Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het Grote Moestuin-forum Record Topic!!


geedee

Aanbevolen berichten

Maar wel een lekkere komkommer zo te zien..welk ras?

 

Zelenyye Zmei, Russische of Oekraïense heirloom soort. Doet het echt enorm goed hoor!! Nog steeds dagelijks komkommers, heb 2 planten, meer dan zat.

 

Niet te groot laten worden ivm de harde / grote zaden dan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Ik zie dat er nog geen prei aangemeld is in dit topic dus dat wordt makkelijk scoren.

 

Het betreft herfstprei van het ras Mammoth 2 Snowstar. Gezien zijn naam zal hij waarschijnlijk wel wat genen gemeen hebben met de 5 jaar geleden op dit forum voor de teeltwedstrijd gebruikte winterprei.

 

De langste (gemeten zonder wortels)

herfstprei139971576945087.JPG

herfstprei233111576945088.JPG

 

Een tweede exemplaar als zwaarste (ontdaan van wortels en de lelijkste bladeren)

herfstprei316411576945089.JPG

 

Tevens voor de categorie grootste wat omtrek betreft (21 cm)

herfstprei424141576945090.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indrukwekkend, Frans. Die hoort erin!

 

In de slag tegen de competitie met afwezigheid van competitie ga ik dan ook nog maar even een score melden:

Dikste solo knoflookbol vanuit een bulbine gegroeid, binnen één seizoen: 2,8 cm diameter. Ras Pskem.

De beste foto, met de schuifmaat erlangs, heb ik hier al eens laten zien: https://www.moestuinforum.nl/knoflook-seizoen-2019-2020-t25821-80.html#p407481.

 

Omdat bijna niemand vanuit bulbines knoflook kweekt zal het weinig mensen wat zeggen, maar om uit zo'n bulbine, weinig groter dan een graankorrel, een bol van 2,8 cm te krijgen is wel degelijk opmerkelijk. Op YouTube staat een filmpje dat een tweejarig proces laat zien om van bulbines bolletjes te krijgen groter dan 5 gram, die waardig pootgoed zijn voor gewone bollen. Mijn Pskem bulbines gingen binnen één seizoen al richting de 10 gram!

Ik heb Andy Leahy, de maker van dat YouTube filmpje, mijn resultaat ook laten zien, en hij reageerde met: "Grain size to the size of rounds you are showing is phenomenally good. That could be like 50-100X weight increase in one cycle. [...]Pskem did not stand out in any way in my area, so I’ve let all mine be sold for food."

 

Hieronder een foto van een paar van mijn Pskem bollen naast een paar van een ander ras, namelijk Eden Rose. Beiden op dezelfde manier vanuit bulbines verkregen, maar de resultaten staan in geen verhouding tot elkaar:

 

Pskembulbines81121576953693.jpgPskembulbine66001576953723.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

, mijne is langer (107)

Had ik dat blad waarlangs ik mijn prei heb gemeten maar netjes langs het meetlint gelegd Jet dan had ik die 107 cm ook wel gehaald. Ik zal nu de rest van mijn leven moeten leren leven met deze fout.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...