Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pepers


kustlijn

Aanbevolen berichten

Wij hebben dit jaar (voor het eerst) pepers gezaaid.

Een aantal zaailingen zijn in de tuin uitgezet.

Eéntje is niet groter dan een paar centimeter geworden.

De andere planten hebben nu een aantal rode pepers, maar verder nog volop groene pepers.

 

 

Verder hebben we een aantal zaailingen in planten bakken gedaan die we des avonds binnen haalden.

Deze pepers stikken van de rode pepers, we hebben al twee keer geoogst, en een derde keer komt er aan.

 

Mijn vragen zijn nu.

1. Is een peper een éénjarige plant, of overleeft de plant onze winters gewoon niet?

 

2. volgt uit de vorige vraag, kan je een peper overwinteren?

 

3. nu we s'nacht vorst krijgen, is het nu raadzaam de nog groene pepers te oogsten?

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peperplanten zijn meerjarig, en worden hier 1 jarig geteeld door de kou. Je kunt ze naar binnen halen, en daar overwinteren. Al vinden ze het dan (dacht ik) te droog, en misschien ook wel te warm in onze huiskamers.

 

De pepers kan je inderdaad nu nog oogsten en rood laten worden in de vensterbank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jouw snelle en duidelijke antwoord Jorieke.

We hebben in huis nog een onverwarmde kamer, met kleine ramen erin.

Dan zal ik proberen de pepers daarin te overwinteren.

 

 

De pepers uit de tuin zal ik in de vensterbank laten rijpen.

 

Maar nu vraag ik mij af, zijn groene pepers nu onrijpe pepers of een apart soort?

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je tuinpeper-planten niet al te groot zijn, kun je de planten compleet met kluit uitsteken. Binnen in een pot laten afrijpen, en dan pas oogsten. Dat gaf bij mij goede resultaten. Ik heb geen ervaring met het buiten oogsten van groene pepers, en die binnen laten rijpen.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

henkg en freggel bedankt voor de aanvullende informatie.

 

Meteen weer een vraag van mijn kant, hoe bewaren / verwerken jullie de pepers?

We hebben er een aantal direct verwerkt en een hele rits gedroogd.

Wij denken verder aan invriezen (gaat daar de scoville sterkte vanaf?) , en onder olie in glazen potjes bewaren.

 

Een paar jaar geleden heb ik een grote partij Madame Jeanette heel goedkoop op de kop getikt

Wij konden deze hoeveelheid toen niet aan,sommige van de pepers begonnen al te schimmelen.

Ik heb er toen veel gepureerd, en onder olie in glazen gedaan.

De potten vervolgens in de ijskast gezet.

Eén potje heeft meer dan anderhalf jaar in de ijskast gestaan, en was tot het einde prima te gebruiken en scherp.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

in ringen snijden en inmaken in zoetzuur, heerlijk. Je kunt er van alles bij gooien wat je lekker vindt, Koriander rozemarijn mosterd sjalotjes komkommer etc. Recept te vinden op de website van dianas mooie moestuin

 

resized_175_49553174d5e81fd3b0d46b169eff8615.jpg

resized_175_91d74790e22ca4d56afa7c7224f29be8.jpg

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van een gedeelte heb ik peperolie gemaakt. Laat de pepers goed drogen, verwijder de zaadjes en zaadlijsten en snij in stukjes. Doe deze in een oliefles en giet er olie over. Dit kun je gebruiken om bijvoorbeeld te wokken. Aangezien ik zelf niet van pittig hou, kook ik ook niet met peper, maar mijn vriend is er gek op. Bij iedere maaltijd gaat de fles peperolie op tafel en hij gebruikt het werkelijk overal bij, van de pizza tot de pasta en van rijst tot (soms) in de soep.

Als je olie maakt, zorg er dan wel heel goed voor dat de pepers goed gedroogd zijn! En: zorg voor goede handschoenen! Als je handen in aanraking komen met de pitjes of de opengesneden peper, dan krijg je dat nauwelijks nog van je handen. Het ergste is als je per ongeluk in je ogen wrijft met je handen (zelfs na een dag!), dat blijft branden!

 

Je kunt de pepers ook aan een touwtje rijgen om te laten drogen. Iedere keer als je een pepertje nodig hebt knip je er eentje af. Is ook nog eens erg decoratief, zo'n slinger pepers in de keuken!

 

Of je maakt er sambal van natuurlijk!

 

Met invriezen heb ik zelf geen ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie toevoeging die peperolie... ..ga ik meteen uitproberen!

 

Voor "koud"gebruik kan ik gewoon zonnebloemolie nemen maar welke olie gebruik jij voor te wokken?

 

Heb vandaag de pepers fijngehakt en gedroogd in de zon. Vervolgens in de pepermolen gedaan. Ik heb dit jaar een gigantische hoeveelheid pepers en daarom wordt het grootste gedeelte gedroogd en fijngehakt; neemt nauwelijks plaats in.

 

977_4d45209d00b51e8f55edffcf49dc0cbb.jpg

 

en ja zo'n slinger is inderdaad erg leuk om te zien, wordt er ook wel een beetje blij van :

977_3a4bfa6e49a3e7e41b7c3eb99bcf7ce1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik knip met schaar het puntje van de al half gedroogde pepers af en knip ze dan in de lange weg open, schraap met een lepeltje de zaadjes eruit (niet allemaal want wij houden van xtra pittig ) en dan knip ik stukken en gooi die in de hakmachine en dan op bordje in de zon.

 

Voor te bakken heb ik olijfolie dus dan maak ik daar eens peperolie van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het idee van mijn oude stadsgenoot wouttie75 zie ik wel zitten, ware het niet dat we vanwege de verhuizing (waarvan we geheel niet weten waanneer deze plaats vindt) zo min mogelijk spullen willen hebben momenteel.

Een mooi idee voor aankomend jaar.

 

De peperolie van Freggel en het invriezen van Tine zie ik dit jaar wel zitten,

 

Tine, vries je ze in het geheel in?

En het doet geen afbreuk aan sterkte van de peper?

 

Wij hebben al pepers te drogen gelegd, en wel op een centrale verwarming radiator.

Maar zo'n snoer met pepers ziet er toch wel erg mooi uit Geedee!

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben de radiator (nog) niet zo ver opengedraaid Geedee.

We stoken momenteel alleen nog in de ochtend en avond om de "kou" uit de keuken te krijgen.

Het ziet er naar uit, dat het nu dan toch flink kouder gaat worden, zodat we de cv hoger en langer moeten gaan aanzetten.

We zullen (hopelijk) rekening houden met de "zwarte strepen".

 

Tine, bedankt voor de tip, we gaan de rest invriezen.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...