Ratten overlast op volkstuinen

In deze rubriek is ruimte voor de vele volkstuinverenigingen die Nederland en België rijk zijn
citroen
Moestuin Seizoen: Bekijk update (53)
Woonplaats / locatie: antwerpen

Ratten overlast op volkstuinen

Berichtdoor citroen » Do 07 Feb 2019, 14:25

Hoe pakken jullie als bestuur van volkstuinen de ratten overlast aan ?

Wat zijn bij jullie de geldende regels om de overlast te beperken ?

Dagelijks zie ik bij mijn buurman verse rattengangen in zijn mesthoop , composthoop in zijn grond enz.

Omdat we zo kort naast mekaar zitten ,is er enige aanpak nodig om daar van verlost te zijn

Hierbij een foto van dagelijks nieuwe gangen in zijn mesthoop

Graag jullie aanpak hiervoor.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door citroen op Ma 11 Feb 2019, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

roeier
Moestuin Seizoen: Bekijk update (7)
Woonplaats / locatie: Iens

Re: Ratten overlast

Berichtdoor roeier » Do 07 Feb 2019, 17:51

Ik betwijfel of er aanpak nodig is, of mogelijk is. Welke overlast is er? Ik heb deze gaten ook op de volkstuin, maar bolgewassen komen gewoon op, zijn dus niet opgevreten. Aardappels werden deels opgevreten, die moeten er dan redelijk vroeg uit. De totale schade valt erg mee.
Bij mij thuis is het anders, buiten dan, binnen komen ze niet. Bolgewassen worden consequent opgevreten, dus dahlias, tulpen, krokussen, noem maar op - het is zo weg. Bonen leggen is ook zinloos. Maar dan is het gazon hier ook een gatenkaas, van muizengaten dan, niet hier en daar een gat, maar veel erger. Dat noem ik wel overlast, want er valt weinig nog te telen. Struiken, dingen op hoogte, dat gaat nog wel.

Maar 's winters is het wel het ergste. In elk geval muizen - van ratten weet ik het niet - leven 's winters in groepsverband en vooral dan kunnen hun aantallen sterk stijgen. Wordt het voorjaar, dan ontwikkelen ze weer territoriaal gedrag en verspreiden zich. Als eenmaal de hongermaanden voorbij zijn merk je veel minder van ze. Ik zag nogmaals zeggen dat ik het van ratten niet zeker weet; die zitten hier ook zat, maar dat lijken niet van die grote groepen te worden.
Waar ik woon is het omzoomd door water, dat zal het probleem zijn, er zijn geen compost- of mesthopen, er ligt geen voer voor dieren ergens, er ligt weleens een bult snoeiafval hier of daar, maar niet veel ideale plekjes voor deze dieren. Dat zal denk ik ook de reden zijn dat het hele gazon wordt opengehaald. Maar ze zullen er altijd zijn, ratten en muizen, daar doe ik niets aan.
Er zit hier een ransuil, haast iedere avond hoor ik die, andere roofvogels zijn hier natuurlijk ook wel, maar het beheer hier is pro-weidevogel, dus hun vijanden worden niet uitgenodigd.

Ik zou letten op de stammetjes van fruit- bomen en struiken, dat je daar niet tegenaan mulcht of eventuele sneeuw laat liggen, want dan kun je een leuk beschut schuilplekje voor knaagdieren creëeren, en dat ze gelijk ook de bast van die boompjes of struikjes verorberen.

gertve
Woonplaats / locatie: rijnsburg

Re: Ratten overlast

Berichtdoor gertve » Vr 08 Feb 2019, 19:13

Klemmen zetten en rommel zoveel mogelijk opruimen.
Vergif is buiten niet toegestaan

Waaslander
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: Oost-vlaamderen

Re: Ratten overlast op volkstuinen

Berichtdoor Waaslander » Vr 15 Feb 2019, 09:12

roeier schreef:Ik betwijfel of er aanpak nodig is, of mogelijk is. Welke overlast is er? Ik heb deze gaten ook op de volkstuin, maar bolgewassen komen gewoon op, zijn dus niet opgevreten. Aardappels werden deels opgevreten, die moeten er dan redelijk vroeg uit. De totale schade valt erg mee.

Ik vrees dat er is geen overlast dus laten de boel maar hoe deze is niet voor ratten geld , zeker omdat topic starter zegt dat er grote activiteit van ratten te zien is . Dus er zitten waarschijnlijk redelijk wat ratten .

Wat ik op foto zie is veel stro vermoedelijk met nog wat granen tussen . Dit voorjaar als er nieuwe planten staan op de tuinen zullen vrees ik ze dat als menu wel gaan nemen .

Het grote probleem met ratten is dat ze weinig natuurlijke vijanden hebben . 1 koppel ratten kan heel veel ratten voortbrengen op 1 jaar tijd (volgens internet enkele duizende) .

Dus er niks aan te doen lijkt me niet de oplossing .
Ten eerste het voedsel voor de ratten hoeveelmogelijk beperken . Geen voedsel geen ratten . Dus als vb mensen met kippen deze in de morgens eten geven en hoeveelheid dat binnen een half uur op is . Overmatig voederen laat op de dag trekt ratten aan door graantjes die s'nachts blijven liggen
En ratten die er zijn proberen te vangen .

Ga eventueel eens bij de gemeente vragen of zij er iets tegen kunnen doen . Vroeger zeker waren hier rattenvangers van de gemeente (vooral voor muskusratten langs waterwegen )

Ik ben voor leven en laten leven enkel voor raten niet omdat dit een plaagdier is met zeer beperkte natuurlijke vijanden. Andere plaagdieren kunt je ze bestrijden met natuurlijke vijanden dit lijkt me met ratten niet mogelijk.

AshaiRey
Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)
Woonplaats / locatie: Brabant

Re: Ratten overlast op volkstuinen

Berichtdoor AshaiRey » Vr 15 Feb 2019, 09:53

Composthopen verwijderen want dat zijn broedplaatsen voor ratten. Vooral als daar ook etensresten op gegooid wordt
Helaas zal dat geen optie zijn denk ik zo.
Groetjes,
Bram

Terug naar “Volkstuinvereniging”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.