Tuinpraat Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 Hallo iedereen, Ik ben aan het uitkijken om een nieuwe compostbak te maken die niet kan vergaan. Aanvankelijk ging mijn voorkeur uit naar composiet terrasplanken maar deze zijn me toch iets te duur. Nu heb ik mijn oog laten vallen op draadafsluiting (http://www.afsluitingentuin.be/draadafsluitingen-prijs-plaatsen.html). Zou dit materiaal geschikt zijn om een compostbak mee te maken? Er kan veel verluchting door en de gaatjes lijken me ook niet te groot dat het organisch materiaal er zou doorvallen. Bij die draadafsluiting kan je bijhorende groene palen kopen die ook niet vergaan. Misschien dat ik dan wel een gesloten deksel zal voorzien zodat alle voedingsstoffen niet verdwijnen bij teveel regen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 zie hier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuusP Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 Zelf heb ik ook een soort koker gemaakt van tuingaas, maar ik ben er niet zo tevreden over. Vooral van de zomer was het maar een droge boel; met omgooien van de hoop vond ik maar een stuk van ong. 30 bij 30 cm wat echt goed compost was geworden, de rest was kurkdroog en onverteerd. Nu in de herfst gaat het een stuk beter met alle neerslag die het vochtig helpt houden. Voor volgend jaar wil ik een houten bak maken waar de boel in komt (bijv. dmv pallets), zodat het vochtiger blijft ook aan de randen van de hoop. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuinpraat Posted September 24, 2013 Author Share Posted September 24, 2013 Wow Robo, geniaal gevonden. In dit geval is een draadafsluiting zeker een geschikt materiaal. Qua uitzicht ziet het er misschien niet de mooiste uit maar vast en zeker bijzonder handig om compost te maken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 25, 2013 Share Posted September 25, 2013 Zelf heb ik ook een soort koker gemaakt van tuingaas, maar ik ben er niet zo tevreden over. Vooral van de zomer was het maar een droge boel; met omgooien van de hoop vond ik maar een stuk van ong. 30 bij 30 cm wat echt goed compost was geworden, de rest was kurkdroog en onverteerd... had je er wel wat worteldoek oid in gedaan? dat houdt de hele hoop gelijkmatig vochtigwaren de gaasbakken wel groot genoeg? je hebt toch wel minimaal 1 kuub nodigverder geven we de hopen hier wel water, ook al omdat er pompoenen in staan we hadden hier prima compost alleen de gaasbak zonder doek was wat droger en minder verteerd maar dat materiaal is nu goed bruin en gaat mee in de tweede rondeonze houten bakken waren trouwens net zo droog als de gaasbakken en die hebben we dus ook water gegeven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuusP Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 Geen doek inderdaad. Worteldoek erbij is natuurlijk wel de makkelijkste oplossing. En de bak wat groter maken gaat ook helpen: ik kom nu net op een diameter van 90 cm oid. Een compostbak is toch al geen schoonheid, maar laat het dan tenminste ook werken Volgend jaar worteldoek dus, en hopen op iets meer neerslag of iets meer aandacht voor het water geven Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
borderrose Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 Ik heb een rest zwart windbreekgaas liggen; zou dat ook een idee zijn om te gebruiken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 nou, alleen als het het vocht binnen de bak houdt, ik denk dat het te open isin de oude bak hadden we vijverfolie, dat ging ook goed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts