Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Planten van prei: wel/niet inkorten van loof en wortels


Jorg

Aanbevolen berichten

Ik heb het er al eens met rantje over gehad in haar seizoenstopic: het inkorten van het loof en wortels bij het planten van prei. Ik kom in het topic over potlooddikte van prei nu een aantal keer tegen dat sommigen van jullie dit doen. Reden om eens te vragen naar het hoe en waarom daar achter.

 

Ik heb zelf het idee dat dit niet echt nodig is maar dat is puur een gevoel. Ik denk namelijk dat als je de plant zijn wortels inkort de plant tijdelijk wat minder voeding en water op kan nemen door een beperkter wortelgestel en dus trager zal groeien. Misschien compenseer je dat door ook tegelijk het loof af te knippen maar misschien is dit ook verkeerd gedacht van mijn kant. Het inkorten van het blad kan ik nog wel inkomen: de wortels hoeven dat lange gedeelte van het blad niet meer te voeden maar blad is natuurlijk ook groei.

 

Mijn vraag is dan ook, waarom knipt men de wortels en het loof van de prei af bij uitplanten? Wat is de gedachte gang daar achter:

- beter handelbaar?

- betere groei?

- ...

 

Vraag houdt me al tijdje bezig dus hoor graag jullie ervaringen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kort de wortels van prei voor het uitplanten wel in, op een lengte van een centimeter of 2. Mij is door een aantal oudere mensen op de vereniging verteld (waarmee ik aangeef dat ik ook niet zeker weet of het waar is) dat je door inkorten, vergelijkbaar met snoei, juist stimuleert dat het wortelgestel zich -vooral in de breedte- beter ontwikkelt. Mijn ouders hebben al bijna 50 jaar een volkstuin en mijn vader kort ze ook altijd in. Ik heb er goede ervaring mee.

Ook iets inkorten van het loof zou de groei stimuleren.

Maar ik zal straks met de winterprei er eens een stuk of 5 niet inkorten, kijken wat het verschil is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het zelf nooit gedaan omdat er tijdens de verhuizing van de kraamkamer naar het plantbed al een klein deel van de wortels sneuvelen.

Toch hoor je dit vaker en ben dan ook zeer benieuwd naar de argumenten.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, nog nooit van gehoord en dus ook nog nooit gedaan , maar dat kan aan mij liggen hoor. Ik hoor graag de argumenten.

 

bv. ( wat hierboven werd gezegd ) waarom zou je willen dat de wortels meer opzij groeien ? Van mij mogen ze echt overal heen waar ze maar willen hoor Hoor graag redenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij gekochte plantjes van de markt doe ik dat wel, is gewoon best heel goede kwaliteit met heel veel wortels en lang loof,volgens mij is de hergroei dan makkelijker voor de plant zelf, zelfde reden waarom je bv bij stek ook wat blad weghaalt en of inkort omdat met veel blad veel verdamping is.

Zelf gezaaide doe ik het niet maar dat plant ik veel jonger uit, en is toch veel minder stevig dan van kweker

ik stop denk ook met zelf zaaien van prei.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom zou je willen dat de wortels meer opzij groeien ? Van mij mogen ze echt overal heen waar ze maar willen hoor

 

Een wortelgestel dat minder de diepte ingroeit zou misschien wel eens handig kunnen zijn bij winterprei. Als je tijdens een vorstperiode prei wil oogsten, is juist een ondiep wortelpakket makkelijker. Dan breekt de prei minder snel af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je tijdens een vorstperiode prei wil oogsten, is juist een ondiep wortelpakket makkelijker. Dan breekt de prei minder snel af.

 

Vóór het breken stoppen met uit de grond trekken

Beter de greep (riek) er onder.

 

Volgens mij heeft de lengtegroei van de wortels te maken met de vochtigheid van de grond. Hoog grondwater (en vochtigheid daarboven) betekend korte wortels, en omgekeerd Laag grondwater . . . enz.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het inkorten van de wortel bij prei heeft positieve invloed op het herwortelen van de plant en voorkomt bij het planten in ponsgaten, dat de wortels bij het naar beneden duwen in de schacht omhoog komen te staan en daarmee de hergroei belemmerd! Het inkorten van het loof is uiteraard het verdampend vermogen van de plant beperken, daar deze door de wortelbeschadiging deze vochtbehoefte niet op kan brengen en dus zal/kan verdrogen/verzwakken. Nu zal dit niet direct problemen geven bij de meesten thuis, maar voor de "broodkwekers" betekend een verzwakking in de plant grotere kans op fusarium (schimmelaantasting) en daarmee de kans om euro's te verliezen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vóór het breken stoppen met uit de grond trekken

Beter de greep (riek) er onder.

 

Ik bedoelde juist dat je tijdens de vorst geen riek meer in de grond kan steken. Dan heb je een probleem als je de prei eruit wilt hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kamilla:

 

OK, zou kunnen, zo had ik het niet gezien. Maar dan heb je het over een langdurende periode van aanhoudende kou zoals afgelopen winter. Nu herinner ik me ook dat we in die periode niet bij de prei konden.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Zaadje. Helemaal goed. Mooie beredenering. Zelf zal mij dat niet snel gebeuren overigens. Mijn 'potloden' zullen nooit dik genoeg geweest zijn om al zoveel of zo lange wortels te hebben. Of ik maak wat te brede gaten misschien ? Maar voor degene die dat zó doen , goede reden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaadje, oke dat zou kunnen, klinkt logisch inderdaad. Wat meer traditionele literatuur komt met de argumenten dat ze dan sneller zouden wortelen en dat het voordelen oplevert met planten en de onkruidbestrijding. In een vrij betrouwbare bron (Universiteit wageningen) lees ik ook dit: Het inkorten van de preiplanten bevordert de arbeidsprestatie en het plantresultaat (zoals ik het interpreteer: resultaat van mechanisch planten) en heeft geen negatief resultaat op de opbrengst: http://library.wur.nl/biola/bestanden/1738624.pdf Verder zie ik dat er een onderzoek is gepubliceerd met de titel: Inkorten preiplanten kost geen opbrengst.

 

Na wat zoekwerk op het forum zelf nog een uitleg van Frans gevonden:

p1010076yr.jpg

 

Een tip . Kort de preiplanten voor je ze plant wat in door het bovenste deel van de bladeren af te snijden. Dat gedeelte is tijdens het aanslaan alleen maar ballast voor de plant en heeft voor de verdere ontwikkeling toch geen zin. Erg lange wortels mag je ook gerust inkorten , d.m.v. een schaar bijvoorbeeld. Beter wat kortere wortels die keurig naar beneden in de grond gezet kunnen worden dan wortels die door hun lengte 'dubbel' komen te zitten.

 

Nog een tip. Bladeren van preiplanten groeien zijdelings. Let even op bij het in de grond zetten van je preiplanten dat je ze zodanig in de grond zet dat de groeirichting van de bladeren haaks op de lengterichting van de plantsleuf staat. Zoiets staat niet alleen mooier, de planten groeien dan ook nog eens mooi uit zonder elkaar in de weg te zitten .

In Grow Your Own Vegetables van Joy Larkom lees ik het volgende:
"Belgian research has indicated that, contrary to popular belief,the traditional practice of trimming leaf tips and root ends before planting probably lowers yields. Leaf tips can be trimmed if trailing on the ground"
Verder geen bron en kan het onderzoek dan ook nergens vinden...helaas. Wel lees ik in Onions, leeks, and garlic: a handbook for gardeners over een onderzoek naar opbrengst van gekortwiekte uien:
To conserve space and expensive in shipping gorwers trim both roots and tops from the plants leaving about an inch of root and tops that are five or six inches in length. According to jones and Mann (onions and their allies) such pruning reduces the yield (5 jarig experimetn).

 

At transplanting time three methods of pruning were applied

1 - roots were pruned

2 - tops were pruned

3 - both roots and tops were pruned

At the end of each growing period, yield of mature bulbs was measured against the yield of plants that had no pruning. A considerable reduction occurred when both tops and roots were pruned, but the reduction was not always statistically significant. Root pruning seemed to be less damaging than top pruning, but neither was as detrimental as pruning both the tops and roots.

en in w schilthuis Biologisch-dynamisch tuinieren in de praktijk lees ik:
in sommige streken heeft men de gewoonte om de jonge preiplanten zowel aan het blad als de wortels zeer sterk in te korten. Je plant dan geen potlood, maar een soort verfkwast met een heel kort bundeltje wortels. Het planten gaat gemakkelijk af, maar er is in vergelijkende proeven gebleken dat de hergroei het beste verloopt bij de minst ingekorte planten. Toch zal enigszins inkorten meestal wel nodig zijn.
Weer zonder bron naar de proeven…helaas.

 

Ik denk dus dat het vooral een praktisch nut heeft, namelijk het makkelijk verplanten naar het plantgat (zoals de link van de WUR ook aangeeft). Voorzichtig ben ik met de conclusie wat het effect is op de groei en opbrengst (kan positief/negatief zijn). Schrikbarend zal het sowieso niet zijn als ik zo eens op ons volkstuin complex rondkijk. Wel denk ik dat de kans op ziektes groter is omdat je toch ingangen creëert.. Voorlopig is het dus een al oude reden: ieder zijn eigen teeltmethode. Misschien zelf maar een proef aan wagen?

 

Iemand nog aanvullingen en/of redenen waar hij/zij dit wel of niet doet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had er een aantal vorig jaar wel ingekort, zowel blad als wortel en bij een ander deel niets ingekort. Ik kan nu geen verschil meer zien, maar moet eerlijk zeggen dat het geen vette preien zijn, maar meer een probeersel op een stukje hele arme, niet verbeterde grond.

 

Misschien eens een objectieve test uitvoeren Jorg wat mij betreft is de uitkomst van je onderzoek zoiezo meer betrouwbaar dan ieder ander gefinancierd onderzoek. (zeker na dit onderwerp; https://www.moestuinforum.nl/post11700.html?hilit=wageningen#p11700) Identieke omstandigheden creëeren is misschien een beetje lastig, gelijke hoeveelheid water etc. Maar ik heb er alle vertrouwen in

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een bijzonder leerzaam topic geworden.

Voor mij is het wel duidelijk wat ik met de wortels en de punten van het blad ga doen.

Verder heb ik er nooit bij stil gestaan dat de plantjes dusdanig gedraaid moeten worden dat het blad haaks op de richting van de rij loopt.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit gaat even niet over het planten maar later in de preikweek:

Ik ken een moestuinnier die het bovenste deel van het blad van de prei afsnijdt als(op het moment dat) de prei dikker wordt dan een bezemsteel..dat doet volgens hem de prei goed, want daardoor wordt hij dikker. Dat heb ik zelf nooit uitgeprobeerd.

 

Ik kort tegenwoordig zelf wel de wortels in bij het planten, voornamelijk voor het gemakkelijk in het gat steken, en haal er nu alleen blad af als de periode van planten een warme/droge tijd is. Na het voorgaande gelezen te hebben blijf ik dat doen.

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Het lijkt niet vanzelfsprekend om de bladeren in te korten. Het geeft logischerwijs geen opbrengstverhoging en zoals bij alle beschadigingen kan het belagers lokken.

Ook het afknippen van wortels is niet logisch; Lookachtigen hebben een grof en weinig diepgaand wortelstelsel en dat moet je dus zoveel mogelijk intact laten in de groeiperiode. Zoals ook uien, zijn er in de preiwortels goedaardige schimmels aanwezig (mycorrhiza, met het blote oog niet zichtbaar), die zorgen voor een vergroting van het worteloppervlak en helpen bij de opname van macro- en micronutrienten. Bij het afknippen van de preiwortels verklein je niet alleen het nutrient opnemend oppervlak van de preiplant, maar neem je ook de mycorrhiza weg.

Dubbel klappen van de wortels tijdens planten is geen probeem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...