Rumtopf, Wie doet er mee?

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
henkg
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (242)
Woonplaats / locatie: Zeeland (regio Tholen)

Re: Rumtopf, Wie doet er mee?

Berichtdoor henkg » Do 07 Jun 2018, 18:09

Begin juni 2018: het is weer tijd.
De eerste 2L pot -nu voor de aardbeien- staat klaar, een kleine liter alcohol 50% erin, en 100 gram suiker. De suiker staat nu rustig op te lossen. Dat duurt wel een paar uur. Verhitten zou een stuk sneller gaan, maar daarvoor verdampt er een ingrediënt dat ik er juist in wil houden.
Vanaf morgen kunnen de aardbeien erbij, tot de pot vol is.
Aalbessen doe ik niet meer (ik houd niet zo van die bessen), en de zure kersen van buur L. zijn nog lang niet rijp: de spreeuwen zijn mijn kersen-alert.
Echte rumtopfs worden het niet, ik heb liever de smaak van één soort vruchten.

Indy
Moestuin Seizoen: Bekijk update (38)
Woonplaats / locatie: Noordoostpolder

Berichtdoor Indy » Do 07 Jun 2018, 21:01

Lekker, leuk ook hoe smaken verschillen, ik vond de aardbeien net niet wat, maar de aalbessen heerlijk. Die staan dus alweer op alcohol.

geedee
Moestuin Seizoen: Bekijk update (112)
Woonplaats / locatie: Eijsden-Margraten

Berichtdoor geedee » Vr 08 Jun 2018, 11:02

Ik ga wat pruimen op alcohol zetten; die vond ik het lekkerst. Ik doe ze zonder suiker....kan altijd later nog eroverheen...ideaal voor diabetici op bezoek :cool:

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (255)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Vr 08 Jun 2018, 14:45

Hier dit jaar ook heel veel pruimen en misschien wel genoeg Reine Claudes over van de jam. Dat lijkt me wel een mooie combi. Welke alcohol gebruik je Gé?
Ons oude voorhuisje ( 2 tot max 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Nasuada
Moestuin Seizoen: Bekijk update (9)
Woonplaats / locatie: Overijssel

Berichtdoor Nasuada » Zo 10 Jun 2018, 08:40

Leuk ik doe ook weer mee. Heb op de rommelmarkt een originele pot met losse deksel gekocht.
Zou je kersen met pit en aL erin kunnen doen?
Schillen jullie de pruimen ed?

henkg
Moderator

Berichtdoor henkg » Zo 10 Jun 2018, 09:13

De pitten van steenvruchten (kers is een steenvrucht) bevatten een beetje cyanide (blauwzuur). Dat is giftig. De pitten van abrikoos schijnen het meeste cyanide te bevatten.
Bij vers nuttigen van kersen is dat geen probleem, zolang je de pitten niet fijnkauwt. En mocht je een hele pit doorslikken, dan ligt die pit binnen 24 uur in de WC pot.
In een rumtopf staan ze niet 24 uur, maar maanden in een water/alcohol oplossing. Hoeveel giftige stof uit de pitten dan in de vloeistof terecht komt? Daar kan ik niets over vinden.
Daarom zou ik ze vooraf ontpitten. En dat doe ik zelf ook. Het is een rotklusje, maar later wel zo prettig bij het consumeren.
https://www.dokteronline.com/blog/fruit ... en-of-niet

Nasuada
Moestuin Seizoen: Bekijk update (9)
Woonplaats / locatie: Overijssel

Berichtdoor Nasuada » Zo 10 Jun 2018, 22:11

:thumbup: helder verhaal Henk.

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (255)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Di 12 Jun 2018, 13:59

henkg schreef:Daarom zou ik ze vooraf ontpitten.

Aiaiai en hoe moet dat dan met onze ongepitte kersen op eau de vie? Hele groepen Franse stammen drinken en eten dat..ik ook trouwens. :think: :crazy: ( errug lekker :thumbup: )

Edit, ik ben er nog maar even op gaan googlen..ik vond er niets over in t Frans, een enkele vraag van een Amerikaan op een blogpost over drank. Als je op afbeeldingen zoekt met de zoekterm cerise en eau de vie zie je dat zoooveel Fransen dit doen..en Engelsen. Dus ik geloof niet dat er cyanide of cyanure "lekt"uit de pitten van de kersen in de drank..ja misschien als je de pitten kraakt ;)

Enfin, Lie en ik nemen vanavond als toetje nog maar eens een glaasje kersen op pruimen eau de vie..proost!
Ons oude voorhuisje ( 2 tot max 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

henkg
Moderator

Berichtdoor henkg » Do 27 Jun 2019, 14:11

Mijn Rumtopf werk voor Kerst 2019 is zonet gedaan. Enkel aardbeien:

Afbeelding
En alcohol, en een beetje suiker.
Het was wel weer eventjes rekenen hoeveel milliliter alcohol van 58% (want die heb ik) op een pot van 2,65 liter. Het geheel -na maandenlang staan is alles vanzelf gemengd- zou op ruim 20% alcohol uit moeten komen.
Ja, daar ben ik weer, met meten is weten. Bij te weinig alcohol t.o.v. de hoeveelheid vruchten wordt het geheel minder goed houdbaar (en minder lekker). Het zou jammer zijn als tijdens de kerstdagen blijkt dat de boel inmiddels bedorven is.

henkg
Moderator

Berichtdoor henkg » Zo 14 Jul 2019, 09:41

Rumtopf 2019 nummer 2: Zoete kersen (meikersen). Ook weer 2,65 L:
Afbeelding
1,5 kg kersen, 1 liter alcohol 55%. Dat wordt dan gemiddeld 21%, dus waarschijnlijk goed houdbaar.
Net zoals de aardbeien geen echte rumtopf, want van één soort vruchten. Dat vind ik lekkerder.

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.