Lonicera caerulea (Honingbes)

Plaats hier je vragen, tips en berichten over fruit en noten
roeier
Moestuin Seizoen: Bekijk update (6)
Woonplaats / locatie: Iens

Re: Lonicera caerulea (Honingbes)

Berichtdoor roeier » Do 24 Mei 2018, 10:03

Rupsjes kunnen ook de boosdoener zijn, maar die zitten dan ook aan het blad.

De kleinste struikjes, met maar een paar besjes, die scherm ik niet af, niet de moeite waard.

Mijn eerste honingbesje ooit kunnen proeven een paar dagen terug. Zat nog wel vrij vast aan z'n steeltje, maar ik was te nieuwsgierig. De smaak-associatie die ik had was met rabarber. Zoet, maar met een duidelijk zuurtje erin, wat Engelstaligen 'tangy' noemen. Niet bitter.
Lekker wat mij betreft, dus geen spijt dat ik een partijtje bes-struiken heb aangeschaft zonder een bes geproefd te hebben.

Cees Tabak
Woonplaats / locatie: breda

Berichtdoor Cees Tabak » Za 26 Mei 2018, 10:58

8 struiken. 10 besjes.....;-(
Ik verdenk de Merel. Maar toch...iemand soort gelijke ervaringen?

AshaiRey
Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)
Woonplaats / locatie: Brabant

Berichtdoor AshaiRey » Za 26 Mei 2018, 12:20

Ja, vogels. Heb het ook zien gebeuren.
Hier over alle bessen netten om maar iets eetbaars over te houden.
Groetjes,
Bram

mastert
Woonplaats / locatie: rotterdam

Berichtdoor mastert » Za 26 Mei 2018, 14:05

ja, bij mij hebben de vogels ook genadeloos toegeslagen. Maar groot gedeelte eigen schuld. Ik had mijn net niet goed vastgezet, en ben door mijn mede moestuinders volop gewaarschuwd. Ik heb 1, bijna rijp besje op, en er zitten er nog een paar aan. Ik hoop op 5 besjes van 3 struiken. Met de nieuwe planten erbij, die ik van Eetbaargoed heb gekocht, moet dat toch volgend jaar beter kunnen.

Anna3
Moestuin Seizoen: Bekijk update (18)
Woonplaats / locatie: Regio Utrecht

Berichtdoor Anna3 » Za 26 Mei 2018, 16:01

Mijn vriend 1 bes en ik 1, allebei op de grond gevallen bessen, heerlijk! Smaakte naar meer, daar dachten de vogels ook zo over vermoed ik. Wat op deze foto's nog te zien is, is helaas allemaal weg.
Afbeelding
Afbeelding

permanatuurtuin
Moestuin Seizoen: Bekijk update (67)
Woonplaats / locatie: Hulsberg

Berichtdoor permanatuurtuin » Ma 28 Mei 2018, 08:46

Wij hebben ook niet veel vruchten kunnen opeten. De kinderen eten de onrijpe vruchten, dus voor de volwassenen blijft er niks over. De vogels zijn geen probleem, die lusten geen onrijpe vruchten.

Ik denk dat merels ze wel lusten. We hebben op ons perceel weinig merels. Volgend jaar krijgen hopelijk meer struiken vruchten en dan vinden de kinderen hopelijk niet meer alle vruchten. Er hangen nog een paar vruchten en de eerste kersen en aardbeien zijn al rijp, dus hopelijk blijven deze voor ons hangen.

Fruittuin17
Woonplaats / locatie: Noord-Holland

Berichtdoor Fruittuin17 » Ma 28 Mei 2018, 15:01

Afbeelding hier gisteravond de eerste bessen geoogst. Die bessen zitten zo onwijs verstopt dat ik helemaal niet wist hoeveel er eigenlijk al aan mijn kleine struikjes zat. En de vogels blijkbaar ook niet. Er zitten ook nog veel groene aan dus zo voor het eerste jaar ben ik dik tevreden. Wel zien de bessen er op foto's altijd groter uit maar wellicht worden ze nog wel groter als de planten ook groter zijn

mastert

Berichtdoor mastert » Ma 28 Mei 2018, 17:01

@permanatuurtuin, nu begrijp ik dat jij zoveel atruiken nodig heb. Met kinderen. zoals jij hebt, heb je geen vogels nodig. Heb je wel netten, of is het een echt voedselbas? En staan de honingbessen dicht bij elkaar?
@fruittuin, het begin is er!, ziet er goed uit.

roeier
Moestuin Seizoen: Bekijk update (6)
Woonplaats / locatie: Iens

Berichtdoor roeier » Ma 28 Mei 2018, 18:25

Ik heb ook geen grote bessen, een centimeter of zo, schat ik. Aan de kleinste struikjes vormen ze totaal niet goed. Ik schat dat meespeelt dat de wortels nog niet lekker in de grond zitten en dat er al maanden nauwelijks een druppel regen is gevallen. Ik gieter wel, maar het effect van echte regen is moeilijk na te bootsen.
Dat probleem hebben honingbessen wel hier in het noord-westen; ze moeten tot vruchtzetting komen in de droogste periode van het jaar.
Mijn vroegste honingbes ras, de Indigo Gem, is er nog niet helemaal met rijpe vruchten, de eerste aardbeien zit ik wel op te smikkelen, daar moet het meeste ook nog van komen, maar honingbessen eerder dan aardbeien, dat wordt vaak gezegd, maar dat spant erom, het zit erg dicht bij elkaar hier.

mastert

Berichtdoor mastert » Di 29 Mei 2018, 00:09

@roeier, hier in Rotterdam zijn de aardbeien, net iets eerder. Ook onrijpe kruisbessen, zijn al te eten, net als natuurlijk onrijpe aardbeien. Maar ik heb misschien niet de vroegste rassen.

Terug naar “Fruit en noten”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.