Parmezaanse kaas

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Parmezaanse kaas

Berichtdoor Charly » Vr 19 Jan 2018, 00:21

Komende maandag wil ik em gaan maken! In een prachtige, voor mij nieuwe, kaasvorm.
‘Goede yoghurt’ is dat dan iets dat ik bij een natuurwinkels moet halen? Of is gewone volle bio yoghurt van de super ook okay? Ah. Misschien beter halfvolle yoghurt, daar de melk ook niet vol is he.
Ik ben erg benieuwd naar hoeveel wrongel, van hoeveel liter melk, ik kwijt kan in mijn nieuwe vorm. Zal morgen nog eens goed kijken en een fotootje maken. De mevrouw van wie ik de vorm kocht, zei dat zij er manchego in maakte met 20 liter melk. Dus dan zou ik denken dat ik er ook wel 20 liter parmezaan-wrongel in kwijt kan? Enfin, zonder tegenbericht: begin ik maandag om 14.00. Zin in!

Edit: Jorieke, jij had de melk gepasteuriseerd weer toch?
wees bevriend met kleine dingen

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (239)
Woonplaats / locatie: zelhem

Re: Parmezaanse kaas

Berichtdoor Jorieke123 » Vr 19 Jan 2018, 11:25

Ik nam de laatste keer 15 liter melk, en dat werd al een beste klomp kaas. Op zich zijn de wrongeldeeltjes al flink geslonken tegen de tijd dat je ze in de vorm drukt, dus na het vullen van de vorm pers je er niet meer zoveel aan als aan Goudse kaas. Maar das meer een gevoel van mij... ik heb geen cijfers om dat te onderbouwen :lol: Ik zou persoonlijk geen 20 liter doen. Is sowieso wel heel wat om voor het eerst een kaas mee te maken (15 ook trouwens...) waarvan je nog niet weet hoe het uit gaat pakken. Je moet de wrongel ook in de pan zelf verwarmen he? Ik heb daar nu een mooie grote pan voor, maar de afgelopen keer deed ik dat in 2 pannen van 9 liter inhoud, en dan ben je dus alles steeds in 2 pannen aan het doen.

Ik neem aan dat bio yoghurt goed zal zijn.

Ik had de melk gepasteuriseerd ja. Dat heb ik de afgelopen keren kaasmaken niet meer gedaan, bij o.a. een Goudse en de Emmentaler kaas van deze week. Ben benieuwd.
Op zich verhit je de wrongel naar 51 graden, ik las laatst van iemand (Gerda? Weet ik niet meer zeker) op het kaasmaakforum dat ze haar melk verhit tot 50 graden en dus niet pasteuriseerd maar ook niet... niet. Zeg maar. Ik weet het soms ook allemaal niet meer hoor :crazy: :wave:

Charly

Berichtdoor Charly » Vr 19 Jan 2018, 22:46

Opwarmen naar 50 graden? Ah. Dat is ook een idee.
De vorige keer was ik heel blij dat ik gepasteuriseerd had: ik heb zeker 7 zwarte fliebertjes uit de melk gevist. :sick:
Misschien eens proberen bij een batch Goudse.

Met mijn eerste poging van wat hopelijk in de buurt van een Parmezaan gaat uitkomen, pasteuriseer ik ook maar braaf.
15 liter it is! (Al was het maar omdat ik anders veel meer kans op rekenfouten heb)
Veel zin om het te gaan proberen. Dat de uiteindelijke beloning nog 8 maanden op zich gaat laten wachten is een goede training voor een stuk ongeduld als ik :angel:

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Za 20 Jan 2018, 09:52

Let even op dat ik in mijn 1e bericht hier werk met 7,5 liter en dat je dan dus alles moet verdubbelen. :thumbup: Anna haar recept werkt wel met 15 liter.

Charly

Berichtdoor Charly » Ma 22 Jan 2018, 14:59

Check!

Charly

Berichtdoor Charly » Ma 22 Jan 2018, 22:17

Zooooo!
Hij staat klaar om de nacht in te gaan. 15 liter melk.

Na de eerste keer persen (in manchego vorm met microvezel kaasdoek)
Afbeelding

Na de tweede keer persen;
Afbeelding

En na de derde keer
Afbeelding

Die microvezel is cool. Alleen heeft mijn vorm nopjes... Nah ja. Toch geheel wel tevreden. :) Nu 12 uur onder de pers!

De wrongel is inderdaad heel squeaky trouwens. Leuk om eens mee te werken!

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Di 23 Jan 2018, 09:04

Ziet er goed uit! Hoe ging het verder? Met die 2 pannen?

Door die doek werd mijn laatste kaas (emmentaler) wel heel fijntjes geribbeld zeg maar. Dat is normaal al zo als ik die microgaatjes vorm van Thea gebruik. Maar nu nog wat meer omdat de gaatjes in die doek best groot zijn. Die ribbeltjes/hobbeltjes zijn nog wel eens lastig als er schimmel op komt. Dan veegt het moeilijker weg. Nou krijg ik op mijn normale kazen in de winter geen schimmel... dus heel erg is het ook niet.
Ook is het ompakken van de kaas wat minder handig dan met zo'n 'normaal' kaasdoek. Het spul blijft helemaal aan de kaas vast zitten dus je moet nog voorzichtig zijn ook ;)

Anna3
Moestuin Seizoen: Bekijk update (18)
Woonplaats / locatie: Regio Utrecht

Berichtdoor Anna3 » Di 23 Jan 2018, 22:48

Mooi werk Charly!

Je kunt bij een kadovavorm ook door het net heen persen als je te zwaar of te lang perst, dus door dat dunne kaasdoek heen persen kan ik me ook wel voorstellen ;) Misschien kan je eerst dikker kaasdoek gebruiken en bij het draaien overgaan op de dunne? Dan krijg je die lelijke strepen van het dikke doek er nog wel uit denk ik.
Laatst gewijzigd door Anna3 op Wo 24 Jan 2018, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Charly

Parmezaanse kaas

Berichtdoor Charly » Wo 24 Jan 2018, 11:28

Oh dat is ook een goed idee, Anna. Om eerst met 'dicht' kaasdoek, en daarna met het 'open' kaasdoek te persen.
Mijn eerste Parmezaan-to-be ligt nu te drogen. Hij was al mooi droog trouwens. Heel anders dan Goudse kaas.
Als deze kaas lekker wordt, is het wel een hele fijne manier van kaas maken trouwens. Roeren in 2 pannen vond ik geen probleem.
Erg fijn dat je niet steeds tussendoor wei hoeft af te scheppen, en dat je niet met water, maar gewoon met vuur het hele zaakje op temperatuur kan brengen.
Maar goed, ik begrijp dat het rijpen, zonder dat er al te veel meuk op groeit, het grootste probleem van deze kaas is he?
Hoe zou een jonge parmezaan smaken? :think:
Enfin. Ik denk wel dat ik er nog eentje wil maken binnenkort. Gewoon, om nog een keer te proberen.
Heel benieuwd!

Edit:
Wat een knapperd he!
Afbeelding

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Do 25 Jan 2018, 09:12

Ah ik had je edit nog niet gezien, mooi hoor!

Ja er zijn meer kazen die een beetje op dezelfde manier gemaakt worden met dat verwarmen enz. Dat vind ik ook wel fijner werken. Nou ja... de cheddar dan weer niet zo, met dat nawarmen van de klonten kaas, zonder de wei :crazy: Maar de Manchego, Emmental, en zo nog een aantal wel :thumbup:

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.