Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Compostvat inpakken in noppenfolie?

appelsientje 60

Recommended Posts

nee, nodig is het niet, het hangt af van wat je met de hoop doet 's winters, laten liggen of in actie houden

laten liggen : de vertering stopt toch wel zo'n beetje , folie houdt m dan toch niet warm

in actie houden: telkens nieuw materiaal toevoegen, omzetten, hoop groot genoeg houden, dan houdt ie zichzelf wel warm, foie kan dan helpen voor de buitenkant

hier zetten we nu een nieuwe hoop op voor volgend jaar, die laten we met rust na november, in april/mei gaat er paardenmest in en stoken we m op tot een flinke temperatuur

de oude hoop heeft de hele zomer kunnen verteren en is wel klaar, die gaat in oktober op de grond in een laagje van een cm of 5

Inpakken van compostvat heeft inderdaad geen zin. De omzetting gaat dan langzaam, maar zo gauw de temperatuur stijgt weer wat sneller. Bovendien komt bij vertering ook warmte vrij, dus in het midden en onderin van een vollere bak blijven de micro-organismen en wormen toch wel in leven.

Met toevoegen van compost aan je MM bak zou ik wachten tot het voorjaar. Een weekje voordat je er in gaat zaaien en planten. Als je het voor de winter toevoegt, spoelen voedingsstoffen e.d. uit. Als er planten in de bak blijven overwinteren (aardbeien, frambozen, boerenkool, winterprei o.i.d.) zou je nu nog plaatselijk wat compost kunnen geven...want het groeiseizoen is nog niet helemaal gedaan en kleinfruit maakt nu al de knoppen aan die volgend jaar gaan dragen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.