Notenkruid / Perilla / Shiso

Plaats hier je vragen, tips en berichten over kruiden
Thessa
Moestuin Seizoen: Bekijk update (20)
Woonplaats / locatie: noordholland

Re: Notenkruid

Berichtdoor Thessa » Vr 26 Okt 2012, 07:29

he ik heb hem geruild opo een markt tegen een pot jam :thumbup:
maar wat groeid ie hart, ik heb een rijtje kruiden op de vensterbank staan in waterschalen.
en ik weet niet zo goed waar ie lekker in is ?
ik had begrepen dat ze het gebruiken door salade's , soep kruid, en de roerbak ?
ik ben er nog niet aan toe gekomen het te proeven....
als ie bv ook in de pasta saus past ga ik hem komend jaar maar in de tuin zetten en nog harder laten groeien....mooie plant !
kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Ingrid de Bijl
Woonplaats / locatie: Noord-Holland-Noord

Notenkruid (shiso)

Berichtdoor Ingrid de Bijl » Ma 05 Nov 2012, 10:31

Ik heb Notenkruid gekregen. Wat kan ik er mee doen?
En kan ik het overhouden in de winter, bijvoorbeeld in een vorstvrije schuur?

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (232)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Ma 05 Nov 2012, 11:05

Maarten schreef:Het groeit net zo weer aan. De plant binnen laten overwinteren was afgelopen winter geen succes. Probeer het dit jaar gewoon weer.

Ik probeer het dit jaar gewoon in de vensterbank...dacht ik. Heb jij hem warm of vorstvrij laten overwinteren Maarten? In de warme vensterbank begint de plant nogal "pielig" te worden..blaadjes vallen af...hij heeft wel gebloeid; als een netel-achtige...
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

hansi
Woonplaats / locatie: Heerlen,Limburg

Berichtdoor hansi » Ma 05 Nov 2012, 18:27

Perilla frutescens (Shiso)

Deze soort,die voorkomt van de Himalaya tot Oost-Azie,wordt meestal als eenjarige zomerplant behandeld en wordt 1-1.5 mtr.hoog. het blad lijkt op dat van een siernetel;het is iets meer dan 10 cm.lang,ver ingezaagd en soms voorzien van paarse vlekken.De bloemaar is ongeveer 10 cm.lang en bezet met witte of roodgetinte bloempjes.Het blad wordt als toekruid gebruik in japanse gerechten;de smaak is een combinatie van koriander,kaneel en citrus.Ook bezit het medicinale eigenschappen. :ugeek:

m.v.g.
hans :crazy:

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (232)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Wo 14 Nov 2012, 10:56

Mijn notenkruid stond in de warme woonkamer, en was vrijwel helemaal uitgevallen. Ik heb het nu wat afgeknipt en het in de wat frissere slaapkamer gezet.15 graden..of zal ik het in de koude keken beneden zetten? Wel licht, maar temperatuur niet hoger dan 5 graden.
De stevia en citroenverbena staan daar ook.
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Spitskool
Woonplaats / locatie: Zuid-Holland

Berichtdoor Spitskool » Do 05 Apr 2018, 09:02

Mijn perilla begint nu langzaam op te komen. (Dat alleen al is reden voor een feestje.) Na twee zaairondes met best wel flink wat zaad heb ik nu welgeteld drie hele kleine zaailingen. Het resterende zaad voor een eventuele derde zaaipoging eind april ligt in de koelkast voor een koudebehandeling. Dat wil ook nog wel eens helpen bij dit kruid.

Ik ben zelf erg benieuwd omdat het o.a. de smaak van koriander in zich zou hebben. Geen idee in hoeverre dat klopt, maar hopelijk mag ik dat dit seizoen proefondervindelijk uitvinden. :)
Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Mw Tralala
Woonplaats / locatie: Brabant

Re: Notenkruid / Perilla / Shiso

Berichtdoor Mw Tralala » Ma 09 Apr 2018, 14:47

Wow, drie zaailingen :clap: :clap: :clap:

Ik heb er ooit 2 volle zakjes zaad aan gewaagd maar bij mij kwam er echt he-le-maal niets op.
Gelukkig verkoopt het goeikope tuincentrum in Lommel shiso voor € 1,09 per potje :mrgreen:

De smaak is anijzig, citroenig, korianderig en nog iets. Daar kan ik alleen maar niet op komen. Doet er niet toe, het is kei-lekker.

Patrijs
Moestuin Seizoen: Bekijk update (72)
Woonplaats / locatie: Aan de voet van Lands Hoogste Duin

Berichtdoor Patrijs » Do 19 Apr 2018, 12:42

Vandaag wat gezaaid.
Eens kijken of het wat wordt.

Afbeelding

Spitskool
Woonplaats / locatie: Zuid-Holland

Berichtdoor Spitskool » Ma 23 Apr 2018, 20:33

Van mijn drie opgekomen zaailingen blijven er twee wat achter (nog heel erg sprieterig), maar er is er ook eentje die met kop en schouders en blaadjes boven de rest uitsteekt. Sterker nog, deze begint aan andere dan kiemblaadjes. Ik durf er nog niks van te proeven (want klein en teer), maar heb er al wel heel dicht met mijn neus boven gehangen. (Nog geen koriandergeur opgevangen tot nog toe en ik heb echt hard mijn best gedaan. :D)
Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Ann123
Woonplaats / locatie: Brussel

Berichtdoor Ann123 » Ma 23 Apr 2018, 23:37

Hier ook! De perilla heeft het ineens naar zijn zin. De warmte van de voorbije dagen heeft hem deugd gedaan.

Terug naar “Kruiden”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.