Simpel een camembert/brie maken.

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
Mellie
Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)
Woonplaats / locatie: N Holland

Berichtdoor Mellie » Di 22 Jan 2019, 20:21

Ok ik ben weer helemaal bij . Zal dit stukje nog even printen voor mijn kaasarchief. Bedankt voor de extra uitleg.

O en heb je goed gezien. Idd inleg van Ikea Tupperware bakjes

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (241)
Woonplaats / locatie: zelhem

Re: Simpel een camembert/brie maken.

Berichtdoor Jorieke123 » Di 22 Jan 2019, 20:30

Ok, ja die heb ik ook in het 1e bericht in dit topic staan. De grootste variant daarvan is ideaal voor 2 kaasjes tegelijk. Ik heb ook nog een kleinere voor als ik er 1 maak. Zoals mijn foto laatst van die blauwe en witte kaas die je nu nog niet uit elkaar kunt houden.

Mellie

Berichtdoor Mellie » Di 22 Jan 2019, 20:33

Precies die ja!

Mellie

Berichtdoor Mellie » Zo 27 Jan 2019, 12:47

Ik ben een nieuwe brie aan het maken en zie dat ik een stap heb overgeslagen de vorige x. Stomstomstom! Het zouten heb ik helemaal overgeslagen...

Nu denk ik sowieso dat die brie lichting is mislukt, want mijn jongste kwam dusdanig schuldig kijkend naar binnen, dat ik direct wist dat er iets mis was. En jawel. Meneer had gespeeld met ‘Kaaws’. Kijk mama, kaaws. Grrrrrr.... de pvc buizen, de 2 bries... alles lag ergens anders.

Qua vorm is het nog brie, maar daar is alles mee gezegd. Ik heb geen idee hoeveel miljoen ongewenste bacteriën erop zitten, waardoor mijn brie wat anders dan brie gaat worden.

Deze lichting is met 4 l melk. De brie ga ik hoger wegzetten en het zouten niet vergeten.

Mellie

Berichtdoor Mellie » Vr 08 Feb 2019, 20:52

Nou, die simpel een brie maken is vandaag getest. Franse kaasjes associeer ik toch met gezelligheid en dat was ver te zoeken in huis met een man die een fikse longontsteking heeft.

Vandaag is de man voor het eerst weer wat levendiger en was er een jubelstemming. Ik heb een brietje aangesneden. De brie die ik ben vergeten te zouten.

Het smaakt naar brie met een beetje citroen. Niet vies op zich, maar brie met citroen is wel een rare combinatie. Niet echt geslaagd dus.

Had ik de brie eerder moeten eten? Is het citroenachtige zure melk? Ik heb geen idee, juist omdat het niet vies is. Maar het is geen lekkere romige brie smaak. Het was zo makkelijk te maken. Ik ben het zouten wel vergeten, maar zou het daarom zuur zijn of gewoon omdat ik te laat ben!
Jorieke had al veel eerder haar zelfgemaakte brie gegeten. Ik heb na deze 2 zoutloze, nóg 3 bries gemaakt. Ook nog niet kunnen eten wegens ziekte en absentie van eetlust....

Afbeelding

Afbeelding

Muahahhaha

Een dikke edit
Ik heb een keelontsteking en mijn smaak is heul slecht momenteel. Als je deze brie niet vies noemt... De brie is gewoon bedorven!! Te grappig dit :-D :-D
En wat zonde dat ik mijn eerste brie gewoon heb laten bederven. De andere zullen dat ook zijn vrees ik... nou ja. Vind het zo simpel dit. We gaan gewoon weer in de herkansing!

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Vr 08 Feb 2019, 22:02

Nee, je had hem niet eerder hoeven eten. Wel moeten zouten ;) Niet dat daar nou precies dit 'probleem' door ontstaat, maar het is niet het volledige recept en dus mist er wat.
Voelde hij al zacht? Want de binnenkant ziet er op zich rijp uit, maar niet zacht..?

Mijn 1e kaasjes met een stuk supermarkt-brie er door werden ook wat zuurder. Heb je het zuursel in laten werken voordat je er stremsel bij deed? Dat voeg ik tegelijk toe zodat het niet zo zuurt. Voor zover dat ook uitmaakt.

Mellie

Berichtdoor Mellie » Za 09 Feb 2019, 08:36

Nee hij was idd nog best hard van binnen. Vandaar dat ik hem ook nog dacht dat hrt wel kon. Maar heel zuur. Vies. Bah.
Die andere 3 heb ik wel gezouten gelukkig.
Had stremsel en zuursel tegelijkertijd gedaan. In jouw eerste post stond dat dat een beter resultaat gaf. Ik volg natuurlijk braaf de expert ;-)

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Za 09 Feb 2019, 11:14

Ok, maak anders eens af en toe foto's van hoe alles schimmelt? En noteer je wanneer je het kaasje in plastic pakt enzo?

Mellie

Berichtdoor Mellie » Za 09 Feb 2019, 15:09

Heb een kaasboekje waar ik dat allemaal in noteer.

Blader blader. Ow ja. Deze lichting was door mijn 1-jarige onderzocht. Toen zat er veel minder schimmel op (was niet meer egaal wit wat hij toen nagenoeg was) en vast veel meer van dingen die niet erop moesten zitten.

Die tweede was net zo vies. Wat het ook in elk geval was, het was mooi in evenwicht.

Nu ben ik bang dat die 3 nieuwe ook zo smerig zijn... die zien er precies hetzelfde uit, -wel gezouten en geen kinderhandjes aan gezeten!- en zijn ook nog hard. Worden maar niet zacht.... zijn van 27/1 geloof ik. Is dat normaal?

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Za 09 Feb 2019, 15:22

Ok. Kinderhanden, en geen zout, dus die schrijven we gewoon helemaal af. Gaan we niet eens terugrekenen of zoeken wat het geweest kan zijn verder. Nu op de volgende wachten.

Ja, heel normaal dat ze nog niet zacht zijn. Ik verpak ze meestal een dikke week na het maken, in plastic. Dan zat er al aardig wat schimmel op, een mooi vachtje zeg maar.
En dan ligt het kaasje ook nog een week of 2 in de koelkast voor hij zacht voelt. +/- 3 weken van maken tot eten.

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.