Itoero Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 Ik ga de meeste mais, tomaten, meloenen en pepers volgend seizoen op dezelfde plaats zetten als nu.Met wat kan ik de bodem behandelen om schimmels e.d. te vermijden?Misschien verse paardenmest? Er gaan wel nog wintergroenten komen. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 Tomaten vinden het niet erg om op de zelfde plaats te groeien als ze dit jaar geen ziektes hebben gehad. Pepers en meloen weet ik niet en bij mais maak je - als ik me goed herinner - kans op emelten dus dat zou ik niet doen. Ik snap dat je waarschijnlijk niet je andere groenten in de schaduw wilt zetten omdat de mais zo hoog wordt. Misschien valt er toch een andere oplossing te vinden? B.v. een klompje mais in ieder ander bed aan de oost of westkant? De groenten die je noemt zijn trouwens niet heel kritisch. Bij kool en aardappelen en eventueel ui, knoflook en vlinderbloemigen moet je meer oppassen dus die laat ik wel wisselen. Bij de andere groenten probeer ik de planten telkens op een andere plaats in het zelfde bed te zetten zodat ze toch niet exact op de zelfde plek terecht komen. In mengcultuur is dat wat makkelijker omdat niet overal het zelfde staat. Zelf ben ik niet zo van het behandelen van de grond - meer van de creatieve oplossingen en mengcultuur. Misschien dat anderen je hiermee verder kunnen helpen - grondontsmetting is meer iets van de industriële teelt volgens mij. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted August 24, 2013 Share Posted August 24, 2013 Buiten? Dan zou ik me niet al te veel zorgen maken, in ieder geval niet voor de tomaten (in de kas krijg je doorgaans wel sneller last van kurkwortel). De bodem behandelen om schimmels te voorkomen is niet nodig. Op de mais na zijn het allemaal wel planten die van wat bemesting houden, maar verse paardenmest gebruik je eigenlijk niet. Tenminste niet als je er nog wintergroentes in gaat zetten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bert14 Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Mijn vraag zou zijn, waarom nu gaan spitten?Zaaien ga je niet meer doen, misschien nog wat boerenkool planten. Je zou ook eerst mest kunnen opbrengen en dan je grond bedekken met hooi,stro of een ander organisch materiaal , dat iets aan de grond toevoegt. Je bodemleven heeft dan tot volgend groeiseizoen de tijd aan het werk te gaan en er mooie rulle grond van te maken. Volgend jaar alleen even de grond om beetje omwoelen, wat misschien wel niet eens nodig is, hangt er vanaf hoe de grond er nu uitziet.Om schimmels hoe je je dan niet druk te maken omdat het bodemleven zo rijk is, dat er voor deze niet wensbare schimmels geen plaats is. Quote Zaden over aan het einde van het seizoen of gewoon voor het goede doel? http://zadenvoorleven.wordpress.com/posts/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts