Jump to content

Welke groente invriezen?

Essie28
 Share

Recommended Posts

Op deze pagina: [link verwijderd] staat dat je vrijwel alles kunt invriezen, maar dat het bij sommige niet echt aan te raden is:

"knoflook, paprika, rucola, uien, tomaten, Spaanse pepers en veel slasoorten". Maargoed, in de meeste gevallen kun je het prima pureren, in ijsklontjesvorm invriezen en hoppa in de soep van zondag doen

Edited by Guest

Pompoen vries je makkelijkst in na er puree van gestoofd te hebben of na roosteren. Is dan na ontdooien ideaal voor soep, smoothie of taart.

Makkelijker en goedkoper is nu een bewaarpompoen te zaaien zoals Rouge Vif d’Étampes, Crown Prince, Queensland Blue of Potiron Musquée de Provence (muskaatpompoen Duschesne). Die kan je op een koele, droge plaats dan weer bewaren tot je nieuwe pompoenen gaat zaaien

Welkom op dit forum, Pompoenliefhebber!

Ik kies meestal vrij kleine pompoenen en maak er eigenlijk altijd soep van. Bij een grote pompoen zou het prima te doen zijn om daar een grote pot soep van te maken en een deel gelijk in bakjes te doen en in te vriezen.

Is het jouw eigen ervaring dat de pompoenen die je noemt zo lang bewaren? Ik heb geen persoonlijke ervaring met die rassen, maar wat ik tot nog toe heb gehad bewaart wel tot December, maar dan gaan meestal wel zwakke plekken ontstaan. De Berrettina Piacentina bewaarde het best van de pompoenen die ik heb geprobeerd, ver voorbij December. Helaas vond ik dat ook de minst lekkere, al zijn anderen op dit forum positiever over de smaak.

Dit jaar hoop ik slim te zijn geweest in mijn rassenkeuze door in elk geval één ras te kiezen dat jong lekker is, en in elk geval één echt bewaarras. Afgaande op de bijgeleverde info dan, ik moet nog maar zien of ik het ook zo ga ervaren.

Mijn ervaring met de muskaat pompoen is dat die bijna een jaar bewaart.

Vorig jaar werd de laatste in de zomer slecht, dit jaar heb ik er nog een liggen in goede conditie in de huiskamer.

Van de vorige zitten er nog pulp resten in de vriezer. Ik vind het een lekkere pompoen die veel vocht bevat, dus ideaal voor soep (opzetten met slechts een weinig water) en minder voor andere toepassingen.

@ PompoenLiefhebber. Welkom, kweek jij pompoenen in Penang? Dat zal wel anders gaan dan hier?

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Wortelen (wel of niet blancheren/schoonmaken??)

Mijn tip: Schoonmaken en in stukjes hakken. Rauw in een te grote zak invriezen. Na een paar uur de zak goed schudden zodat de stukjes los bevriezen. Dan geschikt voor in de soep. Wortels geheel invriezen ken ik niet als succesvol.

Bietjes koken en dan invriezen ?

Mijn tip: Bietjes inderdaad koken en dan de schil eraf wrijven. Erna in de vorm verwerken wat je ermee wilt later. Dus raspen, schaven, hakken ? Wel in de juiste benodigde hoeveelheid invriezen.

Slaboontjes/spercieboontjes/tuinboontjes ?? Mijn buurman zegt wassen en zo rauw de vriezer in, blijven ze lekker knapperig, of eerst blancheren

Mijn tip: Boontjes na blancheren afgieten en gelijk erna de volle koude waterstraal eroverheen! Je laat ze eigenlijk 'schrikken'. Het voorkomt slap- of taai worden bij invriezen.

Verse kruiden (peterselie etc.)

Mijn tip: Verse kruiden afspoelen en wat drogen met een doek ( zoals bij selderij, peterselie). Hierna bewerken zoals je ze straks nodig hebt.Maar wel rauw ! Dan in een te grote zak doen en invriezen. Na een paar uur de zak goed schudden zodat het kruid los bevriest. Dat is handig bij het doseren als je het gebruiken wilt. Maar er is nog iets: je kunt veel kruiden ook wassen en heel fijn hakken en in een ijsblokjestray doen. Het is wat gepriegel maar heb je straks selderij voor de soep nodig dan kan je zo de benodigde blokjes uit het tray-tje drukken.

Boerenkool ? hoewatenwaarom

Mijn tip: Boerenkool maak je helemaal klaar zoals je het op je bord zou willen hebben, compleet als maaltijd. Dus met de aardappelen ( en andere toevoegingen als je dat wilt) erdoor gestampt. De worst laten we er nu even buiten maar de boerenkool kan je op allerlei manieren opwarmen als je het de dag vooraf aan gebruik in de koelkast laat ontdooien. Een heel grote pan voor veel porties maakt de stamppot lekkerder

Paprika : Wassen en rauw verwerken. Zaad eruit en in plakken, stukken of reepjes. Wederom doe ik ze dan in een te grote zak. Schud die na een paar uur vriezen goed doorelkaar zodat de stukjes los bevriezen. Dat is gemakkelijk doseren bij gebruik. Op kleur invriezen vanwege de smaakverschillen.

Aardbeien: wassen, droogdeppen en rauw in de vriezer. Over het ontkronen zijn de meningen verdeeld. Ik doe het wel, vooraf aan het wassen.

Tomaten: wassen, droogdeppen en in de vriezer als je nu geen tijd hebt om er saus van te maken.Uit de diepvries gelijk bewerken want na het ontdooien zijn ze iets zachter.

Slauitje : schoonmaken , evt. snijden en weer in een te grote zak de vriezer in. Lekker in de sla.

Prei : eigenlijk niet geschikt om als maaltijdgroente in te vriezen. Wat wel goed lukt is voor soepen invriezen: gesneden en rauw in, oeps, daar heb je hem weer, een te grote zak zodat elk ringetje los bevriezen kan als je hem na een paar uur even een keer goed schudt.

Spinazie : geheel klaarmaken dus wassen en koken. Nog niet aanmaken ( ik doe er bijv. beschuitkruim doorheen, een ander misschien een papje sago). Niet doen dus, dat kan bij het bereiden pas goed.

Winterwortelen: als complete stamppot goed in te vriezen maar wel in de juiste benodigde hoeveelheid

Kaas is ook in te vriezen. Maar da's geen groente

Brood kan ook ingevroren. Altijd 's avonds pas invriezen, zodat het papperigheid ( warmte van het bakken) voorkomt bij het ontdooien.

Boter, vleeswaren en statische kledingstukken, kunnen allemaal de vriezer in.

Tips voor gourgette, pompoen, meloen lees ik dan weer graag!

Ik vries rauwe paprika en pepers in stukjes in. Hetzelfde voor erwten, ik haal de bolletjes eruit en doe ze rauw in de vriezer.

Spinazie blancheer ik 3 minuten.

Sperziebonen vries ik niet meer rauw in, ik vind ze veel minder lekker. Blancheren ga ik wel nog eens proberen, al geef ik ze voornamelijk weg.

Pompoen bewaar ik in mijn badkamer op een donker plekje, niet ideaal maar de koudste ruimte in mijn huis. Ik heb nu nog 2 goede Spaghettipompoenen, dus deze blijven lang goed.

gesneden en rauw in, oeps, daar heb je hem weer, een te grote zak zodat elk ringetje los bevriezen

Courgette snijd ik in blokjes of als het kleintjes zijn, in rondjes. Rauw invriezen en dan alleen geschikt voor soep of bv risotto of iets anders wat gestoofd wordt.

Meloen vries ik niet in, want dat wordt papperig. Tenzij je het met vodka wil serveren en de hele meloen even een uurtje (of 2) in de vriezer zet.

@Simonvb als je boontjes blancheert, voor je het invriest, smaken ze wél lekker!

• 4 weeks later...

Sperziebonen vries ik niet meer rauw in, ik vind ze veel minder lekker. Blancheren ga ik wel nog eens proberen, al geef ik ze voornamelijk weg.

.

Redt de Spercieboon!

Om in te vriezen een tweetal minuten laten koken (blancheren).

Daarna de boontjes uit dat water halen met een schuimspaan o.i.d. en gelijk in een royale kom met KOUD water kieperen.

Dit heet 'laten schrikken'.

De afgekoelde spercieboontjes kunnen nu, zonder het vocht, de vriezer in .

Wedden dat je geen ene boon meer weggeeft?

Wie vriest er sugarsnaps in en op welke manier?

Vroegah toen de oogst nog lukte en ik teveel sugarsnaps had gooide ik ze rauw in de vriezer. Tegenwoordig krijg ik de planten niet zo goed meer aan de gang

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ah, fijn iemand die ze wel eens heeft ingevroren. Ik wachtte eigenlijk op antwoord voor ik ging oogsten, de struik hangt vol. Rauw dus en dan waarschijnlijk bevroren in kokend water of de wok. Top!

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!