iig alle lelies drastisch gekortwiekt.
En checken we de kippen vaker (om de paar uur).
Er komen er trouwens 5 kippies bij vanavond. Dus die moeten we sowieso ook in de gaten gaan houden.
Want het zal wel even flink hommeles worden in de groep... :shock:
Gelukkig zijn de groepen redelijk aan elkaar gewaagd. 2 volwassen hennen, 3 jonge hennen en 1 haan, en dan 5 nieuwe volwassen dames erbij.
De haan zal wel de doorslag geven. Ik hoop dat hij zich een beetje als een gentle man gedraagd...
wees bevriend met kleine dingen

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (232)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Wo 13 Jun 2018, 10:00

Dat is een beetje veel om te omheinen ja. Blijft het probleem dan kan je nog denken aan tijdelijk kleinere stukken omheinen? Leuk is het niet. Als wij een nieuw groep hadden dan zetten we ze in de avond in het hok erbij en bespoten de hele bende met odeklonje ;) zodat ze allemaal hetzelfde roken de volgende dag. Werkte meestal wel goed.
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (239)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Wo 13 Jun 2018, 12:59

Oh wat gaaf dat je Dikkie kunt zien op die foto!!! Bij ons zie je snotverdorie nog steeds een luchtfoto van vóór wij er woonden. Al had de gemeente laatst wel een nieuwere zag ik :think: Maar Google niet?

Tja, kippen zijn best slim en hebben ogen, dus kunnen zien wie er nieuw zijn. Of die hetzelfde geuren of niet... maakt dat uit? Mooi als het helpt hoor, dus doe het vooral, maar ik geloof er niet zo in :shifty: Je zou ze even apart van elkaar kunnen zetten? Die verplaatsbare ren is zeker nog in gebruik door de jongere kippies die nog niet leggen?

Charly

Berichtdoor Charly » Wo 13 Jun 2018, 13:09

Oh dat is ook nog een idee, de verplaatsbare ren!
Daar zitten nu de kalkoenen in (kleine kipjes zitten al bij de groep en zijn na een paar weken eindelijk soortement van geaccepteerd...)
Maar de koentjes kunnen misschien een dagje of wat in de stal?
Ga ik nog even op ponderen.
Ik heb natuurlijk ook die bench nog. Die is met 60 x 80 niet bijzonder ruim, maar mss kan het voor een dagje of 2 wel. De bodem kan daar nl uit, dus ze hebben gras onder de pootjes, en ik kan er stokken doorheen schuiven als zitstok... Maar misschien schat ik het te ruim in en past t voor geen meter... :think:
Maar fijne ideeën allemaal :thumbup:

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Wo 13 Jun 2018, 13:29

Ha nee dat lijkt me vrij krap. Zeker als je er nog een waterbak en voerbak in kwijt moet.

Charly

Berichtdoor Charly » Ma 25 Jun 2018, 15:08

"Hoe zou het vergaan zijn met de zwemmende kippies van Charly?"
"En zou die introductie van de 5 nieuwe kippen een beetje vlot verlopen zijn?"

Jullie zouden het je maar af kunnen vragen, en wie ben ik dan om je van een antwoord op deze gedachtenknagers te weerhouden?
(Je moet een beetje zelfspot hebben in 't leven hoor, anders is het zo saai allemaal :shh:)

Komt ie. Het goede nieuws is dat de introductie van de 5 nieuwe volwassen kippen bij de kippen die we al hadden een fluitje van een cent was. We hebben ze een middag in de bench op het veldje gezet, tussen de andere kippen en bij het vallen van de avond allemaal samen op stok. Was zo gepiept. Echter is er helaas ook slecht nieuws. De nieuwe kippen snapten namelijk helemaal niets van het eendenkroos. En dus hebben we een heel weekeinde kipje gevist. Vooral mijn lief is nauwelijks uit zijn waadpak geweest. En ik om het uur maar checken.
Bijzonder dat de ene kip 4 uur door het water kan trappelen en probleemloos herstelt, waar een andere binnen een uur toch weet te verdrinken. Zo zijn we dus helaas toch nog een kipje verloren.

Deze keer waren we er echter wel snel bij, waardoor we haar alsnog hebben kunnen slachten. Dat was niet de planning natuurlijk, maar gelukkig hoefden we haar niet weg te gooien dus. Een pleister op de wonde.

Na een dag of drie leek iedereen in kipjesland overtuigd van het feit dat dat groene mushy spul niet was om op te lopen. En sindsdien geen natte kippen meer! We waren ondertussen al met plannen in de weer van het bouwen van een ren, tot houden in een van de varkensweitjes, maar dat hebben we gelukkig allemaal kunnen afblazen. Zo vrij is toch veel fijner!

De nieuwe kipjes leggen redelijk. Waardoor we iedere dag net even vrolijker worden als we het leghok inspecteren.
1tje heeft helaas wel een probleem. Al een week een rood onderbuikje, dat warm aanvoelt. Ze eet en drinkt goed en is actief (legt niet, denken we) Uiteraard op gegoogled. Een meneer noemt maar liefst 6 verschillende oorzaken, waarbij de uitkomst echter in alle gevallen ronduit beroerd is.
https://www.hobbyfarms.com/6-causes-of- ... hickens-2/
Vraag is of we het nog even aanzien, of dat we binnenkort toch nog een keertje kip op het menu zetten wellicht (hoewel ik me nu bedenk dat een zieke kip slachten mss niet zo heilzaam is, of nou ja; het opeten van een zieke kip. )

Oh ja en ik had nog wat interessants bedacht (eigen interpretatie, dat "interessant", natuurlijk) Maar ik vroeg me laatst af of het niet mogelijk zou zijn om zelf kippenvoer samen te stellen. Met die nieuwe kippen erbij gaat het er rap doorheen, en daarnaast is het leuk om zelf in te voorzien van je landje natuurlijk.

Vond dit interessante (long read!) stuk: http://abundantpermaculture.com/how-to- ... out-grain/
Een van de ideeën die deze mevrouw oppert is trouwens het drogen van eendenkroos. En laat dat nou..... :D :cool:

Nasuada
Moestuin Seizoen: Bekijk update (9)
Woonplaats / locatie: Overijssel

Berichtdoor Nasuada » Ma 25 Jun 2018, 18:21

:thumbup: brandnetel is hier al een groot succes.gedroogd vinden de varkens, de konijnen en de kippen het super lekker.
Foto van je nieuwe kipjes?

Nasuada
Moestuin Seizoen: Bekijk update (9)
Woonplaats / locatie: Overijssel

Berichtdoor Nasuada » Do 05 Jul 2018, 07:23

Al 1,5 week geen enkel ei meer.
Wat blijkt.....ze vreten de eieren ineens massaal op.
Zelfs de eieren onder de broedse kip zijn met huid en haar verslonden.
Het zijn echt de kippen zelf.
Is dit nog af te leren?

tielse flipje
Woonplaats / locatie: Boekelo

Berichtdoor tielse flipje » Do 05 Jul 2018, 23:24

Weet je zeker dat alle kippen de eieren kapot pikken?
Vaak is er één kip die de schaal kapot pikt en de andere kippen zijn er dan als de kippen bij om mee te eten.
Mijn ervaring is dat de dader dit gedrag (soms met tussenpozen) blijft vertonen. Je kunt ze verschillend ringen en hopen op een heterdaadje.

Ik heb een hen die braaf de eieren bebroed en op moment van uitkomst de kuikens stuk voor stuk vermoord. Deze hen heb ik nog wel, ze is herkenbaar geringd, maar ze mag natuurlijk niet meer broeden.

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Zo 08 Jul 2018, 13:41

Balen! Bij ons zijn het ratten die eieren gappen. Ik moet 2 maal per dag even rapen anders liggen er kapotte eieren in het hok en heeft een rat weer een volle buik :thumbdown:

Heb je vrij donkere legnesten/omgeving? Iets hoger dan grondniveau (al hebben wij ze wel op de grond hoor...) en wat noemde Joel Salatin laatst in een filmpje nou ook alweer nog meer... :think:

Terug naar “Nutsdieren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.