Nieuwe kas aanschaffen

In deze rubriek vindt je meer informatie over moestuinieren onder glas (tuinkas of serre, koude bak of plastic).
oscardevos
Woonplaats / locatie: Bennekom

Re: Nieuwe kas aanschaffen

Berichtdoor oscardevos » Do 29 Mar 2018, 13:35

Toch een te te lichte constructie met die polycarbonaat platen :cry:

Spitskool
Woonplaats / locatie: Zuid-Holland

Berichtdoor Spitskool » Zo 01 Apr 2018, 21:00

Na maanden van subliminal messaging heb ik in samenspraak met de wederhelft een vergeten hoekje gevonden waar een kasje geplaatst zou kunnen worden. Gezien het vrije spel dat de wind heeft op de open vlakte hier, denk ik dat glas in ieder geval de beste keuze is.

Ik kwam uit bij het kleine, kleine, kleinste kasje van Janssens die heel mooi in het vergeten hoekje zou passen.

De vragen die ik op dit moment nog heb:
    Wat is in Nederland een goede plek om kassen in showrooms te bekijken?
    Is Janssens een goed merk, of zit ik op een compleet verkeerd spoor?
    Wat is het verschil aan die extraatjes als zaaibakken, vensterbanken of kweektafels? Daar kom ik echt niet uit.
    Waarom zijn er zoveel verschillende raamopeners, wat is dat? Welke is het beste?
    Is een dakraam beter dan louvre ramen?
    Waarom is het kopen van een kas zo ingewikkeld?

Als iemand bij een van de vragen hierboven goede tips heeft, ik ben u toch zeker een heel seizoen erg dankbaar. :)
Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

tuinLB
Woonplaats / locatie: NB

Berichtdoor tuinLB » Di 03 Apr 2018, 10:06

Ik kan niet op al je vragen een antwoord geven maar je wel wat dingen zeggen waar ik zelf over nagedacht heb toen ik zelf vorig jaar een nieuwe kas heb aangeschaft en die ik ondertussen ondervonden heb.

Sowieso kiezen voor glas indien mogelijk. Ik heb zelf eerst een polycarbonaat kas gehad en die lag bij de eerste de beste storm 100 meter verder in het weiland. De glazen kas heeft deze herfst/winter alle wind overleefd zonder moeite. Tevens viel het mij afgelopen jaar op dat er toch echt veel meer licht binnen komt in een glazen kas dan in een polycarbonaat kas

Zorg ervoor dat je een kas koopt die je stevig vast kunt zetten, bijvoorbeeld met een bijbehorende fundering.

Je hebt het zelf over de kleinst mogelijke kas. Ik weet natuurlijk niet hoeveel ruimte je hebt maar ik goed nadenken over de grootte van de kas. Een kas is al snel te klein.

Betreft vensterbanken kweektafels etc. In mijn ogen kun je dit zelf veel goedkoper realiseren als de kas eenmaal bij jouw staat.

Ik heb voor mijn kas nog automatische raamopeners liggen maar tot op heden heb ik deze nog niet geïnstalleerd. Ik doe indien nodig de ramen s ochtends open en s avonds weer dicht. (mocht je kas niet bij je huis komen te staan dan kan ik me goed voorstellen dat automatische raamopeners wel heel makkelijk zijn.

Spitskool
Woonplaats / locatie: Zuid-Holland

Berichtdoor Spitskool » Di 03 Apr 2018, 21:32

Dankjewel TuinLB!

Het wordt zeker glas, met een goede fundering, vanwege de wind die hier vrij spel heeft. De vensterbank zal ik dan t.z.t. zelf eens installeren.

De kleinst mogelijke kas is zeker te klein, maar omdat we geen kinderspeelruimte en zit- en bbq-ruimte op willen geven, moeten we helaas bezuinigen op kas-ruimte. Dus het wordt een kleine kas. (Maar ik ben als een kind zo blij dat er überhaupt plek is gereserveerd voor een kas!)

Volgende stap is om eens te gaan kijken bij een showroom van kasaanbieders.

Hebben jullie (de willekeurige lezer met een kas) trouwens zelf de kas geïnstalleerd, of met hulp van vele vrienden/ professionals? De installatie zie ik nog wel even tegenop.
Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Oudholland
Woonplaats / locatie: omgeving Eindhoven

Berichtdoor Oudholland » Do 05 Apr 2018, 20:04

Ik heb mijn kas, net als de vorige trouwens, zelf geplaatst. Maar ik moet zeggen dat ik daarvoor ook al een heel huis heb verbouwd met mar een klein beetje hulp van een aannemer, dus heb wel e.e.a. aan ervaring met klussen.
Maar zeker een nieuwe kas die niet al te groot is, kan bijna iedereen zelf plaatsen, hoor. Zie het als een IKEA-bouwpakket, maar dan ietsje groter :mrgreen:
Als je begint met een ondergrond die goed vlak is en ook goed waterpas (of in zijn geheel iets aflopend naar 1 kant), en je ervoor zorgt dat de onderste rand goed haaks staat, is het verdere opbouwen niet zo moeilijk. Goed je tijd ervoor nemen en de handleiding volgen. En zorgen dat je met z'n 2en bent, dan kan de een de onderdelen vasthouden waarbij de ander ze vastschroeft.
Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Terug naar “Tuinkassen”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.