Kiwibes ervaringen

Plaats hier je vragen, tips en berichten over fruit en noten
Goldfish
Woonplaats / locatie: Gouda

Re: Kiwibes ervaringen

Berichtdoor Goldfish » Ma 04 Jun 2018, 19:06

Geneva is van de wat oudere rassen de vroegste in elk geval.

Glenn1ap
Woonplaats / locatie: beringen

Berichtdoor Glenn1ap » Ma 04 Jun 2018, 22:21

Een kiekje AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

mastert
Woonplaats / locatie: rotterdam

Berichtdoor mastert » Di 05 Jun 2018, 00:47

@Glenn1ap, ziet er goed uit.
is dat de Geneva?
En wat is dan je bestuiver?

nivo
Woonplaats / locatie: KOKSIJDE

Berichtdoor nivo » Do 07 Jun 2018, 23:03

Kom hier even binnen vallen want het lukt me niet om uit zaad de Silvervine/matatabi kiwi te laten kiemen.

Het 3de jaar op rij dat ik zaad bestel en tevergeefs nog geen 1 kieming tot stand kwam.

Het moet toch eens lukken of ik krijg steeds hetzelfde zaad gestuurd uit dezelfde voorraad die al nooit zal kiemen.

Volgde alle tips op en probeerde verschillende uit gevonden online.

Zaad zeker 3 maand in de koelkast bewaren voor het zaaien.
Zaadjes los op een vochtige ruw korrelige grond
zaadjes op een vel vochtig keukenrol in een diepvrieszakje
zaadjes in zaai en stek grond

Heb nog niet al mijn zaad verspeeld dus hoop hier eindelijk de echte goeie tip te krijgen , of misschien dat iemand hier nog wat zaadjes van liggen heeft. Want vermoed dat mijn zaad dood verkocht werd.

AshaiRey
Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)
Woonplaats / locatie: Brabant

Berichtdoor AshaiRey » Vr 08 Jun 2018, 09:08

Ik heb 2 jaar geleden ook weleens kiwi gezaaid. In mijn geval waren dat pitjes van een gele zespri kiwi
Zaadjes uit de kiwi gehaald, een beetje schoongemaakt en een dag op een tissue laten drogen.
Daarna gezaait in potgrond vermengt met een beetje zand en op een warme plek gezet
Bijna alles kwam op en had ik 25 plantjes.
Heb er nu nog een stuk of 6 over die redelijk groeien.

Mijn ervaring is dus dat kiwi, mits ze rijp zijn makkelijk zouden moeten kiemen.
Groetjes,
Bram

Goldfish
Woonplaats / locatie: Gouda

Berichtdoor Goldfish » Vr 08 Jun 2018, 09:14

Nivo heeft het over Actinidia Polygama. De vruchten zijn eetbaar maar niet bijzonder lekker (maar wel sterk medicinaal), en je kan van het hout uitstekend kattenspeelgoed maken. De stoffen zijn minstens 10x en wellicht 100x zo krachtig als kattenkruid, valeriaan en ook Actinidia Kolomikta.

Een andere lid van het forum heeft het ook geprobeerd ze te zaaien, maar zonder succes. Zoals Nivo omschrijft moet je eindeloos stratificeren en dan nog oneindig geduld uitoefenen. Er zijn een paar vage buitenlandse site die ze kunnen leveren en ik weet in elk geval een persoon in Belgie die een paar grote exemplaren in zijn tuin heeft/had staan.

nivo
Woonplaats / locatie: KOKSIJDE

Berichtdoor nivo » Vr 08 Jun 2018, 10:33

Ja wil deze "silvervine" idd voor mijn katten graag kweken. Zoals ik al 20 jaar de nepata cataria en valeriaan met succes voor de katten kweek.
Maak hier idd speelgoed van om oa dierendoelen mee te steunen.

Heb wel een gewone kiwi staan maar dit is niet hetzelfde. Ze laten deze met rust.

De zaadjes kocht ik al enkele keren bij "ons zaden" er is moeilijk aan te komen verder of je komt op alibaba ed terecht waar je nooit weet wat je krijgt als je het al krijgt :problem:

Via aliexpress bestelde ik ook reeds bij verschillende aanbieders zaad voor de patchouli plant maar kreeg telkens een heel ander soort plantje uit de zaadjes.

Wel..... mocht er hier iemand mee lezen die de Silvervine heeft groeien en er vruchten in heeft dan houd ik me kandidaat om enkele vruchten over te nemen :thumbup: dan weet ik zeker dat ik de juiste zaadjes heb en dat ze op het juiste moment als de vrucht rijp is geplukt werd.

Brabantse Tuinprins
Woonplaats / locatie: Brabantse Land

Berichtdoor Brabantse Tuinprins » Zo 10 Jun 2018, 06:57

Het meeste succes zul je hebben met verse zaden. Online kopen leidt meestal tot teleurstelling omdat de zaden jaren oud kunnen zijn (je kunt aan een zaadje niet zien hoe oud het is) en het embryo in het zaad zijn kiemkracht heeft verloren. Het beste krijg je zaden van iemand die de plant zelf in de tuin heeft staan.

Verse zaden kiemen redelijk goed op warmte. Een korte stratificatie-periode van 1 à 2 maanden (blootstelling aan koude = temperaturen rond de 5 graden Celsius) kan het kiemingspercentage verbeteren. Bij het zaaien de zaden bij voorkeur niet bedekken of maar heel miniem bedekken met aarde. Tegelijkertijd moet je er voor zorgen dat het zaaisel niet uitdroogt maar te vochtig is ook niet goed omdat schimmelziektes het zaad dan kunnen aantasten.

Terug naar “Fruit en noten”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.