Jump to content

Wildplukken

Eveline68
 Share

Recommended Posts

is het niet de bedoeling van die site dat het gaat om eetbare dingen plukken?

Er staat ook rietsigaar op, is dat eetbaar? en egelantier en klaproos ??

rietsigaar is idd eetbaar, staat in het overlevingshandboek van de marine. Klaproos is ook eetbaar. Egelantier ken ik niet. Maar dat mensen er niet-eetbare planten op zetten, betekent natuurlijk niet dat dat ook de bedoeling is

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Is het ook niet voor niet eetbare dingen, oa om b.v. wol te wassen, of iets dergelijks of inderdaad boerenwormkruid, deed ik vroeger ook voor de kippen, maar maakte er een brouwseltje van waar je niet vrolijk van werd zodra de emmer open ging....

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Toch maar even op de site zelf gekeken wat nou precies de bedoeling is, en dit zeggen ze er zelf over:

over de wildplukwijzer

Waar in Nederland vind je fruit, noten of groente in het wild? De Wildplukwijzer weet raad. Het is een handige Google Map die, met jouw hulp, alle openbare fruitbomen en -struiken, notenbomen en verdwaalde komkommerplanten bij jou om de hoek en in de rest van Nederland in kaart brengt.

De site is in samenwerking met Oogstenzonderzaaien tot stand gekomen (ik las dat er iemand van hen op het forum actief is, misschien kan die de boel aanvullen/verbeteren?). Op hun site staat:

De Slow Food werkgroep “Oogsten Zonder Zaaien” heeft tot doel het vergaren, uitwisselen en verspreiden van kennis over eetbare producten die in de natuur te vinden zijn.

Lijkt me vrij duidelijk allemaal toch? Ik zou persoonlijk dus de niet eetbare producten er weer af halen. Voor je het weet is iemand enthousiast aan het wildplukken, en stopt ie per ongeluk iets heel verkeerds in zijn mond. Misschien dom om het niet even te dubbelchecken, maar een foutje kan iedereen overkomen. Ik zou het niet op mn geweten willen hebben iig

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Het risico dat iemand iets plukt wat je dus niet kan eten is er altijd. Ik heb de kleuters van de buren vandaag een rijpe snacktomaat gegeven. Even niet opletten echt maar 2 seconden en de kleinste vond ze zo lekker dat die al groene stond te snoepen( thuis eten ze geen tomaat, lusten ze niet ! hoor ik nog zeggen. En zo kan iemand dus ook de giftige vlierbes e.d. gaan plukken puur om dat ze de planten niet herkennen. Dus is en blijft het een ieders eigen verantwoording om iets te plukken en op te eten.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Het risico dat iemand iets plukt wat je dus niet kan eten is er altijd. Ik heb de kleuters van de buren vandaag een rijpe snacktomaat gegeven. Even niet opletten echt maar 2 seconden en de kleinste vond ze zo lekker dat die al groene stond te snoepen( thuis eten ze geen tomaat, lusten ze niet ! hoor ik nog zeggen. En zo kan iemand dus ook de giftige vlierbes e.d. gaan plukken puur om dat ze de planten niet herkennen. Dus is en blijft het een ieders eigen verantwoording om iets te plukken en op te eten.

Giftige vlierbes?

Jawel. Naast de algemeen voorkomende gewone vlier, die niet giftig is natuurlijk , heb je een minder algemeen voorkomende vlier ( ik dacht dat die heette : kruidvlier ) die is giftig. Niet dat je er dood aan gaat. Die komt in ieder geval bv in Z.Limburg meer algemeen voor. Ik dacht ook in de duinen. Kalkliefhebber.

Toch maar even op de site zelf gekeken wat nou precies de bedoeling is, en dit zeggen ze er zelf over:

over de wildplukwijzer

Waar in Nederland vind je fruit, noten of groente in het wild? De Wildplukwijzer weet raad. Het is een handige Google Map die, met jouw hulp, alle openbare fruitbomen en -struiken, notenbomen en verdwaalde komkommerplanten bij jou om de hoek en in de rest van Nederland in kaart brengt.

De site is in samenwerking met Oogstenzonderzaaien tot stand gekomen (ik las dat er iemand van hen op het forum actief is, misschien kan die de boel aanvullen/verbeteren?). Op hun site staat:

De Slow Food werkgroep “Oogsten Zonder Zaaien” heeft tot doel het vergaren, uitwisselen en verspreiden van kennis over eetbare producten die in de natuur te vinden zijn.

Ja dat ben ik, van het groepje Oogten zonder zaaien. Ik hou mij niet bezig met de wildplukwijzer, vooral ook omdat ik in Hongarije woon, dus ik kan er niet veel over zeggen. Ik hou mij meer bezig met de wildplukwiki, waar ik eerder in dit topic een link van doorgaf. Het gaat inderdaad om eetbare planten en paddenstoelen, noten en kruiden.

Overigen is boerenwormkruid ook eetbaar hoor! Je kan er omeletten mee bakken, koekjes en pannenkoeken, niet te veel gebruiken vanwege de sterke smaak..

Het is de kruidvlier idd en is te herkennen aan wat zijn naam al aangeeft geen hout vorming maar deze blijkft kruidachtig. De normale Sambucus nigra heeft houtige takken het heeft wel wat weg van iets kurkachtigs. de sambucus racemosa ziet er echter heel anders uit en zal welicht niet eens als vlier worden herkend door leken.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Jawel. Naast de algemeen voorkomende gewone vlier, die niet giftig is natuurlijk , heb je een minder algemeen voorkomende vlier ( ik dacht dat die heette : kruidvlier ) die is giftig. Niet dat je er dood aan gaat. Die komt in ieder geval bv in Z.Limburg meer algemeen voor. Ik dacht ook in de duinen. Kalkliefhebber.

De gewone vlier is ook giftig hoor! De gifstoffen verdwijnen door koken, je mag de bessen dus nooit rauw eten. Bij de kruidvlier verdwijnen de gifstoffen niet door koken, die blijft dus inderdaad giftig.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

@ Stan. Toch wel hoor Stan. Als de kruidvlier bloeit en /of vruchten draagt, wordt de plant / struik echt vaak verward. Mensen kijken dan niet verder dan naar wat ze gratis willen oogsten bv.

@ Piroska. Kijk , en dát wist ik dan weer niet. ( wel vaak jam gemaakt van de bessen. Vlierlimonade ( zonder koken ) kan wél ??

@Bit, of ik heb iets raars getypt of je hebt niet gelezen dat ik aangeeft dat de racemosa vaak niet wordt herkend door hen die deze struik/heester niet kent. Ik heb allen aan willen geven dat je de kruidvlier zou kunnen/moeten herkennen aan het feit dat deze niet verhout. Zo duidelijker

Jam kan prima, dat doe ik ook altijd, de limonade kan ook met de sappan (heet zat) maar is niet aan te raden van rauwe bessen die je alleen maar perst zonder hitte.

Ik maak wijn van gedroogde bessen, daar giet ik dan kokend water over dat werkt prima ook. De bloemen hoeven niet verhit te worden voor gebruik.

Ja dat ben ik, van het groepje Oogten zonder zaaien. Ik hou mij niet bezig met de wildplukwijzer, vooral ook omdat ik in Hongarije woon, dus ik kan er niet veel over zeggen. Ik hou mij meer bezig met de wildplukwiki, waar ik eerder in dit topic een link van doorgaf. Het gaat inderdaad om eetbare planten en paddenstoelen, noten en kruiden.

Overigen is boerenwormkruid ook eetbaar hoor! Je kan er omeletten mee bakken, koekjes en pannenkoeken, niet te veel gebruiken vanwege de sterke smaak..

Kijk, dat wist ik dan weer niet! Tof initiatief trouwens, beide sites

Dat wist ik dan weer niet, ik moet er ook niet aan denken trouwens, het is echt een heftige lucht