appelsientje 60 Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Ik heb ergens gelezen dat het beter is om je compostvat in de winter bij vorst in te pakken met noppenfolie om bevriezen tegen te gaan.Noppenfolie heb ik genoeg maar ik vraag me af of dit nodig is? Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 nee, nodig is het niet, het hangt af van wat je met de hoop doet 's winters, laten liggen of in actie houden laten liggen : de vertering stopt toch wel zo'n beetje , folie houdt m dan toch niet warmin actie houden: telkens nieuw materiaal toevoegen, omzetten, hoop groot genoeg houden, dan houdt ie zichzelf wel warm, foie kan dan helpen voor de buitenkant hier zetten we nu een nieuwe hoop op voor volgend jaar, die laten we met rust na november, in april/mei gaat er paardenmest in en stoken we m op tot een flinke temperatuurde oude hoop heeft de hele zomer kunnen verteren en is wel klaar, die gaat in oktober op de grond in een laagje van een cm of 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stephanie777 Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Rob0, weet je of dat ook zin heeft voor MM-bakken, in het najaar alvast de compost erdoorheen mengen? Het is nog niet helemaal verteerd. Of kan ik beter de compost in de bak met rust laten en volgend voorjaar in de bakken gooien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Inpakken van compostvat heeft inderdaad geen zin. De omzetting gaat dan langzaam, maar zo gauw de temperatuur stijgt weer wat sneller. Bovendien komt bij vertering ook warmte vrij, dus in het midden en onderin van een vollere bak blijven de micro-organismen en wormen toch wel in leven. Met toevoegen van compost aan je MM bak zou ik wachten tot het voorjaar. Een weekje voordat je er in gaat zaaien en planten. Als je het voor de winter toevoegt, spoelen voedingsstoffen e.d. uit. Als er planten in de bak blijven overwinteren (aardbeien, frambozen, boerenkool, winterprei o.i.d.) zou je nu nog plaatselijk wat compost kunnen geven...want het groeiseizoen is nog niet helemaal gedaan en kleinfruit maakt nu al de knoppen aan die volgend jaar gaan dragen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts