Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Nog een vraag over composteren.

appelsientje 60

Recommended Posts

Ik ben dus begonnen met m'n compostvat tot nu toe gaat alles goed heb wel wat last van fruitvliegjes maar dat hindert niet, nu is mijn vraag is het beter als er ook wat mest bij gedaan wordt en zo ja wat voor mest?

Ik heb dus een vat van 280l.

Vraag twee...Ik heb best wel veel groenafval dus daarom doe ik afwisselend wat stro op het groenafval om zo het nat en droog af te wisselen

doe ik dat goed of kan ik beter wat anders toevoegen?

En tenslotte vraag drie.. is het misschien een goed idee om er wat compost wormen bij te doen ik heb het vat op tegels staan maar ik heb één steentje onder het vat eruit gehaald er zit zand onder van het bestraten ik weet niet of daar wormen omhoog zullen komen?

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Appelsientje, kan je niet bij iemand een beetje compost uit de bak halen. Daar zit dan al alles in wat je nodig hebt en kan zich dan bij jou vermenigvuldigen.

Mest kan als je hebt, maar is niet per se nodig.

Stro lijkt me prima - alleen let op dat het allemaal dan niet te droog wordt. De reden dat je bruin materiaal toevoegd is minder de nattigheid, die loopt wel weg, maar dat een teveel aan stickstof ervoor kan zorgen dat het gaat stinken omdat er niet meer genoeg structuur in zit. Het is iets wat me nooit is overkomen omdat ik ook best veel onkruid in mijn vat stop en niet alleen keukenrestjes.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

@ Appelsientje.

Volgens mij ben je goed bezig. Zo heel nauw komt het niet, dat je gauw iets echt "fout" zou kunnen doen.

Zoals kruidje zegt: Als je wat kippenmest of konijnenmest of een koeienvlaai of wat paardendrollen erbij doet, kan dat zeker geen kwaad. Mest onder je compost maakt het wat vruchtbaarder en er zitten wat micro-organismen in die gunstig werken op de omzetting. Moet niet! Zonder gaat ook prima.

Hetzelfde geldt voor de compostwormen. Speciaal gaan kopen, is niet nodig: ze komen - zelfs als je vat op tegels staat - vanzelf ook wel een keer. Een klein handjevol van die diertjes uit een vat of de hoop van de buren of een kennis, helpt het wat sneller op gang. Of een bloempot vol verterende compost dat je van iemand kunt krijgen, waar ook wat wormen inzitten, is ook niet gek. Maar nogmaals: Het zal ook zonder dat, best compost gaan worden, die je kunt gebruiken. Duurt dan misschien een paar weekjes langer.

Wat je in ieder geval in de gaten moet houden is, dat je vat lekker vochtig blijft! Niet kletsnat, maar zeg maar zoals potgrond van een plant die net goed water heeft gehad of zoals een licht uitgeknepen vaatdoekje. En daarnaast af en toe een lekker roeren er in, met een spitvork of een schepje, zorgt voor de mengeling en voldoende zuurstof...dat helpt ook echt bij de vertering.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik kan nu aan kippenmest komen van een kennis die wat krielkipjes heeft, als ik wil dan kan ik het elk weekend komen halen.

Maar als ik de mest elke week in het vat gooi is dat niet te veel van het goeie? Of is het beter om er één keer per maand wat bij te doen?

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!