Pasta maken

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
geedee
Moestuin Seizoen: Bekijk update (112)
Woonplaats / locatie: Eijsden-Margraten

Re: Pasta maken

Berichtdoor geedee » Di 17 Apr 2012, 09:59

@ eva Die ziet er ook redelijk stevig uit....dus inderdaad....zo'n hele dure hoeft niet echt....behalve als je er toevallig tegen aanloopt met Koninginnedag :thumbup:
Hoezo lukt jou spaghetti niet eva??

@ helly
Ik heb expres van die hele lange slierten gemaakt omdat ze dan rechter drogen, door het gewicht. Ik breek ze in 4-ren en dan hebben ze "normale spaghetti lengte.....is best leuk trouwens om die lange slierten op dat rek te krijgen....moet je wel ff goed over denken ( stoel eerst in de buurt zetten voordat je met een arm vol spaghetti richting rek loopt :problem: )

Ik gebruik gewone bloem en geen durum tarwe. als de slierten te kort zijn trekken ze té krom bij het drogen en passen ze nergens meer in :thumbdown:

eva1986
Moestuin Seizoen: Bekijk update (58)
Woonplaats / locatie: Noord Brabant

Berichtdoor eva1986 » Di 17 Apr 2012, 10:35

tsja... :think:

Misschien is mijn lap deeg te dun, of nog te dik, maar als ik hem door de spaghetti stand probeer te draaien krijg ik in elkaar gedraaide krullen, die in de machine blijven hangen... :oops: Ik heb denk ik 3 of 4 pogingen gedaan toen ik heb besloten dat tagliatelle hetzelfde smaakt :D
Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Marlein
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: amsterdam

Berichtdoor Marlein » Di 17 Apr 2012, 10:54

Ik denk dat jullie veel te veel olie door het deeg doen. Het deeg hecht dan veel te veel aan elkaar. Het moet elastisch zijn het deeg. En met tot het uitrollen van spagheti of tagliatelle, bebloemen jullie na de laatste draaigang in de wals?

eva1986

Berichtdoor eva1986 » Di 17 Apr 2012, 11:30

Ik gebruik geen olie... Alleen ei en bloem! Ik strooi wel aardig met bloem ja... (de hele keuken heeft het te verduren tijdens pasta-frenzy hier :lol: )

Ik maak pasta op de Jamie Oliver manier, super easy zeg maar!

http://www.youtube.com/watch?v=C0XVDpPBHho

jasmin
Moestuin Seizoen: Bekijk update (11)

Berichtdoor jasmin » Di 17 Apr 2012, 11:32

Dat is mooie informatie. Ik werd al hebberig bij de eerste foto van dat degelijke apparaat. Maar dan denk ik inderdaad ook weer economisch: honderd euro om pasta te maken.... hmm... ik maak het juist om iets exclusiefs (verse pasta) op goedkope wijze te verkrijgen.
Gewoonlijk eten wij 1x per week pasta om de gemiddelde eetkosten per week in balans te krijgen.
Bij het Kruidvat heb ik ooit ook zo'n goedkope gezien. Op dit moment is mijn grootste interesse om het deeg dun en gelijkmatig te krijgen. Die vlindertjes van gisteren waren ook gewoon te dik. Wel eetbaar, maar liever toch dunner. En die mie heb ik 1 voor 1 met de hand uitgerold... takkewerk...
Met Soubry griesmeel had ik eerder niet zoveel klachten, maar dat meel heb ik niet altijd in mijn kast staan, en het is niet overal te krijgen.

eva1986

Berichtdoor eva1986 » Di 17 Apr 2012, 11:37

Ik heb hem ook voor de wals gekocht :D Deegroller vond ik ook verschrikkelijk! Zo ben je in 5 minuten klaar!

Heb eerst nog gekeken voor een 2e hands kleding wringer...
Afbeelding

Maar die kon ik geen vinden, toen kwam ik dus die bij kruidvat tegen!

geedee
Moestuin Seizoen: Bekijk update (112)
Woonplaats / locatie: Eijsden-Margraten

Berichtdoor geedee » Di 17 Apr 2012, 11:42

Ja dat filmpje heb ik ook nage-aapt :lol:

Ik gebruik ook geen olie.....meel en ei....da's alles.

Krullen doet het deeg als het té vochtig is. Ik heb het ook nog wel eens aan het begin van de lap, voordat de machine hem goed te pakken heeft....maar die krullen smaken ook naar spaghetti; ik laat ze er gewoon aanzitten....zo'n mooie compacte spaghetti die machinaal gemaakt wordt en in de supermarkt te koop is...lukt mij ook niet. :thumbdown:

Ik heb 7 standen op de machine(de dikte) eerst gaat de lap op nr 2 erdoor (een keer of 4 a 5)...die dikke lap gaat dan op de tafel in het daar liggende meel...aan beide zijden en dan sla ik de pasgeboren baby op z'n bips...( dat moet ik altijd denken dan. :D ), zodat het teveel aan meel eraf valt.
Dan gaat de lap 2 x door stand 5 en dan door de slierten-maker....dus inderdaad: tussendoor...óf aan het eind van het lappen maken, nóg een keer door het meel.

Ik heb inderdaad wél zo'n dure, maar niet ervoor betaald.....kringloop :thumbup:

jasmin

Berichtdoor jasmin » Di 17 Apr 2012, 11:46

Volgende keer zal ik de olie weglaten. Volgens mij gebruikte ik dat een tijd geleden ook niet, en toen had ik ook geen klachten over stugheid van deeg. Dat is pas van de laatste paar keren...

eva1986

Berichtdoor eva1986 » Di 17 Apr 2012, 12:22

Ik droog het trouwens ook nooit... Maak gewoon even snel wat ik voor ons tweetjes nodig heb voor één maaltijd! (3 kriel-eitjes) Het hoeft ongedroogd ook maar 1 of 2 minuten te koken dus ben even snel als met een pak kant-en-klare pasta!

Smaakt het, als je het droogt, nog steeds naar "verse" pasta? Of gaat het dan weer op "gewone" gedroogde (winkel) pasta lijken??

jasmin

Berichtdoor jasmin » Di 17 Apr 2012, 12:44

Smaakt toch 'anders' dan die gladde dingen uit de supermarkt. Eigengemaakt (bij mij althans) is grover van structuur, en toch altijd wat dikker... stevigere bite dus...

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.