Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bodem omspitten met een spitvork


japie101

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraag, ik heb afgelopen weekend een spitvork gekocht bij de Intratuin van het merk Fiskars.

 

Dit betreft de volgende spitvork, om een idee te krijgen:

fiskars69151376649528.jpg

 

Deze is bijvoorbeeld ook te koop op de volgende website:

http://www.toptuingereedschap.nl/product_info.php?cPath=71&products_id=272

 

Hierbij (en ook op het label wanneer je 'm nieuw koopt) staat het volgende:

Ergonomisch en optimale arbeidshoogte door teleskoop- steel. Weinig opwaardse kracht door ergonomische vorm. Bijzonder geschikt voor harde en stenige bodem. 105-125 cm lang. 5 jaar garantie.

 

Ik moet zeggen dat het echt een fijne spitvork is, ook de telescoop steel werkt prima.

Er is alleen 1 maar, ik heb deze spitvork gebruikt voor het diep weghalen van onkruid op mijn moestuin.

Mijn moestuin heeft een zware grond, klei grond waar de Hoekse Waard bekent om staat (voor de aardappels).

 

Nu heb ik deze spitvork 1 keer gebruikt en is de meest rechtse punt helemaal verbogen, naar buiten geslagen zeg maar.

Ik heb met diverse mensen gesproken, maar het dilemma is nu: heb ik een maandagochtend model gehad, of is de grond te zwaar.

 

Ik ben benieuwd naar wat jullie hier van zeggen, ik heb nog geen gelegenheid gehad om terug te gaan (uiteraard ga ik dat doen), maar ik ben zelf van mening dat ik mijn tuin met deze spitvork prima om moet kunnen spitten/luchtig maken, en dat het dus een defect aan de spitvork betreft...

Ben benieuwd naar de reacties.

als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga er sowieso mee terug, maar wil eigenlijk gewoon weten of jullie mede-moestuiniers, deze spitvork geschikt vinden voor het doel, en of jullie het hier zelf ook mee doen?

 

In harde kleigrond is een riek erg fijn in plaats van een spade, dat is er bijna niet in te krijgen...

 

Bedankt voor je reactie!

als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan

Link naar reactie
Delen op andere sites

een riek

Dat is iets anders dan een spitvork!

Google maar eens: een spitvork is - als je een goeie hebt - veel sterker; bredere tanden

 

Ik zou in elk geval een review op de site zetten, om de volgende te behoeden voor een miskoop.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor de verwarring, maar van het plaatje hierboven is toch duidelijk een spitvork???

 

Ik noem het een riek hierboven, mijn fout, maar volgens mij is dit een spitvork, de tanden zijn ook breder als bij een riek.

als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben ook zware klei,en mijn man gebruikt ook een spitsvork van DE WIT.

Zij hebben 2 soorten maar wij hebben de 3 tands en de tanden zijn vrij dik.

4 jaar geleden gekocht en in de afgelopen winter een tand afgebroken.GEEN PUNT kregen meteen een nieuwe.

Dat is klasse

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn mening / indruk : Is wél een spitvork. Van een goed merk overigens, maar geen tuingereedschapmerk van oudsher ( beetje een merk met fratsen tegenwoordig vind ik hoor )

 

Maar goed. Wat ik verwacht dat eigenlijk het geval is. Het is zware grond. Het is al veels te lang droog. De zware grond is nu extra moeilijk te bewerken. Ik zou het nu helemaal niet doen. Niet willen spitten nu, maar schoffelen met een vlijmscherpe schoffel. Spitten uitstellen tot later als de grond weer bewerkbaar wordt.

 

Heb hier overigens 2 spitvorken staan. 1 ervan is op dezelfde wijze verbogen , maar al 2 jaar terug. Ik gebruik hem nu als riek. De tand blijft de zwakke plek ( ik heb hem teruggebogen )

 

Natuurlijk teruggaan inderdaad.

Maar ook met een HELE goeie, gaat het nu haast niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Beste "spitter"

 

Op het oog is dit geen spitvork, maar ook geen riek. Een spitvork heeft bredere tanden en een kleiner werkoppervlak. Een riek heeft rondere tanden en een breder werkoppervlak.

De spitvork die ik ken heeft dus minder totale weerstand in de grond en zal met zijn bredere tanden niet snel buigen.

Met een riek wordt nooit gespit. Wel rooien en mest verplaatsen.

 

Wel retour naar de winkel en niet met hetzelfde model naar huis.

Dit model past beter op lichte gronden. De klei van de Hoekse Waard, samen met de werklust van de tuinder gaat niet samen.

Na enige ervaring ken je het kritieke punt van blad en steel. In de jaren heb ik al van alles vernield.

 

Succes

wroeten is mijn missie

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wanneer je echt véél wilt gaan spitten, koop je dan een woelvork (http://www.cecotec.be/default.asp?CAT2=0&CAT1=0&CAT0=71&COM=71&ID=49).

Goed voor je rug en goed voor de grond

Vorige week 100m² omgezet op drie uur, zonder me echt in te spannen.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat dan wel weer wat duur is. Bij de boerenbond voor rond de 70,- te bestellen, en voor 8.50 extra, sturen ze m op. ( uit eerder topic over tuingereedschappen )

"grelinette " heet dat gereedschap dan. We hebben op de Moestuinforumdag kennis mogen maken met zo'n ding

 

Zie ook : post53375.html?hilit=grenilette#p53375

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens met acorn, dit lijkt me geen spitvork voor zware kleigrond. Die zijn er wel. Met -zoals gezegd- een kleiner oppervlak en bredere tanden. Er zit ook nauwelijks een buiging in de tanden.

 

Meer zoiets als dit dus: http://www.hendrikjan.nl/producten/tuingereedschap/gesteeld-gereedschap/vorken/spitvork-4-tands-steel-85cm-fsc-hj

 

Mijn ervaring met spitvorken (ik werk meestal in klei-veen) is dat ze doorgaans bezwijken op de steel. Het staal verbuigt nooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zware klei is wel een beproeving voor zo'n vork. Zou je niet eerst de klei los kunnen steken en een beetje los wrikken met een scherpe spade, en de rest met de spitvork doen?

 

Een tand van een spitvork kan altijd blijven steken achter een steen of (boom)wortel. Met een stalen buis die om een tand heen past, kun je deze zelf weer terug buigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hebben de mensen die zeggen dat zo'n woelvork niet geschikt is voor kleigrond al met zo'n woelvork gewerkt? Ik vermoed van niet. Ik heb met mijn woelvork vorige week een stuk natte, zware leemgrond dat dichtgereden door een tuinbouwmachine omgespit. De tuinaannemer lachte toen ik startte ("Daar is geen beginnen aan, je moet wachten tot dat droger is") maar was verwonderd over de snelheid waarmee ik de klus klaarde.

Ik ben er vorig jaar in geslaagd de achterste boog door te plooien omdat de grond nog bevroren was en ik in volle macht aan de vork sleurde (maar de vork op zich is nog steeds intact en werkt nog perfect)

 

En die Guerilu is duurder dan de grenilette, maar 't is ook niet hetzelfde. Guerilu wordt artisanaal gemaakt, de vorken zijn gemaakt uit beitelstaal om ervoor te zorgen dat ze niet zouden buigen/breken. . Ik betaal met plezier 30 EUR meer voor een product dat lokaal geproduceerd wordt door een stielman.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch even gekeken naar het verschil tussen grondwoeler en woelvork, ik dacht dat dat hetzelfde was. Ik heb weleens een grondwoeler geprobeerd, maar daar moet je een draaiende beweging mee maken, en dat slechts één kant op, met de klok mee. Dat geeft al gauw spierpijn bij mij. Met een arm moet je steeds trekken en met de andere duwen. Op de zandgrond was het al vervelend om te doen, laat staan op klei.

 

Maar een woelvork lijkt mij ook wel geschikt voor de klei. Eigenlijk is het gewoon een brede spitvork, met dunnere, maar waarschijnlijk ook met kortere tanden, dus hij zal wat minder diep gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Ik kom uit Suriname en gebruik geen vorken in mijn tuin maar een degelijke smeedijzeren hak die ze ook in Afrikaanse en andere tropische gebieden gebruiken en volgens mijn ergotherapeute is die gezonder in het gebruik omdat je minder handelingen pleegt ende zware kleigrond niet hoeft te tillen enz. Deze patjol of hakspade is ideaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
  • 4 years later...

Dat is een mooie las!

Zelf werk ik veel met de vork en heb eigenlijk nog nooit last gehad van verbuigingen.

Maar ik heb dan ook niet zo'n mooi exemplaar als jij.

Het enige nadeel is misschien dat je nu niet meer zo diep kan spitten.

Gelukkig kom je niet uit Zeeland, daar betekent "hij spit niet diep" iets heel anders...........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ik kane bedenken wat het inhoudt.

Hier zware klei, grond paadje was hard gelopen, en lag er al half jaar zo hard bij, met 2 voeten erop, en ik weeg 110, kwam ik er pas door heen .

Het was ook 1 poot die verbogen was, en die paar cm druk ik de grond nog wel in want dan issie toch los.

Tig gelast

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...