Raapzaad en koolzaad voor olie

Gewassen waar je meer dan 10m2 van teelt
hansm
Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)
Woonplaats / locatie: n-holland

Re: Raapzaad en koolzaad voor olie

Berichtdoor hansm » Di 19 Jun 2012, 11:35

Denk in winterkoolzaad helemaal niet voorkomt, winterslaapt die kever vast ergens,

Volgens mij nog niks aan de hand hoor, stel dat ze de bloemen vernielen dan heb je toch nog plenty mooi gewas
om pulp of kuilvoer voor je varkens van te maken, ik zou eerst afwachten en hooguit je plan wat je er mee doet bijstellen, zo vers zal toch ook heerlijke afwisseling zijn voor je varkens ?
Volgens mij ondanks kevers nog van alles mee te doen, mischien droogt het uitstekend en kun je oplslaan als hooi,
ik zie het nog positief hoor.
En ik weet dat je werk genoeg hebt en mischien niet tussen de planten kan doorlopen als dat wel kan zou ik met zijn tween kijken of je een dag kunt besteden aan kevers handmatig weghalen,
kan best gezellig ziijn radiootje erbij :mrgreen:
Players only love you when they're playing.

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (235)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Di 19 Jun 2012, 11:45

Ja, dat van dat vers voeren had ik ook al bedacht, ik ben ook vrij positief altijd ;)
Handmatig er uit halen kan niet, want ze zitten heel diep tussen de bloemen en ze kunnen ook vliegen.
http://www.veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook
Zondag 7 oktober is er weer een Moestuinforumdag! In Zelhem. Kom ook :) moestuinforum-dag-f73.html

hansm

Berichtdoor hansm » Di 19 Jun 2012, 12:23

Oke jammer ik vindt dat soort klusjes altijd wel grappig maar als ze diep in bloem zitten is schade van peuteren mischien erger.
Ik weet niet na dat stukje gelezen te hebben of je nu beste kunt hopen dat de bloei nu opschiet of juist niet,
eerlijk gezegd denk ik wel dat het losloopt als ik hier volop in het wild het koolzaad uitbundig zie bloeien, nuja dat hoop ik voor jullie.

En ik blijf zeggen indische loopeend, die zou enorm hebben huisgehouden in dat veld om de kevers te pakken en ik stel me voor dat deze de kevers, mischien ook aardvlo onwijs hadden kunnen reduceren, maar dan moet het denk ik wel een groot groepje (geleewiekte?) zijn.
Lijkt jouw nu niet lekker als jullie de eenden gepakt hadden en daar losgelaten zo van ga je gang ATACK.
Volgens mij kunnen deze lieverds jullie favo dier worden, als je ze ziet springen en duiken naar insekten.

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Wo 20 Jun 2012, 19:28

Ik zet de foto's er zo even op, maar ik vrees dat we weinig olie kunnen gaan persen dit jaar :( (kan er ook nog wel bij.. *sarcasme smiley* )
De varkens en schapen vinden de plant zelf erg lekker, dus dan maar in groene toestand gaan plukken en voeren.

Ik wacht nog een weekje af, er gaan wel wat bloemen open nu, maar er zijn ook erg veel kale stokjes waar bloemen hadden moeten zitten.
Zondag 7 oktober is er weer een Moestuinforumdag! In Zelhem. Kom ook :) moestuinforum-dag-f73.html

hansm

Berichtdoor hansm » Wo 20 Jun 2012, 19:43

Mischien ook tijd nog zat hoor dat ze nog meer bloemen gaan ontwikkelen, volges mij bloeid het praktisch heel de zomer in het wild.

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Do 21 Jun 2012, 08:55

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (232)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Do 21 Jun 2012, 09:46

Dat ziet er niet best uit Jorieke...ik denk inderdaad dat er niet veel meer aan te doen is..of je moet willen spuiten :thumbdown: ( en zelfs dan weet ik niet of daar een redelijke oplossing voor is in dit stadium)
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Do 21 Jun 2012, 09:50

We spuiten liever niet, en dat is nu inderdaad ook al te laat. Ze hebben hun schade al aangericht. We zaten te denken om volgend jaar het grote stuk in te zaaien met koolzaad, maar tot nu toe zijn eigenlijk alleen (voeder)maïs en tarwe zonder al teveel dreigingen te telen.
Tot nu toe dan ;)

eva1986
Moestuin Seizoen: Bekijk update (58)
Woonplaats / locatie: Noord Brabant

Berichtdoor eva1986 » Do 21 Jun 2012, 11:00

Hè bah! :thumbdown:

Misschien toch maar winterteelt proberen?
Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

hansm

Berichtdoor hansm » Do 21 Jun 2012, 13:41

Volgens mij nog alle kansen met dat veld, heb vanochtend gekeken en koolzaad staat volop in bloei en nog veel knoppen in ontwikkeling, het is wel te hopen dat de kevers inmiddels ervan doorgaan.

Terug naar “In het groot”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.