Parmezaanse kaas

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Re: Parmezaanse kaas

Berichtdoor Charly » Vr 16 Feb 2018, 09:13

Afbeelding
Zoooo. Zie em es mooi glimmen!
Ik had het nu met keukenpapier gedaan. Maar dat zuigt de helft van de olie op! Volgende keer met zo’n siloconenkwastje es proberen. Of gewoon met schone vingers? Ook nog es goed voor je huid :lol:
wees bevriend met kleine dingen

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (239)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Vr 16 Feb 2018, 09:19

Ik trek 2 van die latex handschoentjes aan en giet iets olie op de kaas en wrijf de boel dan lekker in :) Maar ja, ook daar blijft wat olie op achter ja. Als je heel zuinig wilt doen is het met schone handen ook goed te doen en zeker goed voor je handen ook. Pas dan (met of zonder handschoentjes) wel op dat de kaas glibberig wordt! :thumbdown: (nee hij is mij nog niet echt uit mijn handen geglipt, maar het scheelde niet veel)

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Wo 07 Mar 2018, 18:52

Op 22 feb. heb ik weer een Parmezaanse kaas gemaakt. Met Lipase en 15 liter ongepasteuriseerde melk. Alles leek goed te gaan, maar na een paar uur in het pekelbad (waar ie 24 uur in moet) begon ie aan alle kanten kleine barstjes te krijgen.
Ik heb toen wat gezocht op het kaasforum maar kan niet echt vinden wat nou HET probleem kan zijn geweest. Wel dat iemand zijn/haar kaas heeft geprobeerd te 'lijmen' met kaascoating (zonder update of dat daadwerkelijk gelukt is trouwens...) dus die heb toen meteen besteld. De volgende dag kwam het binnen en toen ben ik begonnen met het aanbrengen van steeds een laagje van dat spul.

Nu, 2 weken later, wil de kaas nog steeds een beetje scheuren/barsten, dus ik heb nog 1 laagje aangebracht op de kant waar dat bijna verkeerd leek te gaan. De kaas zet verder niet uit o.i.d.: hij bolt niet op ofzo.

AfbeeldingAfbeelding

Oh en tuurlijk plakt er dan meteen een beestje op vast :roll:
Afbeelding

Charly

Berichtdoor Charly » Do 05 Apr 2018, 08:57

Hahahah. Dat beestje! Haast parmantig: "zooooo, dit is de ideale plek om te landen en maximaal te irriteren".
Hoe die diertjes dat weten he. Ze hebben ook een uitgelezen neus voor een net geopende grote emmer melk.
Of een pas geverfde deur bijvoorbeeld. :roll:
Enniehow: Hoe is het nu met je gewaxte Parmezaanse kaas Joriek?

Die van mij gaat nu in de pekel.
Omdat we met dubbele hoeveelheden werken tov het recept (15 liter melk), heb ik met 18 kg geperst de laatste persing.
Es kijken of ik straks verschil voel in textuur tussen de een en de andere Parmezaan. Oh ja. En ik ben nog aan het ponderen of ik em ook langer in de pekel moet hebben j/n. Daarover ben ik nog met mezelf in debat. :lol: Aanvullingen welkom! :thumbup:

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Do 05 Apr 2018, 09:06

Tja ik heb de kaas niet langer in de pekel gedaan, vooral ook omdat ie uit elkaar begon te vallen natuurlijk :lol: Hij plakt nog goed in elkaar nu met die coating, al lijkt er een klein plekje te komen waar 'iets' groeit nu :think:

Mijn vorige Parmezaanse heb ik ook niet langer in de pekel gehad. Niet eens echt aan gedacht verder, en ik kan nog niet vertellen hoe dat uitpakt want die moet nog wel even...

Ging het persen enz. weer goed? Paste alles in de vorm?

Charly

Parmezaanse kaas

Berichtdoor Charly » Do 05 Apr 2018, 09:48

Aha! Ja nee, als iets uit mekaar valt, moet het idd maar zo snel mogelijk de pekel uit
Kleine correctie tov mijn vorige bericht: ik zie net dat ik niet met 18, maar met 15 kg geperst heb de laatste ronde.
Kaasje was keurig compact. Heb de naadjes van dat ragfijne vliesdoek geknipt, en de 'randjes' op elkaar laten aansluiten. Ben tevreden over hoe de bovenkant er nu uitziet. :thumbup:
Een volgende keer zou ik wel 3 liter extra willen maken. Dan kan mijn vorm wat voller nog, past het toch nog in 2 pannen en wordt de kaas wat hoger = minder korst. Zag echter op tegen het rekenwerk, dus heb maar gewoon x2 gedaan. :shh:
Nou. Vooralsnog laat ik em 24 uur in de pekel denk ik. Zou kak zijn als ie te zout zou worden. En als ik em wil vergelijken met die vorige, moet ik em ook het zelfde behandelen op 1 element na (gewicht persen) niet nog meer zaken veranderen wellicht.
Mocht ik er nog 1 maken dit jaar, dan ga ik em wel langer in de pekel laten denk ik.
Zie wel op tegen de zomer - Parmezaanwise dan he. We hebben geen ruimte waar het koel blijft in huis. Ja de kruipruimte misschien. Maar die is denk ik te bedompt... Ga ik nog op studeren. We hebben nog even :)

Kaas in de pekel:
Afbeelding

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Ma 16 Jul 2018, 17:21

Ik heb de kaas aangesneden die ik in oktober 2017 heb gemaakt! Die was nog zonder lipase, maar WEL gewoon 1 geheel (die met lipase viel uit elkaar en zit nu nog steeds aan elkaar geplakt met coating... )

De buitenkant blijft redelijk... onfris? Maar rook een stuk beter dan de 1e kaas die ik maakte. Wel keihard trouwens... echt niet te 'schillen' wat ik wel had gehoopt met mijn nieuwe en scherpe dunschiller. Het breekt/knarst en is zeer vingergevaarlijk.

Het doorsnijden ging tof, op een paar plekken een goed scherp met iets indrukken en heen en weer bewegen en ineens brak ie door :cool: (heb daar wel eens een filmpje over gezien, hoe ze dat met een echte enorme kaas doen)

De smaak is goed, lekker zo uit het vuistje en ook over een salade. Daarvoor heb ik hem vooral gemaakt. Voor door gerechten moet ik nog steeds eens een betere rasp hebben, en eigenlijk vind ik het zonde om het ergens doorheen te doen :oops: Zeker door bijv. pesto ofzo. of het gerecht met tomaatjes en basilicum en olie en pasta wat we wel graag eten zodra de tomaatjes rijpen. Daar gooi ik liever kaas doorheen die wat minder goed gelukt is qua snijdbaarheid ofzo. :D

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Anna3
Moestuin Seizoen: Bekijk update (18)
Woonplaats / locatie: Regio Utrecht

Berichtdoor Anna3 » Wo 18 Jul 2018, 11:46

Mooi hoor :thumbup: Is de kaas toevallig wat droog en daarom zo hard?
Ik zweer bij raspen van microplane, kost wat, maar dan heb je ook echt een goeie ;) (heb de fijne, ook heel handig voor citroenrasp enzo)

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Wo 18 Jul 2018, 12:25

De kaas was aan de buitenkant nog iets glimmend van de olijfolie, dus niet droog zou je zeggen, maar toch keihard. De binnenkant is super, niet droog of te hard.

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Wo 18 Jul 2018, 14:46

Oh ja bedankt nog voor de merknaam van die rasp, die ga ik maar eens bestellen dan. Was net bij de Blokker en daar kosten de raspen hooguit 7 euro :lol: :roll: Dat zal wel niets zijn dan. Ik vind die rasp die jij noemt ook helemaal niet duur, als het een goed ding is waar je veel plezier van hebt dan is dat toch niets? Die rare prijzen van 4 en 7 euro bij de Blokker slaan echt nergens op. Niet voor het product, niet voor de winkel, etc. En hing een kaasschaaf voor 1 euro! :crazy: :thumbdown:

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.