Paardebloem jam

Deel hier je favoriete recepten om groente, fruit en kruiden (uit de eigen moestuin) te bereiden.
hansm
Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)
Woonplaats / locatie: n-holland

Paardebloem jam

Berichtdoor hansm » Za 16 Apr 2011, 22:00

Leslie ik las ergens iets dat je jam wist van paardebloemen die een vriendin van je maakte, kon het niet terug vinden dat topic,
maar heb je daar een recept van ? het is namelijk wel grappig lijkt mij, heb je zelf ooit geproefd ?
Players only love you when they're playing.

veuvecouderc
Woonplaats / locatie: frankrijk

Re: paardebloem jam

Berichtdoor veuvecouderc » Za 16 Apr 2011, 23:30

Sorry Hans, ik zat een dvd-tje te kijken, maar ik zie dat je al bent voorzien :D Mijn bron is een dame uit een ander dorpje die een jamwinkel annex cursusschool heeft maar ik heb haar pissenlitjam nog nooit geproefd. Nu ik zie hoe 'eenvoudig' het is ga ik het misschien zelf ook wel proberen. :D
Ik heb even een frans recept bekeken en de bereiding verschilt niet veel behalve dat zij de bloemen eerst drogen (weet niet waarom?). En zij gebruiken 400 bloempjes! Ik denk dat daar nog het meeste werk in gaat zitten, dat plukken. :lol:
Veuvecouderc
De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

hansm
Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)
Woonplaats / locatie: n-holland

Berichtdoor hansm » Zo 17 Apr 2011, 09:54

Ik las nog even en schijnt een vrij typische smaak te zijn, vergelijkbaar of doet denken aan honing, nouja
vorige jaar de vlierbloesem limonade geprobeerd en dat was echt smerig heeeeeeel vies, dat doet mij beetje twijvelen :mrgreen:
Players only love you when they're playing.

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (252)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Zo 17 Apr 2011, 10:19

Ik denk (mede door de 400 bloemen) dat je het beste een kwart (of nog minder) van het recept kunt maken. Het lijkt me een jam die je niet dagelijks eet op brood, en dan is een kilo suiker en zoveel bloemen wel aardig wat.
Mocht het nou ontzettend super lekker zijn, dan maak je meer :)

jasmin
Moestuin Seizoen: Bekijk update (11)

Berichtdoor jasmin » Zo 17 Apr 2011, 12:31

Aangezien de rabarberjam helemaal goed ging (vanochtend koud: wohoo... tien keer lekkerder... de sinaasappelsmaak zat er goed doorgetrokken).. kriebelt het inmaken weer... dus grote kans dat ik straks ook paardeblommen ga plukken... ik heb wel sinaasappel in huis, maar geen geleisuiker... maar je kan volgens mij die kopjes voorkoken (1 uur... erg lang hoor), en het sap laten afkoelen en morgen verder verwerken.
Ik lees hier en daar dat het lichtelijk naar honing smaakt. Maar ik snap niet waarom je er aan het einde verse tijm bij zou doen... heb je alles heel steriel georganiseerd... en dan douw je er verse takken bij... ja, voor de smaak begrijp ik het wel... maar voor de houdbaarheid vrees ik dan weer...

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Zo 17 Apr 2011, 12:39

moet die tijm er ook bij in het recept van smulweb? zo nog even lezen...

jasmin

Berichtdoor jasmin » Zo 17 Apr 2011, 12:43

Ik had een paar recepten achter elkaar gelezen. Maar die tijm duikt hier en daar op...

Bijvoorbeeld hier: http://lamoer.chez-alice.fr/moestuin/pa ... gelei.html

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Zo 17 Apr 2011, 13:22

Ik denk dat ik de tijm er niet bij doe.. Maar we zien wel morgen. Er komt (gelukkig) niemand op visite, dus die sinaasappel moet ik toch echt zelf kopen morgen ;)

jasmin

Berichtdoor jasmin » Zo 17 Apr 2011, 13:56

360 paardenblommen geplukt, plus 2 extra voor de leut... Ging wel razendsnel, en dat tellen is leuk...

Eerst eens proberen... als het lekker is... daarna nog een ronde... ;)

Tja... uit mijn tuintje valt nog niet veel te halen... en dat knutselen is gewoon leuk...

Terug naar “Koken en Recepten”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.