Olijfboom

Plaats hier uw vragen, tips en berichten over de siertuin. Alles over bomen, planten en bloemen.
Spitskool
Woonplaats / locatie: Zuid-Holland

Re: Olijfboom

Berichtdoor Spitskool » Ma 19 Jun 2017, 19:01

Ik heb (had?) twee olijfboompjes op stam, op pot. Ze hebben van de winter binnen gestaan, redelijk droog. Inmiddels loopt het bij beide boompjes alleen op een kronkelend takje boven wat uit. Is hier de komende jaren nog weer een volle(re) bos van te snoeien? Het ziet er nu wel heel kaal uit, wat niet helemaal de bedoeling was...

Ik ben benieuwd of er nog wat van te maken valt en of iemand nog tips heeft...

Afbeelding

Afbeelding
Eeuwigdurend aanrommelende moestuinierder.

harms1
Woonplaats / locatie: Enkhuizen

Berichtdoor harms1 » Zo 23 Jul 2017, 09:02

En afwatering is voor een olijfboom heel belangrijk! Dus een kleigrond is prima, maar meng er zeker zand door, voor afwatering. En voorlopig niet bemesten inderdaad...
https://www.palmexpert.nl/verzorgingsti ... olijfbomen

speets
Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)
Woonplaats / locatie: Achterhoek

Berichtdoor speets » Zo 23 Jul 2017, 09:43

Ik zou hem rigoreus snoeien. Alles eraf waar geen groen meer aan zit.
Dan wordt de stam wat langer, maar dan ziet hij er weer wat prettiger uit.
De vormsnoei komt dan later wel weer...

Of is dat intussen al gebeurd?

Spitskool

Berichtdoor Spitskool » Zo 05 Nov 2017, 20:56

Nou, spuit elf geeft ook modder.

De olijfbomen hebben - zonder snoei - gewoon lekker buiten gestaan deze zomer... En ze zijn toch redelijk uitgelopen. Ik kan niet zeggen dat het er charmant uitziet, maar het geeft wel hoop. :)

Let wel, de olijfboompjes deden het prima, tot ik ze vorig jaar tijdens de winter binnen heb gezet. Tijdens de winter deden ze het ook prima, maar toen ze na de laatste nachtvorst weer naar buiten gingen, toen werden ze ineens heel sneu en net voor het naar buiten verplaatsen wel erg kaal. En dat terwijl ze in een kamer stonden met een 'zonnig, zuidwaarts gericht raam', zoals de tekst in dat linkje hierboven zegt.

Ik heb ze vandaag even in de schuur gezet, maar daar krijgen ze te weinig licht vrees ik. Enig idee hoe ik ze het beste de winter doorkrijg? Niet te snel de overgang naar een verwarmd huis? Of maakt dat niks uit? En qua licht? Weinig bewateren tijdens de overwintering? Zoveel vragen, zo weinig antwoorden... Wanneer snoei ik ze nu het beste? Wanneer mest ik ze dan wel bij?

Het is niks vergeleken bij de zomerstop van een goedbekeken soap. :)

En heb ik al gezegd dat ik de olijfboompjes langzamerhand behoorlijk hautain begin te vinden? Echt hoor.

Spitskool

Berichtdoor Spitskool » Zo 05 Nov 2017, 21:19

Gelukkig spreekt dit linkje (http://www.olijfbomenkopen.be/alles-over-olijfbomen/standplaats-van-de-olijfboom/olijfbomen-en-vorst/) het andere linkje tegen. :thumbup:

Moet je een olijfboom nu binnen in huis, in een kamer met raam op het zuiden, of in een koude ruimte overwinteren? Of is het een kwestie van een muntje opgooien en een schietgebedje doen?

Mellie
Moestuin Seizoen: Bekijk update (9)
Woonplaats / locatie: N Holland

Berichtdoor Mellie » Zo 05 Nov 2017, 21:51

Schietgebedje kan altijd
Maar zonder gekheid; mijn olijfbomen staan altijd buiten. Nog nooit problemen mee gehad. Inmiddels heb ik er 3, maar ben begonnen met 1. Gaat eigenlijk altijd goed. Als het echt vriest dat het kraakt, wikkel ik er wat vliesdoek of bubbeltjesplastic over, maar dat heb ik al zeker 5 jaar niet meer gedaan. Of ja... misschien wel langer. Kan het me eigenlijk niet herinneren wanneer ik ze voor het laatst heb ingepakt. Dus misschien valt het wel mee met de muntjes en gebedjes (ook beter voor je knieën)

DennisUtrecht
Woonplaats / locatie: Utrecht

Berichtdoor DennisUtrecht » Di 27 Feb 2018, 20:27

Ik ben benieuwd dit jaar, nu met de vorst. Mijn olijfboom staat in de volle grond, naast mijn kas. Dus wel iets beschut tegen de wind. HIj staat er heel mooi bij, maarja.. -8 graden is toch best wat voor een olijf. Vorig jaar had ik er een paar olijven in, ik hoopte er dit jaar wat meer te krijgen en er wat mee te doen.

Mellie
Moestuin Seizoen: Bekijk update (9)
Woonplaats / locatie: N Holland

Berichtdoor Mellie » Zo 04 Mar 2018, 21:52

Olijven zelf inmaken is een proces van een lange adem hebben... geen pretje als je het mij vraagt! Maar als je wil, uiteraard gewoon doen.

Je moet de eerste 40 dagen elke dag het water van je olijven verversen. Wel in laten liggen om te weken, maar in vers water dus. Liever ook 50 dagen, maar kan me voorstellen dat je er na 40 dagen klaar mee bent.
Daarna moet je ze nog zo’n 11 maanden in water bewaren. Je bent uiteindelijk zeker een jaar bezig om ze te kunnen eten. En qua smaak? Tomaten van eigen kweek zijn de moeite waard, maar van olijven kan ik dat niet zeggen! Ik laat ze tegenwoordig gewoon hangen.

Terug naar “Tuinvragen”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.