Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Lijnzaad; zo'n 55 m2


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Hier hebben we op 2 april zo'n 55 vierkante meter ingezaaid met lijnzaad:

 

foto-130411435752811.jpg

 

Dat kwam al snel op, en 24 juni stond het nog mooi te bloeien:

foto-525091435753094.jpg

 

Vandaag was dan de dag dat het er van ons moest. Er zaten al een tijdje een stel vogels (vinkjes?) in, dus er was al lekker wat geknoeid en opgegeten. Ook liepen er wat muizengangen.

 

Het was heerlijk zonnig, dus de planten waren mooi droog. Op hier en daar wat takjes en zaaddoosjes na, die waren nog wat groenig.

We hebben het met de hand uit de grond getrokken. Dat ging makkelijker dan met de zeis. De zeis was nou ook niet echt scherp, maar de plantjes wortelen blijkbaar zo licht dat je ze er met de zeis ook gewoon uit rukte in plaats van af sneed.

foto-657051435753106.jpg

foto-741891435753113.jpg

 

We hangen alles nog even te drogen in dekbedhoezen. Daarna slaan en stompen we tegen die zakken, waardoor de zaden onderin vallen. Daar heb ik een gat geknipt, en dan stromen de zaadjes er zo uit

foto-864421435753171.jpgfoto-995481435753179.jpg

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat het niet genoeg is om er ook olie van te persen (geen idee hoeveel ml er uit een kilo zaad komt?) maar ik hoop er in ieder geval flink wat van te gebruiken in ons brood. Liefst ook volgend jaar nog.

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eh... hoe ging het ook alweer... recept komt van mijn moeder... Hoeveelheden schat ik nu een beetje.

 

Honing/lijnzaad HOESTDRANK:

 

Pot honing, citroenschil (dun geschild) van halve citroen, paar eetlepels lijnzaad (stuk of 3 of 4), en wat water om het te verdunnen (niet té dun...!).

Dit tijdje laten pruttelen op heel zacht pitje zodat de lijnzaad lekker trekt.

Dan van het vuur afhalen en zeven, sap van ongeveer 1 citroen (naar smaak meer) toevoegen.

Moet wel wat siroopig zijn.

 

Aflaten koelen en in gesteriliseerde fles in de koelkast bewaren. Is tijdje houdbaar, weet niet hoelang...

 

Paar borrelglaasjes per dag langzaam opdrinken als je last hebt van nare hoest.

 

Is nog lekker ook!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 years later...

Interessant.

Is het bevallen? Heb je het later nog eens gedaan?

En wat was je opbrengst? En hoeveel zaad had je, waar besteld? 

En kan je eigen gewonnen zaad het jaar erop weer zaaien?

 


 

aangepast door Chana
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, niet meer gedaan daarna, ik weet niet eens waarom niet eigenlijk... Behalve dan dat we vrij snel meer varkens gingen houden en alle ruimte nodig hadden :) 

 

Je kunt uiteraard je gewonnen zaad gewoon weer zaaien. Ik kocht mijn zaden bij Vreeken. 

  • Like 1

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...