Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

(chip) T-Budding Druiven

Sabien

Recommended Posts

Deze methode bied de mogelijk om op een (oude) druivenstok een ander ras te laten groeien (Soort van over-enten). Professioneel kan dit gebruik worden om een met ganse wijngaard over te gaan naar een ander druivenras, waarbij slechts 1 oogst verloren gaat. Deze methode zou zeer hoog slaag percentage hebben, zelfs bij een leek.

Budding.jpgp113a.gif

Punt 7.6.4 Budding (Laad traag)

Eén druivelaar geeft al best wat oogst (we hebben er 3, 1 jaar oud, geënt op Amerikaanse druivenstok), daarom zou ik willen proberen op 1 stok een extra ras via T-Budding bij op te zetten. Bij fruitbomen heb ik wel gehoord dat zo iets mogelijk is. Maar kan het bij druiven ook?

Heeft er iemand hier ervaring mee, of met T-budding in het algemeen? (In het Nederlands kan ik hier niets over vinden)

Edited by Guest

Je beschrijft T- Budding, in Nl. ook wel T-occulatie genoemd, je groeilaag (bast) moet hierbij goed loskomen want hierachter moet de chip goed aansluiten en vastgroeien via de cambiumlaag. (groeilaag)

Bij mijn weten heeft een druif niet dezelfde bast struktuur zoals bv. een pruim dat heeft, daarom volgens mijn idee, geen goede keus om druif te oculeren.

Via spleet -enting gaat het wel erg goed, (volgens eigen ervaring)

Wat ook nog goed zou kunnen werken is via Chip-Budding . Veel ervaring mee, maar niet bij druif

Klopt, daar heb ik dit ook als eerste gezien. Maar zoals in openings post: heeft iemand ervaring/is het mogelijk om 2 druivenrassen op 1 onderstam te hebben (Asymmetrische groei/ene druif verdraagt de andere niet/...?)? Normaal worden er 2 van het zelfde ras opgeënt: eentje links en eentje rechts, voor moest er één niet lukken.

Een paar jaar geleden heb ik een onbekende witte druif die elk jaar ziek werd via Chip-Budding in het voorjaar omgeënt met de Rondo en Muscat Blue. Al een heel redelijke oogst dit jaar. Ik voorzie dan ook geen problemen met meerdere rassen op 1 onderstam.