Pasta maken

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
geedee
Moestuin Seizoen: Bekijk update (112)
Woonplaats / locatie: Eijsden-Margraten

Re: Pasta maken

Berichtdoor geedee » Za 06 Sep 2014, 13:11

Pasta gemaakt met machine Regina van Marcato:

Afbeelding
Afbeelding

voorbeeldfoto van internet:

Afbeelding

Deze machine wordt wel zelden 2e hands aangeboden, is mijn ervaringen, en áls....dan zijn ze vrij snel weg.

Nieuw kost ie op internet tussen de 50 en 90 euro ( ivm verzendkosten nogal eens een verschil, dus let daar op :ugeek: ) en er zijn ook nog toebehoren los bij te krijgen zoals een motortje en een "deegdraaiding".
Bij de versie die ik heb, maak je het deeg apart met de hand van te voren.

De elleboogjes macaroni hebben een iets dikkere wand dan de gangbare uit de super.

Ik maak een hele portie op het moment dat we heel veel eieren hebben en die droog ik dan....zo heb je maar 1 x een hele boel troep en een half jaar voorraad pasta.

:?: Ik vraag me af of ik de verse pasta ook kan wecken of zou het dat "prut" worden?

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (239)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Vr 14 Dec 2018, 19:20

Nou, ik heb mezelf getrakteerd op een pastamachine. Mijn vorige (goedkope) ging kapot, de rollers gingen scheef en dus had ik steeds lapjes die te dik bleven, zeker aan 2 kant :roll:
Ik heb nog wel weer eens van die elleboogjes enzo gemaakt met die plastic machine, maar ook alweer een tijd niet eigenlijk. Veel andere projectjes tussendoor zeg maar... van varkens tot kaas maken en azijn en weet ik niet wat. :D

Goed, nu dus weer aan de slag. Ik heb vandaag eiernoedels gemaakt. Met zo'n 350 gram bloem (eerst eens de AH basic tarwebloem en dan andere soorten gebruiken en proberen) en 2 eieren en wat water en 'enkele druppels' sesamolie. Oh en wat zout.

Nou dat ging heel best. Ik heb hele dunne noodle-sliertjes gemaakt, en ook de wat bredere sliertjes.

Ik ben op de 'echte' manier begonnen qua mengen in zo'n kuiltje van meel op het aanrecht. Nou, het dijkje brak snel door en er stroomde van alles over het aanrecht. Niet over de rand (naar de grond) gelukkig, maar toch.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Cupcakeje
Moestuin Seizoen: Bekijk update (22)
Woonplaats / locatie: siebengewald, Nederland

Berichtdoor Cupcakeje » Vr 14 Dec 2018, 20:48

Super leuk dit ! En ik wist niet dat je pasta met ei zelf kon drogen, wat een goed idee weer van het forum :D

jootje
Moestuin Seizoen: Bekijk update (60)
Woonplaats / locatie: soest

Berichtdoor jootje » Vr 14 Dec 2018, 21:24

Echt te leuk...dacht gelijk: wil ik ook.
En dacht toen....heb ik niet ooit iets bij dkringloop gescoord en WAAR is het?
Hel kelderkast op zijn kop...en gevonden. Binnenkort eens kijken hoe of wat. Wel gewoon handmatig hoor.ngeen electrische ....Afbeelding
Zie ook mijn blog op: http://jokaats.blogspot.com

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Vr 14 Dec 2018, 21:28

:shock: Wauw wat een gaaf ding! :lol: Er gaat zo te zien vrij nat deeg in, anders krijg je het er vast niet doorheen gedrukt. Leuk! Ga je morgen aan de slag?

Ciska
Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)
Woonplaats / locatie: Friesland

Berichtdoor Ciska » Za 15 Dec 2018, 10:17

:D ja Jo.....daar ben ik ook wel schieuwnierig naar.....en hoe het ding bevalt.

Ik heb een gewone pastamachine...waar je aan kunt draaien. Daar kun je helaas geen holle pasta’s mee maken. Nu zag ik op utube wel andere manieren om verse pasta’s te maken, zoals bv orichetti (weet niet ofk t goed schijf) is wel niet hol maar wel grappig om te gaan maken.

Zelfgemaakte pasta is zoo lekker en snel klaar...

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Za 15 Dec 2018, 12:04

Ja over die orecchiette zag ik ook een filmpje. Maar dát lijkt me een boel werk?! Tuurlijk, voor een feestmaal ga je dat nog eens staan doen. Met de duim elk 'schelpje' een deukje geven en wegrollen. Stuk voor stuk... Ik ga er maar van uit dat mensen die dat maken niet ook nog alle groente en kaas en het vlees voor die maaltijd zelf hebben moeten kweken/telen/maken en slachten :crazy: :D

Maar Jootje, heb je al een lekker recept bedacht? Aan de slag! Het mixen in die koker lijkt me vreemd, blijft het niet een klonterig geheel dan? Nou kom op... laat ons niet langer in spanning! :P

Ciska
Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)
Woonplaats / locatie: Friesland

Berichtdoor Ciska » Za 15 Dec 2018, 14:46

:lol: ja jo.....kom op...laat zien. Wil weten wat het eindresultaat is...(al ben ik bang dat het nogal een geknoei gaat worden als ik het filmpje zo wat heb bekeken :silent: ) die spatzle lijkt mij ook wel wat...lekker met een jagersnitzel en de bijbehorende saus dan he :cool:

Trouwens die dames die zo snel die kleine oortjes maken (orichiette) doen dat voor restaurants geloof k. Massaproductie en ondertussen alle roddels uit het dorp de revue laten passeren...

Snijden doek niet aan.... heb ik van de zomer al gedaan en alles in een potje gestopt. Gehakt bakken en hup pot erbij :mrgreen: ......gemakkelijker kan ik het niet maken, wel moeilijker :mrgreen:

Op mijn nogeenswillendoelijstje staat ook nog een soort gnocchettie, maar dan moet een boterplankje bestellen...
Maar dat doe ik pas als ik weer meel bestel.... :D ergens in januari

jootje

Berichtdoor jootje » Za 15 Dec 2018, 18:00

Rustig aan meisjes!
Ga het morgen proberen....ik laat weten of het gelukt is of dat het pastading in de kliko beland is! :lol:

jootje

Berichtdoor jootje » Zo 16 Dec 2018, 19:59

Nou.....echt niet gelukt! Deeg te dik..deeg te dun...ging niet werken.
Ik dacht dat ik tegenwoordig wel geduld had, maar niet hiermee dus.
Dus ik laat het bij deze poging.....koop wel van die zakken met pasta! :lol:

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.