BiancaMM Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Hallo allemaal, na al een poosje meegelezen te hebben heb ik me zojuist aangemeld in de hoop dat jullie me kunnen / willen helpen met een plan dat ik heb? Ik heb van het voorjaar een Makkelijke Moestuin opgebouwd en heb dat meteen maar redelijk serieus aangepakt met meerdere bakken. Allemaal leuk en aardig, flink wat ervaring opgedaan Maar helaas wel wat last gehad van slakken, rupsen en mieren... Nu zat ik er dus over te denken om een "kooi" van horrengaas er omheen te maken om al dat gepeupel buiten te houden.Maar ik zal vast niet de eerste zijn met dit plan Wat denken jullie, is dit handig of juist niet? De aardbeien wil ik al in een aan de muur hangende goot gaan doen tegen de mieren.De frambozen en boontjes en andere klimmers enzo hebben weinig last van aanvreten. Het gaat dus vooral om de groentes zoals bietjes / krootjes, sla, peentjes, bladbiet, spinazie, broccoli, bloemkool enz. die ik vanaf zaadje laat groeien. Kan het daarvoor nog nadelig zijn als ik er horrengaas omheen doe? Te weinig licht zal wel meevallen toch? En deze groentes hoeven toch ook niet bestoven te worden? Zie ik nog wat over het hoofd? Ben ook wel benieuwd of dat gaas een beetje lang mee gaat zo in de zon en regen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 @BiancaMM, Dat horrengaas gaat hele maal lukken. Gordijn(fijne stof) van Ikea wordt ook door een aantal forumleden gebruikt. Licht,lucht en water komt er nog door en het gros aan beestjes e.d. blijft buiten.Maar kijk ook even hier : post154118.html?hilit=tunnel#p154118 Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
BiancaMM Posted September 4, 2013 Author Share Posted September 4, 2013 (edited) Ja dat werken met vitrage zag ik inderdaad Lijkt me alleen dat dat wel snel slechter wordt, en ik ben wel van de duurzamere klussen / oplossingen zeg maar We gaan sowieso een bak metselen in de tuin als we daar eindelijk eens aan toe komen.Dan wil ik de buitengrens van de tuin voorzien van klimschermen waar de frambozen enzo tegenaan kunnen groeien, en daarvoor nog 2 (of 3) vakjes voor groentes, en die wil ik dan afdekken met een beetje duurzaam fijn gaas. Paden van rode mijnsplit er omheen en dan zullen die slakken en rupsen het alvast een stuk lastiger hebben dan nu in de wei met gras tussen de bakken Edited September 4, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 @ Bianca Misschien heb je hier iets aan? Bij de Ikea verkopen ze voor 3,50 Euro witte nylon vitrage. Er zitten 2 stuks van 2,80 x 3,00 meter in een verpakking. Nylon verteert niet. Zo een gordijn gaat een aantal jaren mee...je zou zelfs kunnen wassen want vies worden ze wel.Ik gebruik ze op mijn bedden. Jij zou ze gewoon los (heel licht spul) of met een balkje en paar stokjes "opgetild" over je MM kunnen leggen. Het houdt vliegende insecten en pikkende vogels volledig tegen. Mieren? Dat weet ik niet....soms komen die op luizen af (en die houd je weg)...maar die mierenzijn niet echt schadelijk voor je planten. Alleen slakken kan wel een probleem blijven onder een hor of zo een gordijn. Elders op dit forum staan er meerdere topics met tips hoe je die vreters kunt verminderen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heleen1963 Posted September 6, 2013 Share Posted September 6, 2013 Tja kind als je wilt tuinieren moet je het onkruid en ongedierte erbij nemen dat kun je niet altijd helemaal voorkomen, goed actief schoffelen en en op jacht naar ongewenste vreetzakken, dat hoeft niet met een buks, maar er zijn heel veel natuurvriendelijk e manieren om ze op afstand te houden : rekening houden met de beplantingwat je waar en nast elkaar zet bv ,nogmaals actief schoffelen en , vallen zetten voor slakken enz en..... hier blijven lezen en meeschrijven daar wordje altijd wijzer van Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted September 6, 2013 Share Posted September 6, 2013 Ik heb met die gordijnen en met pvcbuis en klemmetjes een tent gemaakt,die precies over het koolvakje past.Daarin heb ik nu geen last meer van beestjes,en de vlinders kunnen hun eitjes er niet op leggen. Ook zeer duurzaam,want pvc gaat jaren mee,en aan het eind ruim ik ze gewoon op.In mn moestuiseizoen staat de kooltent van mij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts