Rode bes, mega oogst....

Plaats hier je vragen, tips en berichten over fruit en noten
Fruitige Esther
Woonplaats / locatie: Beemte Broekland

Rode bes, mega oogst....

Berichtdoor Fruitige Esther » Za 16 Jun 2018, 22:22

De rode bes is helemaal van padje af, geweldig hoeveel er in zit,
Dit is voor hier op de zandgrond echt bizar!
Is dit bij jullie ook zo extreem?
De plant groeit niet meer maar zet alles om in vrucht...
Dit is Jonkheer van Tets. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Beheerder van de 'snoepwinkel ' www.eetbaargoed.nl voor de fruitstruikfreak
Altijd fris en fruitig

harms1
Woonplaats / locatie: Enkhuizen

Re: Rode bes, mega oogst....

Berichtdoor harms1 » Za 16 Jun 2018, 22:51

Wow.... geweldig Esther! :-):-):-)

mastert
Woonplaats / locatie: rotterdam

Berichtdoor mastert » Za 16 Jun 2018, 23:25

Ziet er zeker geweldig uit.Mijn planten staan nu 1 jaar in de vaste grond,die halen deze hoeveelheid bij lange na niet. ik heb wel bij andere op het moestuin complex, ook enorme oogsten gezien. Ik vond mijn JvTets wel lekkerder, dan ik mij herinnerde. Iets van een zoetje was ook aanwezig, bijna net zo lekker als een witte aalbes. Zijn er nog smaakverschillen tussen de verschillende rassen rode bes? Ik had ergens ,hier op dit forum gelezen,dat de 'Red Lake', een betere smaak zou hebben.

Bit
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (208)
Woonplaats / locatie: Rotterdam, tuin 1+2: Krimpenerwaard, tuin 3 : N-Frankrijk

Berichtdoor Bit » Zo 17 Jun 2018, 06:09

Hier viel het me ook op inderdaad, zo'n geweldige grote, maar ook mooie oogst dit jaar. En dat nog wel met zo'n grote droogte over al zo'n lange tijd. Misschien heeft die ene keer behoorlijke regen 2 weken terug net dat mooie zetje gegeven.

Uurtje voordat jij dit topic opende had ik net mn moestuin-update weer eens gemaakt ( blog/Bit/16_juni_2018_b-7377.html ) want gisteren begonnen aan de rode bessenoogst. Echt groot ja. Echt te veel eigenlijk.

Het meeste wat ik heb staan van de rode is Jonkheer v Tets, de overige soortjes heb ik ooit weggedaan. Vond de verschillen in smaak klein en mijn hoofddoel is toch jam maken en dan is alles tegelijk rijp alleen maar een voordeel. Gisteren en vandaag dus de 1e rondes oogsten, volgend weekend weer verder.

Verder viel me op dat de maat van de bessen in de tros erg verschillen. Zowel mooie erg grote bessen en trossen, als ook aardig wat veel kleinere bessen. Klein, maar toch goed op smaak.

Goldfish
Woonplaats / locatie: Gouda

Berichtdoor Goldfish » Zo 17 Jun 2018, 08:29

De onregelmatigheid van vorm is dacht ik een kenmerk van Jonkheer van Tets. Voor de rest is het een prima ras en daarmee terecht een klassieker geworden. Hier een goede oogst, maar niet extreem. Ook niet bij de vier andere soortjes die ik heb. Wel heb ik een extreem grote oogst aan een >40 jaar oude kerselaar. Wellicht doordat ik de boom deze winter een keer flink voorzien heb van stalmest, of het komt gewoon door het schitterende weer.

Claudia69
Woonplaats / locatie: Oost-Vlaanderen

Berichtdoor Claudia69 » Zo 17 Jun 2018, 09:34

Hier ook heel veel bessen op struiken die nochtans al lang niet onderhouden zijn (is er door allerlei omstandigheden al een paar jaar niet echt van gekomen). Gisteren geplukt en door de slowjuicer gejaagd, een deel staat in de diepvries voor later gebruik (aalbessencoulis op rijstgriesmeelpudding, aalbessenbavarois, ...), een deel staat op het vuur om confituur te maken. En volgend voorjaar ga ik die struiken toch eens onderhanden nemen.

Bit
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (208)
Woonplaats / locatie: Rotterdam, tuin 1+2: Krimpenerwaard, tuin 3 : N-Frankrijk

Berichtdoor Bit » Zo 17 Jun 2018, 10:05

Maakt het mooie voorjaar vast een verschil, maar zat net te denken ( ook vooral door de opmerking over die kersen ), dat de hoeveelheden vruchthout, vruchtknoppen etc, natuurlijk worden aangelegd, ruim voor de afgelopen winter. Een grote oogst nu bij een kers betekent veel vruchtknoppen aangelegd in de zomer vorig jaar. Bij rode bes hetzelfde; die legt in de zomer en nazomer/herfst de vruchtknoppen aan. Ben ik ook nog eens een forse snoeier, ook dat maakt veel uit: ik wil grote bessen, mooie trossen, misschien in hoeveelheid iets minder. Ik pas dan ook zomersnoei toe en daar de wintersnoei over heen. Bij mijn snoeren toont zich dat nu heel goed.

Nasuada
Moestuin Seizoen: Bekijk update (9)
Woonplaats / locatie: Overijssel

Berichtdoor Nasuada » Zo 17 Jun 2018, 19:32

Zodan....wat een bessen....ik zie nog geen enkele rode bes/ rode aarbei.

Roelie
Woonplaats / locatie: Noorden

Berichtdoor Roelie » Zo 17 Jun 2018, 20:48

Hier ook veel bessen, rode witte, zwarte, kruis, gewoon véél....bessen...

willemGN
Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)
Woonplaats / locatie: G..

Berichtdoor willemGN » Ma 18 Jun 2018, 10:20

Hier in Groningen is het met de rode bessen nog even geduld, al wel van enkele witte bessen soorten kunnen oogsten.

Ook de 'juneberry' ook wel bekend onder de naam krentenboom heeft dit jaar een fraaie oogst met mooie grote lekkere bessen. Daar nog geen merel te zien tot nu toe :D
[*] :mrgreen:

Terug naar “Fruit en noten”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.