Simpel een camembert/brie maken.

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (239)
Woonplaats / locatie: zelhem

Re: Simpel een camembert/brie maken.

Berichtdoor Jorieke123 » Wo 03 Jan 2018, 18:50

Mijn nieuwe vormpjes in actie:

Afbeelding

Ik heb ook 2 goedkope snijplanken gekocht bij de Action die precies in die Ikea bakken passen. Om zo de 2 vormen tegelijk om te kunnen draaien. Bij de 1e keer draaien ging dat niet zo netjes omdat het kaasdoek dan nog zo plakt na het vullen. Dus dan trek je dat een beetje stuk. Geen groot probleem natuurlijk maar ik ben nou eenmaal pietluttig ;)

Het vullen heb ik gedaan in die Ikea bak, en de boel een paar keer voorzichtig afgegoten. Maar toen ik ze wou draaien was dat wel heel lastig in die diepe bak. Dus het verdere draaien en uitlekken is gebeurd op het deksel van die bak.

Afbeelding

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Do 04 Jan 2018, 19:16

De nieuwe vormpjes zijn net even wat kleiner qua diameter, en ik had ook wel wat vettere melk dan anders, dus de kaasjes zijn weer eens te hoog/dik geworden. Ik heb bij allebei een dunne schijf van het geheel af gehaald, om te gaan paneren en bakken als ze rijp zijn. Normaal snijd ik met een groot en scherp mes, maar toch gaat dat niet altijd helemaal gelijkmatig. Ietwat van dik naar dun zeg maar. Omdat ze daarna nog lang moeten liggen en je ze steeds draait zakt dat wel weer goed zeg maar, maar toch baal ik er dan van ;)
Ik zag zo'n Youtube filmpje waarin ze van die 'life-hacks' laten zien, waar ik normaal nooit wat aan heb in mijn 'life'. Maar nu gebruikten ze flosdraad om zo'n taart te snijden waar je dan een laagjestaart van wilt maken. Ik heb geen flosdraad in huis, maar wel gewoon naaigaren, dus dat heb ik geprobeerd en het ging super! :D Dat is dus wel een aanrader :thumbup:

Anna3
Moestuin Seizoen: Bekijk update (18)
Woonplaats / locatie: Regio Utrecht

Berichtdoor Anna3 » Do 04 Jan 2018, 23:32

Haha, dit klinkt heel herkenbaar Jorieke ;) Scheef, kreukels daar baal ik ook altijd van. Gaat het met garen wel recht? Of snijd je strak langs de vorm die je een beetje optilt?
Laat je een van deze op 12 graden liggen?

Ik heb al tijden het boek naast m'n computer liggen om het recept over te typen, maar het is er nog niet van gekomen.. Komt komende week wel een keer. Het recept werkt niet met roertijden, maar met roeren of rusten of wat dan ook totdat een bepaalde pH is bereikt.

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Vr 05 Jan 2018, 09:36

Ja met het garen kan je nog wat stellen en rechten voordat je aan beide uiteinden trekt en het touwtje de kaas netjes doorsnijdt. Tuurlijk komt er ergens een punt waar je net iets boven en onder elkaar door snijdt, maar dat flapje ligt er dan los op en dat is maar klein/dun.

Ik ga inderdaad de ene in de koelkast leggen (zoals ik altijd doe) zodra hij mooi wit is. En de ander laat ik dan in de kelder waar ze nu ook staan. Daar is het nu 13 graden en dat zal na het weekend nog wat dalen omdat het buiten dan koeler is. :thumbup:

Die PH-waarden lijkt me lastig werken, zijn er op andere punten zoals temperatuur bij het rijpen enz. nog grote verschillen?

In 'over rot' van Meneer Wateetons snijdt hij de wrongel niet (meer), hij schept de ongesneden wrongel in de vormen. Ik ben in 2015 begonnen met zijn werkwijze uit het 'Handboek voor de Vinex-jager' en daar wordt wel gesneden.

Het is altijd leuk om te zoeken naar verbeteringen en andere manieren enz. Gelukkig doen we dat uit interesse en niet omdat we maar geen eetbare camembert kunnen maken, niet dan? :thumbup:

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Vr 16 Feb 2018, 09:24

Nou, het is al weer 2 weken geleden ofzo dat ik de kaas uit de kelder weg heb gegooid :sick: Dat ging dus niet zo goed.

Ik had dus 1 in de koelkast en 1 in de kelder voor de laatste rijping, en die in de koelkast was heerlijk. Maar die in de kelder rook al een tijd niet zo fris en toen ik hem uit het bakje wou halen om te eten was de meur echt te erg. Het midden voelde nog niet eens zo zacht, de randen wel heel erg. Ik heb het bakje toen even weggezet in de andere kamer, want geen tijd om er even foto's van te maken enz. En eind van de dag liep er een stroompje gelig maar doorzichtig vocht uit :sick: :sick: Nee die hebben we niet gegeten dus. :lol:

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Simpel een camembert/brie maken.

Berichtdoor Charly » Vr 16 Feb 2018, 09:33

Jorieke123 schreef:...was de meur echt te erg...

Hoe jij dat schrijft! :lol: :lol:
Enfin. Koelkast blijft de voorkeursoptie!
wees bevriend met kleine dingen

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Vr 30 Mar 2018, 19:20

Ik ben weer bezig met de kaasjes voor de moestuinforumdag. 2 stuks voor op de lunchtafel en 1 hele grote plus een kleintje (want teveel wrongel voor in de grote vorm) voor mensen die graag een puntje willen kopen :thumbup:
Die grote kaas maakte ik in dit geval van 10 liter melk, omdat ik zeker wou zijn dat ik de vorm goed vol kon proppen. Een vorige keer nam ik 8 liter, en dan werden de punten net iets te dun naar mijn zin. En om eventueel verschil tussen zomer-, en wintermelk ook in te calculeren nam ik 10 liter.

Die grote kaas maak ik dan in een 'brie-vorm', ooit eens gekocht omdat ik toen geen idee had hoe groot zo'n ding wel niet is en hoeveel kaas je er mee maakt :lol: Dus ik gebruik hem bijna nooit. Nou is het ook alleen een ring, niet duur o.i.d. en hij ligt ook niet in de weg :thumbup: Dus 2x per jaar maak ik een enorme MTFD-kaas.
Die vorm bekleed ik dan eerst nog met kaasdoek, bovenop een sushimatje en daar onder een plastic snijplank, en dan schep ik hem vol. In een grote bak ook, dus afgieten gaat erg lastig. Het is een wonder dat het nog nooit mis is gegaan, met leeggieten. Maar nu kwam ik ineens op een geweldig idee: de turkey-baster die ik jaren terug kocht in Amerika! Daarmee slurp ik nu de melkwei weg die uit de kaas zakt. Gaat echt super!

Afbeelding

En die nieuwe vormpjes voor kleinere kaasjes bevallen ook erg goed, incl. dat omdraaien met 2 kleinere snijplankjes zoals ik hier eerder beschreef. Ik draai de vormen dan al wel een keer eerder om, dus niet pas na een uur zakken. Dan worden beide kanten mooi glad, door afkoeling o.i.d. had ik 1 kant nog wel eens zo pokdalig. Nu niet meer :thumbup:

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Wo 12 Dec 2018, 14:29

:roll: Ik ben camembert aan het maken maar heb geen poeder in huis. Lekkere voorbereiding :lol:

Meteen een zakkie besteld, en naar de Jumbo in het dorp gereden voor een lekkere brie waar ik (een stukje van) de korst van gebruik in deze sessie.

Anna3
Moestuin Seizoen: Bekijk update (18)
Woonplaats / locatie: Regio Utrecht

Berichtdoor Anna3 » Wo 12 Dec 2018, 22:36

Haha, gelukkig werkt een stukje gekochte brie ook gewoon en je hebt meteen al eetbare kaas :mrgreen:

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Wo 02 Jan 2019, 12:21

:think: nou mijn camemberts werden niet heel geweldig. De korst ging wat bobbelen, of gaf iig een vreemd reliëf. Niet zo wit ook. En de binnenkant bleef wat stevig, terwijl die korst en het dunne laagje daaronder al wel heel erg rijp waren en er zo ongeveer vanaf gleden. Best aardig te eten op een broodje, maar toch wel wat zurig. Op een pizza, dus warm gebakken, was het dan wel weer lekkerder dan normaal! Meestal vind ik gebakken witschimmelkaas niet zo lekker. Wel voor even, maar het overheerst vaak en vult teveel ofzo. Maar nu was het juist lekker :) Dus we eten van de week nog een keer pizza want ik had 2 kaasjes :roll:

Gelukkig is het poeder nu binnen, hopelijk lag het aan het gebruik van dat stukje supermarktkaas.

AfbeeldingAfbeelding

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.