Lisa's moestuin en kasavontuur

Lisa
Moestuin Seizoen: Bekijk update (26)
Woonplaats / locatie: Lelystad

Lisa's moestuin en kasavontuur

Berichtdoor Lisa » Vr 13 Mei 2011, 22:24

Hoi iedereen,

Ik voel me bijna bezwaard om mijn moestuin/kas hier neer te zetten. In vergelijking met sommige mensen op het forum hier heb ik namelijk 1000x minder ruimte :shock: . (Stiekem ben ik dus heel jaloers :mrgreen: )
Maar ik ben eigenlijk al lang blij dat ik een tuin heb. Tot vorig jaar december woonden we nog in een flatje zonder balkon. En nu heb ik een kas van 2 bij 3 in de tuin staan en een tuin die eindelijk wat begint te worden. We zijn namelijk verhuisd naar een nieuwbouwwoning en de achtertuin zag er dus uit als een Sahara met een laag klei eronder.
Inmiddels hebben we een terras en begint de kas al aardig groen te worden. Als we straks alle grond hebben omgeploegd en verrijkt hebben met compost en tuingrond dan gaat het moestuintje er ook wel komen.

Afbeelding

Dit zijn een paar foto's uit mijn kas.

Hieronder een Micro Tom tomatenplantje die met 4 cm groot al bloemetjes krijgt.
Afbeelding

Hieronder één van de twee Parthenon F1 courgette planten. Ik heb in totaal al drie courgettes kunnen oogsten.
Afbeelding

Dit waren de eerste twee courgettes die we geplukt hebben.
Afbeelding

De Lollo Bionda die klaar is om te oogsten.
Afbeelding

Het eerste bloemetje van de ananasaardbei. Zoals je ziet hebben ze geen meeldraden, dus ik heb als een gek zitten te bestuiven in de kas. :D
Afbeelding

Mijn suikermeloenplantje. Ik kan niet wachten tot het zomer is!
Afbeelding
http://www.hobbyzaden.nl
Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Dennis29
Moestuin Seizoen: Bekijk update (13)
Woonplaats / locatie: Noord Holland

Re: Lisa's moestuin en kasavontuur

Berichtdoor Dennis29 » Za 14 Mei 2011, 08:24

Ziet er mooi uit!
Alleen een courgette kan je het beste oogsten als ze nog maar 10 centimeter groot zijn, dan zijn ze het lekkerst.

jasmin
Moestuin Seizoen: Bekijk update (11)

Berichtdoor jasmin » Za 14 Mei 2011, 08:29

Ziet er inderdaad mooi uit. En je hebt best wat ruimte om lekker los te gaan, zeker in combinatie met je kas. Gewoon kiezen voor intensieve oogsten: veel opbrengst op kleine ruimte, maar die keuze heb je al gemaakt.... te zien aan je plantjes... ;)

Jooze
Woonplaats / locatie: Hilversum

Berichtdoor Jooze » Za 14 Mei 2011, 08:52

Wat een mega leuke tuin!! Een kas gewoon in een achtertuin, echt heel leuk gedaan! Ben beneiuwd hoe het eruit gaat zien, met moestuin erbij!
Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Helly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (63)
Woonplaats / locatie: Limburg

Berichtdoor Helly » Za 14 Mei 2011, 10:17

Wow wat ziet alles er goed uit, vooral die lollo sla :D
Leuk zo'n terras die aansluit bij de kas en moestuin.
Good things come in small packages

Sandra
Moestuin Seizoen: Bekijk update (3)
Woonplaats / locatie: Friesland

Berichtdoor Sandra » Za 14 Mei 2011, 11:39

Vind het juist geweldig, en denk eraan hoe kleiner de tuin, hoe moeilijker het tuinieren en hoe bijzonder de grote tuinierder het juist vindt!! We hebben dezelfde kas trouwens hihih!
groetjes Sandra

hansm
Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)
Woonplaats / locatie: n-holland

Berichtdoor hansm » Za 14 Mei 2011, 11:59

Mooie opbrengst al zo vroeg dat doe je goed, ik vondt je ananas aardbei bloemje er vreemd uitzien, dus ik gelijk buiten kijken bij me eigen maar inderdaad die zien er toch hetzelfde uit, denk dat de vergroting zo dicht bij wel mooi duidelijk laat zien dat er geen meeldraden zijn.
heb je nog een andere aardbei soort staan om te bevruchten ?
Players only love you when they're playing.

Lisa

Berichtdoor Lisa » Za 14 Mei 2011, 14:11

@ Hansm: Ik heb inderdaad nog twee Senga Sengana aardbeienplanten erbij staan om te bevruchten. Ik ben er alleen nog niet achter hoe ik dat het beste handmatig kan doen. Er zijn hier in de buurt namelijk nog maar weinig tuinen waar al wat groeit en daardoor laat het aantal bestuivers te wensen over. Helemaal in de kas zie ik ze eigenlijk nooit. Tot nu toe heb ik het gedaan met tissues en wattenstaafjes maar het is heel lastig om er stuifmeel aan te laten plakken. Misschien heeft iemand nog tips?

Verder bedankt voor alle leuke reacties tot nu toe, ik zal als onze tuin nog verder af is en ik ook dingen in de grond heb staan nog meer foto's plaatsen.
Ik heb hier in ieder geval nog wat foto's van in de kas.

Ik heb nu in totaal 6 mini tomaat plantjes staan (links- en rechtsboven). Het waren zaadjes van de Aldi, met zo'n bijgeleverd kasje. Ik weet dus niet wat voor een soort het is maar 'mini' vind ik ze niet echt. Ze doen het gelukkig wel goed.
Verder heb ik drie Roma tomaten planten, en de 6 tomatenplanten hieronder die in de bak staan heb ik eigenlijk te laat gezaaid, half april tot de laatste week van april. Maar ze groeien allemaal goed en ik hoop dat de kas de late zaaitijd een beetje compenseert.
1x Great White
1x Red and Black Boar
1x Green Zebra
1x Piedmont
1x Oranje van Goeijenbier
1x Marvel Striped

Afbeelding

Verder moet ik nog grote potten zien te versieren voor:
1x P20 blue
1x Calabash Purple
1x Striped Cavern

Oftewel de courgetteplanten gaan zodra aan beide kanten de schuttingen staan naar buiten toe. Hopelijk houdt dat de wind goed tegen en dan kan ik weer fatsoenlijk lopen in m'n kas :lol:. En ik moet eerdaags schaduwdoek hebben omdat m'n tomatenplanten maar blijven verbranden ondanks dat de kas met de mooie weer de hele dag openstaat.

Om het af te leren nog wat foto's van m'n kas. Zoals je kan zien moet ik wat verzinnen voor m'n stokbonen. Ik dacht namelijk dat ze 2 meter zouden worden, dan zouden ze dus net in m'n kas passen. Maar nu las ik laatst dat ze wel 3 meter konden worden :shock:. Ik denk dat ik ze maar weer naar beneden leidt, dan heb ik straks een bonenboog in m'n kas. :lol:
Afbeelding

En hier mijn eeuwig slap hangende paprika planten met een verdwaald pluksla plantje. Misschien dat ze het te warm vinden? Water krijgen ze genoeg en mest hebben ze ook gehad. Maar ze groeien wel gestaag verder dus zoveel zal er niet aan de hand wezen hoop ik. :roll:
Afbeelding

Als laatste mijn snijbiet zaailingen. Ik heb het nog nooit eerder gegeten dus ik ben benieuwd hoe het straks gaat smaken. Afbeelding

hansm
Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)
Woonplaats / locatie: n-holland

Berichtdoor hansm » Za 14 Mei 2011, 14:43

Met een kwastje eigenlijk zo'n penseeltje lijkt het mij het makkelijkste gaan,
Ga je bij je kas ook nog een stuk tuin of een grote bak ofzoiets maken voor in de vollegrond groente te kweken ?
Glazenkassen vindt ik handig in voor en najaar, volop in zomer ben ik altijd wat voorzichtig ermee om dat het werkelijk bloedheet erin kan worden
lucht je goed dat je raam/deur openzet met zon, want dat is wel belangrijk denk ik, zoiets van schermdoek zou ik ook wel aanraden.
ik vijndt het grappig dat jij met gas begint en daarna met vollegrond (denk ik tenminste) meeste mensen doen dat andersom maar maakt niks uit natuurlijk en een kas is hardstikke leuk.
Maar toch denk ik dat bv je bonen en aardbeien net zo goed het buiten doen.
mooie soortjes tomaat ik hoop dat ze goed doen, is vet leuk die verschillende kleuren en vormen tomaat.
Players only love you when they're playing.

Lisa

Berichtdoor Lisa » Za 14 Mei 2011, 15:03

@ Hansm: klopt inderdaad dat het een beetje vreemd is om eerst een kas te hebben. Het was ook eigenlijk niet de bedoeling. We zouden eerst schuttingen gaan plaatsen en de tuin verder op orde maken, om vervolgens de kas neer te zetten.
Alleen binnen had ik al het één en ander voorgezaaid. Op een gegeven moment zat ik met 2 tot aan de nok toe gevulde oppot tafels binnen en was deze kas in de aanbieding bij de Welkoop voor 500€. Dus toen stond de kas er ineens eerder. :lol:

Je hebt inderdaad gelijk over de bonen en de aardbeien, eigenlijk kunnen die naar buiten maar we hadden ze 'zolang' maar 'even' in de kas gezet want tegen die tijd dat ze groot zouden worden hadden we wel aan beide kanten schuttingen... Dat hebben we dus een beetje verkeerd ingeschat :P. Nu zitten de bonen al helemaal omgewikkeld aan de paal en ik vind het beetje eng om ze weg te halen. Dus ik laat ze maar zitten. De aardbeien laat ik voorlopig wel hangen, ze hangen nog niet in de weg, ze doen het goed in de kas en zo zijn ze beschermd tegen vogels (die er nog niet zijn trouwens, maar het is wel een goed excuus :D).

De rechterkant van de tuin wordt denk ik allemaal moestuin. Ik heb in ieder geval nog twee pompoenplanten die de grond in kunnen, een paar bloemkolen en ik wil nog spinazie, raapsteeltjes, sla en nog veel meer gaan telen. Dus dat komt wel goed.

Terug naar “Moestuin Seizoen 2011”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.