Jump to content

Lengte plukslazaailingen

Metje
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Ik heb een paar weekjes terug pluksla gezaaid, de zaailingen staan in mijn koude bak. Ik heb ze wel binnen gezaaid, omdat ze buiten niet wilden kiemen. Nu heb ik gelezen dat het kan dat je hierdoor slappe, te lange zaailingen krijgt. Mijn zaailingen zijn vrijwel meteen overgegaan naar de koude bak, maar ze hebben allemaal wel een duidelijk zichtbaar steeltje. Ik heb nog nooit sla gezaaid, dus ik heb geen idee wat normaal is voor sla.

Twee weken geleden zagen ze er zo uit (toen was nog niet alles op):

P1030494.JPG

Is dit normaal, of zijn ze te lang geworden?

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Ik zou nog even een weekje wachten ofzo, en daarna verspenen.

Verspenen is niks anders dan voorzichtig het plantje er uit halen, met een thee lepeltje bijv. Pas op dat je de wortels niet beschadigd.

En dan zet je de plantjes weer in een nieuw bakje, maar dan ook met het hele steeltje in de grond begraven.

https://www.moestuinforum.nl/verspenen-hoe-doe-je-dat-t899.html

Bakje met aarde vullen, met een potloodje ofzo even gaatjes maken, zaailingen in de gaatjes laten vallen, beetje dicht maken met aarde en klaar.

Mag je sla nu ook al in de buitenlucht zaaien?

Slazaad kiemt juist prima bij lagere temperaturen en heeft het wat kiemtemperatuur betreft juist liever wat aan de frisse kant . Bij zomerse temperaturen is het zelfs mogelijk dat sla niet of nauwelijks kiemt. Om even op de pluksla terug te komen ... verspenen is niet nodig bij pluksla. Ik gebruik meestal de inhoud van een geheel pakje zaad om dat in één keer over een vierkante meter uit te zaaien. De grootste plantjes haal ik dan voor gebruik uit de grond waarna ik de worteltjes afknip . De overblijvende plantjes krijgen daardoor weer meer ruimte om door te groeien.

Onderstaande foto geeft dan wel een niet geheel juist beeld omdat in dit geval door slagregen de zaden samen waren gedreven maar je krijgt toch een idee hoe een mini-veldje pluksla er uit ziet waar je dan enkele weken van kan oogsten tot de sla gaat doorschieten.

sl551534.jpg

En na dat doorschieten ziet het er zo uit. Een foto op dezelfde dag genomen maar dan van een veldje dat al eerder gezaaid was . Nog altijd bruikbaar als groenvoer voor vogeltjes zoals kanaries of anders laten staan om er zaden van te oogsten voor het volgend jaar.

sl551528.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Dat is erg warm voor sla dennislp, gelukkig ging het wel erg snel met die temperatuur Zie Frans zijn uitleg. Pluksla zaai je bij voorkeur direct in de grond (alsmede radijsjes zoals ik net in de moestuinseizoenen las).

Wow Frans wat een sla zaai jij uit

Eet je dan niet in 1 week een overload aan sla? Het zou me na een week de neus uit komen

Is er eigenlijk al een topic over het ontkiemen qua temperaturen en tijd van ontkiemen waar alle groenten in voor komen? Lijkt mij wel heel heel handig topic voor beginners (zoals ik).

Good things come in small packages

Bedankt voor de reacties! Ik heb vanochtend even gekeken, en ze zien er toch wel erg raar uit nu. De steeltjes groeien gekromd, dus vanaf de wortels maken ze meteen een bocht - dan ligt er een stukje steel op de grond en dan is er weer een bocht naar boven. De steel groeit dus in een soort S-vorm. De blaadjes zien er verder prima uit, maar dit lijkt me toch niet echt stevig.

Is het nu te laat om alsnog wat sla te zaaien?

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Had je ze wel goed verspeend ?

Verder vindt ik de sla artic king een echte aanrader voor begin maanden van het jaar, deze kan goed tegen de kou en onder tunneltje een vrij vlugge groeier.

edit ik zie al dat het over pluksla gaat, die hoef je niet te verspenen.

Players only love you when they're playing.

:? gisteren 5 gezonde pluksla plantjes verspeend, nu allemaal dood.. zal wel wat fout hebben gedaan denk..

Dennis , probeer het eens een keer anders dus zonder te verspenen. Je hebt niet zoveel moestuin dus verdeel eens wat zaad (en dan zonder zaadjes te tellen ) in bijvoorbeeld zo'n grote langwerpige kunststof bloembak . Zo'n bak kun je overal neerzetten dus dat gaat niet ten koste van de ruimte van je tuintje. Er komen op deze manier natuurlijk veel te veel plantjes op om goed te kunnen uitgroeien tot mooie planten maar dat hoeven ze ook niet. Als de plantjes ongeveer tien cm groot zijn , het ligt er ook een beetje aan hoe dicht ze op elkaar staan , kun je ze gaan gebruiken . De plantjes die het dichtst op elkaar staan dun je het eerst . Je hoeft daarna alleen maar hun worteltjes af te knippen en je hebt je maaltje verse sla. Door het uitdunnen krijgt de rest van de planten meer ruimte om te groeien zodat je voor iedere volgende keer steeds minder planten nodig hebt terwijl je bloembak toch lange tijd vol blijft.

Edited by Guest

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Had gewoon gepland om 0,5m² sla op te zaaien, en misschien zo hier en daar nog wat.

De radijsjes wil ik vooral naast het huis zaaien, 10m x 20cm is dat denk snel! dus die hoeven niet meer in die ruimte.

Heb 4 lange plantenbakken waarvan 2 met aardbei, 1 nu met radijs en 1tje met rommel..

die met rommel wil ik volledig gaan vullen met groene en paarse basilicum , leuke mix en staat denk leuker!

die ene bak met radijs kan ik later denk dan beter wel gaan vervangen door sla, als de radijsjes klaar zijn!

Heb nog wel wat grote ronde bloempotjes, die zet ik anders voorlopig wel eventjes met sla of toch eerst maar die 0,5m² in het kleine koudebakje/kasje met sla vullen?