Slakken

Plaats hier je vragen, tips en berichten over onkruid, ziekten, plaagdieren en gebreken / misvormingen
Juna
Woonplaats / locatie: Zuid Holland

Slakken

Berichtdoor Juna » Za 22 Jan 2011, 23:07

Ik heb doorgaans heel veel slakken hier, die uit een brede gemeente-heg komen die aan m`n tuin grenst.
Ik wil liever geen gemeen anti-slakkenspul of andere nare dingen gebruiken, maar wil ze natuurlijk wel weghouden bij de plantjes die er straks hopelijk staan. Maar ik maak ze liever niet dood.
Mijn vraag is dus, zijn er ook slak vriendelijke manieren om ze weg te houden?

Ik las op internet oa:

-dennennaalden strooien, omdat ze daar niet overheen gaan, werkt dit volgens jullie? Als dit werkt, zou ik deze manier wel graag gebruiken. Ik kan in de duinen, die dichtbij zijn, zo een paar zakken dennennaalden halen.

-koperdraad om de moestuin heen leggen, omdat ze daar niet overheen gaan (schijnt), werkt dit? Of maakt het ze gewoon dood?

Nog andere suggesties?

hansm
Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)
Woonplaats / locatie: n-holland

Re: Slakken

Berichtdoor hansm » Za 22 Jan 2011, 23:17

Onbegonnen werk niets van de alternatieve methodes helpt echt tegen slakken, dan moet je alles afschermen met vliegengaas netten, zelfs met redelijk veel eco gif hou ik maar net de slakken in toom en geven ze toch nog enorm schade.
Als je slakken niet goed aanpakt met gif kun je iets zaaien of jongeplantjes bijna wel vergeten.
Je kunt indische loop-eenden nemen die vangen slakken (ik hou van indische loopeenden :D )

diervriendelijk wat betreft slakken en moestuin gaat in mijn ogen niet :shock:
Players only love you when they're playing.

Koert
Woonplaats / locatie: Mook,het noordelijkste dorpje van Limburg

Berichtdoor Koert » Za 22 Jan 2011, 23:28

hansm schreef:diervriendelijk wat betreft slakken en moestuin gaat in mijn ogen niet :shock:

Precies! Alhoewel dingen als dennenaalden, schelpenzand, schuurpapier en vooral koper in principe wel werken, ze vinden het allemaal niet fijn. Maar door zand en bladeren die erop vallen etc. vinden ze uiteindelijk altijd wel een weg. Ik graaf altijd een paar bierflesjes in daar zijn ze dol op(ze kruipen erin en verdrinken)en als je dan toch moet sterven dan maar in een bad van bier! :o
Even a broken clock is right twice a day

Juna

Berichtdoor Juna » Zo 23 Jan 2011, 10:40

Hmmm, dat is wel aardig slecht nieuws.
Ok, wel dood dus.
Maar dan een manier die egels en vogels ed niet in gevaar brengt, geen gif waar andere dieren van dood gaan wanneer ze de slakken eten.

Ik zal in ieder geval zoiezo veel dennennaalden halen, dat kan geen kwaad. Ik las later ook nog over schelpengruis, dat kan ik ook halen op het strand, koper lukt ook. En de andere maniertjes die jullie noemden noteren, schuurpapier en bierflesjes.. dat lukt ook. En dan maar eco gif of iets dergelijks gebruiken op de plekken waar het allemaal niet werkt.
Ik moet me maar even goed inlezen op welke soorten niet schadelijk zijn voor andere diertjes.

Eva
Woonplaats / locatie: Friesland

Berichtdoor Eva » Zo 23 Jan 2011, 10:51

escarGO heeft toch een bio middel? alleen slakken gaan er dood aan
:D

hansm
Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)
Woonplaats / locatie: n-holland

Berichtdoor hansm » Zo 23 Jan 2011, 11:17

ik gebruik ook escargo wat niet schadelijk is voor vogels, kikkers, egels enzv
Indischeloopeenden had ik graag gehad als tuin bij huis was, ze eten geen groente zoals kippen enkel slakken en andere beestjes en laten groente met rust, leuk beesten en goedkoop eigenlijk echt wat voor jouw Jorieke.
Players only love you when they're playing.

Juna

Berichtdoor Juna » Zo 23 Jan 2011, 11:56

Het klinkt heel leuk :) ik zou ze best willen als ik ooit een grote tuin bezit.

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (235)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Zo 23 Jan 2011, 12:35

Wij gingen nog wel eens 's avonds laat de tuin door om slakken te rapen.

Koert
Woonplaats / locatie: Mook,het noordelijkste dorpje van Limburg

Berichtdoor Koert » Zo 23 Jan 2011, 13:20

Zoals ik al aangaf het werkt in principe allemaal en vooral koper, slakken kunnen daar echt niet tegen. Zo ver ik weet krijgen ze iets van een elektrisch schokje of zo. Platliggend werkt het vaak niet inderdaad door bladeren en door opspattend vuil, waardoor ze er wel over heen kunnen. Het stuk koper moet vaak ook wat breder zijn dan een enkel draadje, daar wil die zich nog wel eens over heen zetten en soms raken ze zo in de war van koper dat ze stiekem toch doorlopen ipv dat ze zich omdraaien. Als je de koper in de hoogte je planten kan laten beschermen en je kan het daarbij ook nog schoon houden dan werkt het zeker, vraag me wel echt af of je dat in de praktijk tot werking kan brengen. Hieronder nog een stukje met wat info:
http://www.hostavalley.com/slakken%20en%20koper.htm
Edit: het grootste nadeel, de prijs, zoals je zelf al stelde.
Even a broken clock is right twice a day

jos
Woonplaats / locatie: Margraten

Berichtdoor jos » Zo 23 Jan 2011, 19:25

Ik was ook niet zo voor het doden van slakken, maar het afgelopen seizoen hebben vooral de naaktslakken heel wat kaalgevreten. Ik heb diverse alternatieven geprobeerd.
Mijn (stok)bonen, augurken en courgettes heb ik redelijk kunnen beschermen met van die kitsch, plastik grasrandjes die ik rond de plantjes heb gevouwen, te glad voor de slakken. De tomatenplanten vinden ze niet lekker, de tomaten zelf die op de grond komen wel, die vinden ze heerlijk, daarom laat ik die altijd liggen en kan de slakken zo opruimen.
Verder strooi ik koffiedrab en fijngemaakte eierschalen( beiden nog goed voor de tuin). Mijn poging met (donker)bier is faliekant mislukt geen enkele slak die erin tuinde/tuimelde, wellicht het verkeerde merk. De rest los ik op met korrels, het is niet anders.

Terug naar “Problemen in de moestuin”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.