Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kweekkas/tuinkas welke plaats in de tuin?


Valentijn

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ben ik weer met een vraag.

 

Ik zit er aan te denken om een broeikas te kopen, wacht op een leuke op marktplaats.

 

De vraag is alleen waar zet ik hem in de tuin? Mijn tuin ligt op het zuidoosten, met aan beide zijden schuttingen.

 

Langs de linkerschutting (op de zuidoost kant dus) heb ik mijn moestuin gemaakt, 120cm breed en een kleine 10m lang. (Plaats A op de foto)

 

Bijna de hele dag zon. Zou ik mijn broeikas ook op die plek moeten zetten? Dan krijgt hij wel heel veel zon, wordt denk ik te warm in de zomer.

 

De andere plek (plek B). Is net er tegenover, de schutting aan de ongeveer West zijde. Daar heeft de kas 's morgens wel een aantal uren zon, maar 's middags weinig.

Als de zon hoog staat, pakt de kas via het dak nog wel wat zon mee.

Ik heb zelf het gevoel dat deze plek beter is, maar ben bang dat er te weinig zon is voor zonaanbiddende groenten zoals tomaten.

De plek zou zijn precies waar de aarde wat hoger is en begroeid is. Kas is 370cm L x 190cm B x 183cm H.

 

Net buiten beeld bij de pijl staat een hoge conifeerachtige boom in de tuin van de buren, die wel een stukje zon wegpakt wat normaliter op het dak van de kas zou vallen.

 

Wat denken jullie?

 

tuin72111337628616.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kas kan open, en heeft goede ventilatie mogelijkheden! (de meeste dan)

 

Ik neem aan dat je de kas wilt nemen om je seizoen te verlengen, dan zou ik hem op plek A zetten. Plek B heeft vroeg in voorjaar waarschijnlijk te weinig zon, en dus te weinig warmte om er goed in te kunnen telen.

 

Ik zou denk ik voor een muurkas gaan, tegen het tuinhuisje aan. Dan heb je ook voordeel van de warmte die de stenen in de avond/nacht nog afgeven!

 

Succes in ieder geval!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou geen muurkas doen omdat de planten daarin altijd richting de lichtkant buigen.

Plek A is beter dan B i.v.m. te weinig zon bij B. Maar ik zou hem achteraan tegen het terras bij het schuurtje zetten en in dezelfde richting als het schuurtje. Je kijkt dus vanuit je huis tegen de zijkant van de kas aan.

 

Elektra in je kas is makkelijk, waterleiding onontbeerlijk.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...

Het seizoen komt er weer aan en ben weer naar kassen aan t kijken.

 

Ik zit er aan te denken om hem op plek A te zetten, maar dan in de lengte langs de schutting en met de kont tegen het schuurtje aan (stukkie terras weghalen dus).

 

's morgens krijgt ie dan niet zo veel zon, maar later op de dag voldoende. 's nachts mogelijk nog wat warmte van de muur van de schuur.

 

Goed idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een lange zijde op het zuiden zou kunnen zetten, zou je de meeste warmte in de kas vangen. Dus de kopse kanten richting oost en west plaatsen. Ik weet niet of dat kan bij jou?

 

Goed idee?

Een kas nemen is altijd een goed idee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Ik zie nu pas alle antwoorden. bedankt! (blijkbaar werkt de abbonneer functie niet altijd goed?).

 

De kas in de lengte plaatsen van oost naar west zou op zich wel kunnen, maar dan hij niet tegen de schuur aan en dan komt ie echt dwars door mijn tuin heen.

 

Op de meeste advies lijstjes van winkels lees je dat de je kas *niet* tegen een schuur en/of schutting aan moet zetten ivm schaduw.

Op zich klopt dat wel, maar op lokatie A vangt de kas nog flink zon de hele middag. 's morgens wel wat minder omdat de zon opkomt in de hoek die je op de foto ziet.

De kas wordt waarschijnlijk tussen 4 en 5 meter lang en 2 a 2,5m breed.

Dus dan vang je niet overal zon 's morgens, maar al vrij snel komt er een stuk in de zon te liggen en dan vang je toch al warmte voor de hele kas.

 

Enige nog betere optie is denk ik de kas een stuk van het schuurtje af zetten (naar voren dus).

Maar dan komt hij weer dichter bij het huis wat de tuin weer kleiner maakt voor mijn gevoel.

En wat moet ik met de loze ruimte achter de kas. Om er iets aan te hebben moet je toch al gauw 1,5m ruimte laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...