Simpel een camembert/brie maken.

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Re: Simpel een camembert/brie maken.

Berichtdoor Charly » Di 17 Okt 2017, 14:50

3,9 cm zijn ze. Hoop dat ze gaan doen wat ik wil. Ik heb ze volgende week woe pas nodig (liggen sinds zaterdag in de koelkast) dus heb goede hoop ;)
wees bevriend met kleine dingen

Anna3
Moestuin Seizoen: Bekijk update (18)
Woonplaats / locatie: Regio Utrecht

Berichtdoor Anna3 » Wo 25 Okt 2017, 16:45

Vorige week heb ik ook maar weer eens camembert gemaakt, 2x maar liefst :D

Vorige week woensdag gemaakt volgens Joriekes recept met 3L biomelk:
Afbeelding
Afbeelding

De volgende dag, na een bezoekje aan brouwmarkt voor een extra vorm, kon ik de kaas halveren en in 2 vormpjes doen. De snijvlakken heb ik opnieuw gezouten. Afgelopen zondag de eerste pluisjes gesignaleerd en nu zien ze er alweer zo uit:
Afbeelding

Ik merk wel dat de randen van de gesneden kant niet 'rond' zijn en ik denk daardoor ook minder wit zijn.

Afgelopen zaterdag nog een camembert gemaakt van 3L die ik over had van het Goudse kaas maken. Dit keer het recept uit mijn boek geprobeerd, alleen was het toch best handig geweest als ik bij brouwmarkt toch die pH stripjes in mijn mandje had gelegd. Heb ze in mijn handen gehad en teruggelegd :shifty: Dom, want dit recept noemt geen roertijden, maar werkt met pH metingen. Dus op de gok geroerd, gerust en nogmaals en toen maar gewoon in de vorm gegoten. Wat ook anders is dat de camembert pas de volgende dag gezouten wordt. De kaas is nu echt nog heel nat. De zijkant krijgt al pluisjes, maar de boven- en onderkanten blijven maar nat bij het draaien. Na de foto de kaas weer 'vrij' van de wand gelegd en ook maar op wat papier. Hopelijk krijg ik 'm zo toch nog een beetje droog.
Afbeelding

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (239)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Do 26 Okt 2017, 17:43

Apart hoor, dat ie zo nat blijft. Die 1e ziet er alweer mooi uit.

Anna3

Berichtdoor Anna3 » Do 26 Okt 2017, 19:02

Hij wordt al iets droger merk ik, een kant heeft al pluisjes. Alleen, leg nooit wc-papier onder een natte kaas, dat krijg je er daarna niet meer af :? Ben benieuwd of 't nog wat wordt..
Laatst gewijzigd door Anna3 op Do 26 Okt 2017, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Do 26 Okt 2017, 19:59

Nee haha wc papier is erg! Keukenrol van de Aldi, en dan de 4 laags met bloemetjesmotief :thumbup: Plakt niet! (en ik heb al heel wat merken vervloekt omdat het dan aan vlees blijft plakken bijv. :thumbdown: )

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Zo 19 Nov 2017, 12:12

Ik 'moest' nog wat spek (koud)roken, dus ik heb een camembert bovenin de rookton gelegd. Is wel weer eens lekker, al vind ik een pure camembert lekkerder. Maar daar had ik er 3 van gemaakt, dus kan er best eentje een rooksmaak/geur krijgen :thumbup:

AfbeeldingAfbeelding

Syvinna
Woonplaats / locatie: Esch

Berichtdoor Syvinna » Vr 01 Dec 2017, 23:30

Wij zijn een paar weken geleden begonnen met het maken van camembert volgens dit recept (nog bedankt voor de goede uitleg! :) ). De eerste batch ging eigenlijk heel goed, maar nu bij de tweede poging komen er ook wat zwarte schimmelpluisjes op de kaasjes.

Heeft iemand anders dat ook al eens gehad? Enig idee wat er dan niet goed is gegaan? En kan ik dit nog wegsnijden, of gaat het dan helemaal mis?

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Za 02 Dec 2017, 22:43

Ja, laatst (een paar pagina's terug zie je foto's ) had ik ook zwarte schimmel op de kaas. Ik was er snel bij en heb gescrubt met iets zout. Daarna is het niet meer terug gekomen.

Anna3

Berichtdoor Anna3 » Do 07 Dec 2017, 13:56

Ik heb 2 van de 3 camemberts (18 en 21 oktober) op 21 november meegenomen naar m'n werk (kaasmakerij). Met 3 proevers werd kaas gemaakt met recept uit m'n boek (van 21 okt) als best bevonden qua smaak en hij was ook mooi zacht overal. De andere was met Joriekes recept, maar die was duidelijk nog veel stugger en had een vlakkere smaak. De aangesneden kazen heb ik nog ruim een week laten liggen en daar werden ze nog beter van! De tweede kaas van 18 oktober ligt nog steeds in de koelkast. Van de week maar eens aansnijden.

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Do 07 Dec 2017, 15:06

In welke opzichten is dat recept anders Anna? Kan/wil je hem uitschrijven? Ik las van de week ergens van iemand die de kaas niet in de koelkast verder laat rijpen, maar gewoon op dezelfde temp. als waar je hem de 1e dagen/week hebt staan (zo rond de 12 graden). Dat ga ik ook nog eens proberen.

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.