Sanne2 Posted August 26, 2013 Share Posted August 26, 2013 Op een van mijn spruitkoolplanten zit een grijze aanslag.Zijn dit luizen?Kan ik de plant evengoed laten staan, of is het beter dat ik deze verwijder zodat de andere planten nietworden aangetast? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Hallo Sanne, Bedoel je het blad, of het hart van de plant? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanne2 Posted August 27, 2013 Author Share Posted August 27, 2013 Hoi jorg, Ik bedoel het grijze in het hart van de plant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Hallo Sanne, Als het echt het hart van de plant is wat bruin/grijs is dan heb je te maken met een aantalsting van de (larven van) koolgalmug te herkennen. Ziet er ongeveer zo uit (helaas toen geen foto's van de spruiten gemaakt, maar in principe hetzelfde): koolgalmug-geen-hart-of-een-misvormt-hart-bij-kolen-t6501.html Het is wat lastig te zien maar het kunnen ook nog grijze luizen zijn (zie rondjes foto). Die zijn dit jaar meer als anders aanwezig op de kolen, maar die zijn vrij groot en zie je als het goed is ook lopen. Een nog iets meer closeup foto van het hart moet uitkomst bieden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanne2 Posted August 28, 2013 Author Share Posted August 28, 2013 Hoi jorg, Hierbij nog een paar detailfoto´s: En hier nog een foto van wat ik op een ander blad zag zitten: Dan nog een ander vraagje: mijn spruitkoolplanten zijn nu zo’n 60 cm hoog. Is het verstandig om nu het insectengaas dat eroverheen zit te verwijderen, of kan ik dit beter laten zitten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Ok zeker dat op de laatste foto zijn luizen. Heb vandaag zelf nog een foto gemaakt van de Chinese kool met dezelfde luizen. Insectengaas laten zitten, de koolwitjes zijn momenteel erg actief Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanne2 Posted August 28, 2013 Author Share Posted August 28, 2013 Wat kan ik tegen de luizen doen?Kan ik de aangetaste plant gewoon laten staan of is het beter om deze te verwijderen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts