Kippen in de moestuin

Alles over het houden van nutsdieren, zoals kippen, varkens en geiten.
prettig gestoord
Moestuin Seizoen: Bekijk update (32)
Woonplaats / locatie: Haaksbergen

Re: Kippen in de moestuin

Berichtdoor prettig gestoord » Do 23 Aug 2018, 22:08

Wij hadden ook vorig jaar een fors bloedluis probleem. Toen alle zaagsel eruit, hok helemaal witgekalkt, alle kieren vol laten lopen met de verf. En geen zaagsel meer op de grond maar gele grond. Da vervangen we nu 3/4 x per jaar, roll away legkasten en miet zeggen nauwelijks nog iets van bloedluis.
Helemaal zonder is volgens mij een utopie :?

Maar leggen is nog steeds uiterst matig, de jonge aanwas mag wat mij betreft snel beginnen met leggen
Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

tielse flipje
Woonplaats / locatie: Boekelo

Berichtdoor tielse flipje » Do 23 Aug 2018, 22:38

@appelvrouw
Alleen op de dag van sprayen de eieren niet eten.

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Berichtdoor Charly » Do 23 Aug 2018, 23:26

Dank allemaal voor jullie opm. Ga dus de hele handel eruit scheppen sowieso.
Houtsnippers op de composthoop staan me een beetje tegen, met al die rare creepy-crawlers ertussen.
Van de andere kant zit er ook mooie poep van zowel geit als kip tussen, dus moet toch flink willen verteren. Knappe mijt die dat overleeft!

Misschien dat ik ook geel zand in het hok doe. Jammer van de gemiste kans voor compost, maar als geel zand de creeps onder controle houdt, is me dat wel wat waard... En in de winter zitten ze sowieso net als vorig jaar weer in de kas, compost te maken voor volgend jaar :thumbup:

Ik had achteraf die frontline beter niet kunnen gebruiken, ik mag een maand geen eieren rapen. Lijkt me trouwens best overdreven... Maar goed. Fipronil he. Is nogal besmette term. Zekere voor het onzekere enzo.
wees bevriend met kleine dingen

Hampie
Woonplaats / locatie: Hindeloopen

Berichtdoor Hampie » Vr 24 Aug 2018, 00:37

Ik ben zelf geen kippenhouder, maar mijn vader vroeger wel; zouden varens uit het bos de luizen niet weren??
Varens in de legnesten bijvoorbeeld?? En de zitstokken zo bevestigen dat ze vrij zijn van de wanden, zodat (bloed)luizen 's nachts niet bij de kippen kunnen komen, dmv kommetjes gevuld met (creosoot??)olie.
Het is inmiddels alweer lang geleden, maar misschien kan Google verder helpen.
Er was ook nog iets met tabaksplanten?

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (232)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Vr 24 Aug 2018, 11:50

Hierop doorgaand: Ik leg boerenwormkruid onder de stokken dus tussen de stok en de houder. Verder boerenwormkruid in de legnesten onder het stro..een oude gewoonte van deze streek. En vaseline rond het uiteinde van de stok ook.
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Nasuada
Moestuin Seizoen: Bekijk update (9)
Woonplaats / locatie: Overijssel

Berichtdoor Nasuada » Vr 24 Aug 2018, 22:01

:evil: wat een ellende, heb je het weggekregen?
Zou het het door de warmte en de houtsnippers komen?

appelvrouw

Berichtdoor appelvrouw » Vr 24 Aug 2018, 23:41

Hampie schreef:Er was ook nog iets met tabaksplanten?

Ja tabac, daar kan ik me wat bij voorstellen. Ik heb altijd wel enkele (sier) tabacsplanten in de kas en de luizen die aanwezig zijn gaan er door dood, ook andere beestjes leggen het loodje door de vette sterk ruikende stof in de plant. Ik ga zeker nog wat bladeren tussen de stok en houder leggen, goed idee!
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Nasuada
Moestuin Seizoen: Bekijk update (9)
Woonplaats / locatie: Overijssel

Berichtdoor Nasuada » Vr 24 Aug 2018, 23:59

Ps..... landleven augustus 5 pagina's over bloedluis.

appelvrouw

Berichtdoor appelvrouw » Za 25 Aug 2018, 13:09

5 pagina`s!? En wat zeggen ze erover?

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Berichtdoor Charly » Wo 29 Aug 2018, 11:51

appelvrouw schreef:5 pagina`s!? En wat zeggen ze erover?

Online kan ik het artikel niet vinden, maar Nas had me een foto gestuurd van de samenvatting waaruit ik opmaakt
- vetten / oliën om bloedluis te verstikken
- roofmijt inzetten als bestrijder
- Diatomeeënaarde: soort mineralenpoeder met een scherpe structuur. Die strooi je in t hok en daarvan drogen ze uit
- Witkalken. Dicht kieren en maakt bloedluis beter zichtbaar
- Finecto: natuurlijke spray voor t hok waar ze van uitdrogen
- Chemische sprays voor op kip. Maar dan idd tijdje geen eieren eten.

Hier trouwens inmiddels een heel stuk verder. Hele stal uitgemest, schoongeveegd en ingeflatst met oud frituurvet. Zitstokken ook. Enorm glibberige bende. Maar we hebben bij het uitmesten geen bloedluisje gezien. En ook wijzelf waren volledig schoon na het geklieder. Nou ja, schoon als in ‘zonder bloedluis’, we zaten wel onder het frituurvet. :roll: Dus misschien dat het achteraf toch wel heel erg mee viel met de besmetting?
Nou ja. Die vette hurrie kan in ieder geval geen kwaad. Zelfs al ruiken alle kippen tijdelijk naar kroket en zien ze eruit als vette plumeaus ;)

Oh. En we hadden dus de geiten gewassen. Redelijk onceremonieel... zetje in de sloot gegeven, beetje insoppen met e of a biozeep, en weer een ‘zetje’ in de sloot gegeven. Geiten houden niet van nat. En geiten houden niet van zwemmen. Geiten houden inmiddels ook niet bijster meer van ons. :-/
Maar schoon zijn ze wel. :D
wees bevriend met kleine dingen

Terug naar “Nutsdieren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.