Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Perzik zaaien


Dennis29

Aanbevolen berichten

  • 4 weeks later...

Ik had jaren geleden een grote perzikboom.....te veel om te plukken en op te eten...dus het jaar daarop stonden kleine boompjes onder die grote...de pit zat er nog aan en de nieuwe plantjes waren een cm of 30 hoog.

Ik heb die uitgeplant (een stuk of 6 en uiteindelijk na een jaar of 3 ..4 waren ook dat hele boompjes geworden die gewoon perziken hadden...

 

Ik heb ze nu niet meer, hebben plaats moeten maken voor andere dingen....maar ik zou dus gewoon een hele perzik op t najaar op de aarde laten liggen.....zo deed die boom dat toen zelf ook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persica heeft pas uitgelegd hoe te zaaien, ik volg dat op en komt erop neer dat je pitten neemt die je

NIET eerst laat drogen maar stratificeerd door ze in bakje met laag zand te leggen, tot eind oktober in je schuur en daarna bakje met zand en pitten tot voorjaar in ijskast,

en in voorjaar oppotten en bv in kas etten.

(zelfde zaaimethode werkt denk ik bij alle steenvruchten soorten)

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien je een pit hebt die al aardig ingedroogd is, (dit is niet gunstig trouwens) valt er soms nog wel wat te redden.

De beste optie is en blijft, pit uit de mond, zo in de grond

 

Je tikt de harde kern voorzichtig met een hamer open, dus twee helften vallen uit elkaar en je neemt het uideindelijke zaad, dit leg je in een bakje met water en laat dit een nachtje weken.

Zoals vrijwel alle fruit pitten of zaden hebben deze een koude periode nodig om uberhaupt te kunnen kiemen. Leg het zaad/pit met of zonder bast/schil in een bakje met wit vochtig, niet nat !! zand en dek dek de pitten toe met wat zand en plaats het tot half maart in de koelkast/frigo, nee geen vrieskist.

 

Je ziet vanzelf dat de kiem gaat groeien, meestal verschijnt eerst een witte wortel. Plant de kiemende pit op een beschutte plek, of in een pot, geen mest ! wel gewone losse tuinaarde of potgrond uit een zak, perzik/ nec boompjes groeien snel, vanaf een halve meter hoogte een planttstok ernaast zetten, na drie jaar kun je de eerste paar vruchten al verwachten.

Deze simpele methode is te gebruiken voor alle steen en pit vruchten dus ook pruim appel peer, druif amandel, kers, kiwi, bessen,..... ze hebben allemaal een 'winterse kou' nodig om te kunnen ontkiemen.

Stratificeren is het mooie woord hiervoor.

 

Je kunt de pitten ook rechtstreeks buiten 'zaaien', maar zeer grote kans dat muizen of ander gespuis er mee weg is, ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Je kunt de pitten ook rechtstreeks buiten 'zaaien', maar zeer grote kans dat muizen of ander gespuis er mee weg is, ...

 

Maar dus altijd de bolster openmaken ook bij het buiten zaaien?

 

Dank Persica, ik ga het proberen. De pitten heb ik uit verrotte perziken geplukt die onder de boom lagen..nog nat dus..en de laatste week vervoerd in een emmertje natte aarde dat zal het probleem dus niet zijn.

 

Ik dacht een deel binnen in koelkast en een deel in de kas te doen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verdorie dat van de bolster openmaken heb ik vorige x gemist, ga ik alsnog doen.

maar zozie je maar weer toch handig Jet dat je nog een x gevraagd hebt.

 

Persica heb jij toevallig meerdere soorten vijg bomen, ik zoek nog stekken van andere dan brown turkey, carsia.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja uit gedroogde pitten (stenen), kun je pitten halen dit zijn dus de binnenste zaden, Je kunt dus ook amandelen uit zo'n netje gebruiken om te kiemen.

Pitten die je nu uit de rotte perziken plukt hoef je niet open te maken, die kiemen vanzelf wel.

 

@Hans ik heb maar 1 gezaaide vijg uit een pit van een Turkse vijg, geen idee of er ooit een vrucht aan zal komen, de plant is nu al 60 cm groot binnen een paar maanden

 

Het is maar goed dat ik alles op foto vastleg Dit zijn toevallig allemaal nectarine pitten, perzik is hetzelfde.

 

r0ovp045911371155460.jpg

 

images-(26)50501371850268.jpg

 

qn5udi94041371155460.jpg

 

ouml2196121371155461.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Zeer interessante topic! Ik ga alvast eens in de supermarkt kijken of er platte perziken en nectarine te koop zijn om die te zaaien.

 

Heb vorig jaar een paar perzik pitten weggegooid aan de kant in naast mijn oprit en opeens stond daar een boompje. Heb nog geen tijd gevonden om die te verplanten want is na 8 maanden toch al 1m. Kan je een perzik eigenlijk in leivorm kweken? Ik denk van niet...

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

De pit bewaren in een bloempot met grond, in de herfst pas in wit zand leggen en dit koel overwinteren (frigo) geen diepvriezer!

 

------------------------------------------------------------------------------------------

Nog een aanvulling: vroege varieteiten juni/juli rijp hiervan zijn dikwijls de pitten te onrijp, onvoldoende ontwikkeld en zullen niet kiemen, maar het is altijd het proberen waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ja, gewoon met perzik uit de winkel eventueel (platte) perziken en nectarines het mag ook allemaal het ronde model hebben en vooral met de soorten welke witvlezig zijn heb je erg veel kans dat de vruchten vrijwel gelijkwaardig zijn aan de vrucht waaruit je destijds de pit hebt gehaald. Witvlezige soorten daarmee bedoel ik de moderne varieteiten en niet de oeroude hollandse 'wassenberger' rassen etc.! Moderne witte rassen zijn bijzonder lekker sappig maar zeker niet melig, bovendien zijn de kenmerken dat witvlezige soorten dominant zijn, dit beinvloed in grote lijnen dat de soort erg veel lijkt op de moederboom.

 

Mijn avatar foto is mijn beste witte vlezige nectarine opgekweekt uit pit

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...
  • 1 maand later ...

Hey, en hoe smaken ze ?

Graag een uitgebreid verslag, s.v.p.

 

Ik heb zo'n UFO 4 in het voorjaar aangeplant, gekocht exemplaar, tís ff wachten nog tot volgende lente of er bloesems aankomen.

 

De pitten zou ik in wit zand leggen 5 cm diep in een pot (en afdekken ) tegen muizen e.a ongedierte, in feb, de pot naar binnen halen, en wachten tot ze opkomen.

Maar waar stond die pot nou ook alweer en wat zat er nou weer in ?

 

ufo455321341580152.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De pit bewaren in een bloempot met grond, in de herfst pas in wit zand leggen en dit koel overwinteren (frigo) geen diepvriezer!

 

Hoi Persica, het bovenstaande snap ik niet helemaal.

Waarom moet ik de pit eerst in een bloempot met grond stoppen en dan in de herfst hem overdoen in wit zand? Waarom niet gelijk in wit zand, óf hem in de bloempot met grond laten zitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

'Verse pitten moet eerst een paar maanden narijpen, wanneer de vrucht rijp is wil dit niet zeggen dat het zaad ook rijp is, kan in normale tuinaarde, in de late herfst ga je de winterkou nabootsen, ik gebruik dan altijd schoon brekerzand (bouwmarkt) ik vul hiermee bakjes van het chinees eten, pitten schoonwassen dekseltje erop en klaar, staat netter in de koelkast dan tuingrond,..eind feb/maart kunnen ze al aant kiemen zijn in de koelkast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Persica, het is me nu duidelijker!

Nu nog op zoek naar brekerzand (geen idee hoe dat heet hier in Duitsland...). Ik neem aan dat je brekerzand gebruikt en geen gewoon tuinzand/tuinaarde (ik zit hier op zandgrond, dus zand zat ) vanwege het risico op schimmels e.d.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...