Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

De teelt van blauwe bessen in pot

Riverdale27

Recommended Posts

Dag vrienden,

Ik heb zonet een handleiding geschreven over hoe je blauwe bessen nu precies moet telen, maar speciaal: in pot! Ik heb namelijk niet genoeg ruimte om het in volle grond te telen, dus heb ik het maar in pot gedaan. Alles wat daarbij komt kijken kan je vinden in die gids. Gratis natuurlijk!

Hopelijk kan iemand hier iets mee doen

http://kurtverstegen.wordpress.com/2013/10/20/de-teelt-van-blauwe-bessen-in-pot/

Groetjes!

Dat is leuk geschreven zeg ! In het begin dacht ik een tijdje : wanneer komt nou het onderscheid tussen bosbes en blauwe bes, zo treffend als je je herinneringen aanhaalt over de bosbes. Maar dat kwam goed

Zelf heb ik wel bosbes staan. Die moet je zeker óók nemen ( niet zó in de volle zon, das wel warm ) : veel minder oogst, maar toch wel erg leuk ( en vooral ook erg lekker ).

ik heb de volgende staan in pot Vaccinium Corymbosum 'Goldtraube', een blauwe trosbosbes, vrij courant verkrijgbaar...

Reden om het een paar jaar terug in een pot op te kweken had te maken met betere controle over de groeiomstandigheden ( zuurtegraad ), samenstelling van de grond weet ik niet echt meer exact maar het was grotendeels turf met wat gewone potgrond erdoor.

Zeker geen natte voeten geven maar graag oppervlakkig nat. De pot staat ook op het terras omdat je snel moet zijn want we zijn niet de enige die de bessen graag eten

Alleen al voor de mooie verkleuring van het blad een aanwinst...

foto-127861382356071.JPG

Jawel dat kan dus best wel hoor. Ik heb ze hier vandaan ( sturen gewoon op, heel netjes, vlot en niet speciaal duur ofzo ) http://www.jandenhertog.nl/home

Er is een topic over. "échte bosbes telen" heet dat topic dacht ik, zo even zoeken voor je.

Ik heb 6 planten in een metselkuip staan nu straks de 3e winter. Gaat helemaal goed. Planten groeien mooi uit. Behoeven geen bescherming in de winter, ook niet tijdens bloei ( valt wat later dan de blauwe bes ) of is harder tijdens de bloei, dat weet ik eigenlijk niet. Dit late en koude voorjaar hebben ze prima gebloeid.

Oogst van niks nog ( 20 besjes ) maar verwacht komend jaar het 5 voudige. Maar hoe dan ook: ze geven nooit , bij lange na niet, zo veel als een blauwe bes. Helaas dan.

Ik vind blauwe bes ook lekker, maar omdat ik bekend ben met de bosbes, ga ik daar voor. Dan maar minder. Komend seizoen zet ik een 2e kuip.

Bij mij staan ze niet in de volle middagzon, maar hebben van 1 tot 3 gefilterde zon, half onder een dun bebladerde.

De planten gezet in de metselkuip gevuld eerst met 10 cm klei uit de tuin ( wel kalkrijk dus, maar dat trekt niet omhoog ofzo ) en daarboven een 20 cm half potgrond half turf, getopt met laagje hollands schors.

Planten uit het bos halen heeft écht geen zin, die gaan bijna 100% dood ( schimmelgebonden groei ter plekke in het bos, dat kunnen wij niet bieden )

Deze teler kweekt denk ik uit weefselkweek ( incl de schimmel )

edit : post150121.html?hilit=echte%20bosbes%20telen#p150121

Mooi geschreven verhaal van je blauwe bessen teelt,

het aanplanten van meerdere rassen heeft nog een voordeel, er zouden dan meer en groter vruchten van komen.

Of het waar is weet ik niet.

Ik teel ook blauwe bessen, echter in hoge 15 liter potten voorzien van een potgrond mengsel speciaal voor blauwe bessen dat ik heb laten maken door potgrondbedrijf.

De potten hebben hebben boven de wortels een laag kokos voor het beschermen van de wortels tegen hete zon en voor het verdampen tegen te gaan.

Dit heeft als nadeel dat de merels zich een ongemak scharrelen op zoek naar wormen, met als gevolg dat ze kokos uit de pot werken.

Zodoende heb ik nogal veel last van onkruid in de potten.

Water en bemesting wordt verzorgd door een druppelslang

IMG172512491382510540.JPG

Heel mooi! En ook mooie bessen die je daar hebt zeg! Die van mij zagen er deze zomer ook zo uit, ongeveer, en blij dat ik was!

Leuk dat jij een andere methode hebt gevonden die ook werkt. Die potgrond die ze maken zal inderdaad speciaal voor zuurminnende planten zijn.

Een tip voor die cocos is misschien om het te vervangen door het iets zwaarde houtschors. Ik gebruik dat ook onder mijn aardbeien en af en toe zit er wel eens een vogel op, maar meestal blijft het heel netjes liggen.

@Riverdale 27

De bosbes heet Vaccinium Myrthillus en is volgens mij gewoon verkrijgbaar in tuincentra.

Als je ze niet vindt, laat het maar weten, wellicht kan ik ze ergens vandaan halen.

Bedankt voor de tip, en Bit, jij ook!

Ik had ze nog niet gevonden in de buurt hier. Maar nu ik weet dat ze het toch aanbieden ga ik het wel eens proberen. Wellicht pas volgend jaar, aangezien ik net mijn plantenaantal serieus heb uitgebreid

• 3 months later...
  • 5 months later...

Mbt hoogte van deze blauwe bessen, kunnen de bessen die wel zo'n 1,5 meter hoog worden gewoon ook in een pot? Want volgens mij worden ze ook net zo breed? Of kan je de struik gewoon in toom houden door snoeien en gewoon elke soort nemen? En hoe bescherm je de bessen dan tegen vogelvraat als de potten op tegels staan? Kan je er bijvoorbeeld die ikea vitrage overheen drapperen of moet je een fruitkooi op pootjes maken?

zojuist is 1 van mijn blauwe bessen overleden. Ik moet het nog onderzoeken maar ik gok op verstopte drainage gaten in de pot door het turf waar ze in staan.

Wij hebben veel vogels in de tuin maar ze laten de blauwe bessen zitten. Ze gaan meer voor de pruimen, aarbeien en kersen...

Mbt hoogte van deze blauwe bessen, kunnen de bessen die wel zo'n 1,5 meter hoog worden gewoon ook in een pot? Want volgens mij worden ze ook net zo breed? Of kan je de struik gewoon in toom houden door snoeien en gewoon elke soort nemen? En hoe bescherm je de bessen dan tegen vogelvraat als de potten op tegels staan? Kan je er bijvoorbeeld die ikea vitrage overheen drapperen of moet je een fruitkooi op pootjes maken?

Heb ze nu het tweede jaar en ze zijn toch al makkelijk een meter hoog. Breed worden ze ook wel, maar voornamelijk omdat ze tegen de muur staan bij mij en de wind hen altijd naar één kant duwt.

Beschermen tegen vogels deed ik het eerste jaar met vogelnet, maar dit jaar niet, omdat ik merk dat de vogels er gewoon niet aankomen om één of andere reden Ikea vitrage zal ook wel werken.

Is er ook een soort maximum hoogte van een blauwe bes voor in een pot of maakt dat niet zo uit en snoei je gewoon tot waar je het wil? De hoogte van hortiblue en Northsky worden, zag ik op de website van http://www.fruitbomen.net rond 50 cm. Een mooi klein struikje, waar ik al wel wat mogelijkheden voor een plekje in mijn tuin zie... Maar ik heb ook nog een plek voor een wat grotere struik in pot, die mag van mij mag een best wel 1 meter of iets hoger worden.

Edited by Guest

@frank

Ik heb op jouw website twee bessen gezien die me aanspreken. De Hortblue petite en de Pink Lemonade.

Wat is jouw ervaring met de Hortblue petite? Hij is tweemaal dragend las ik. Betekent dit ook een hogere opbrengst? Wat voor opbrengst kan je eigenlijk uberhaupt een beetje verwachten van deze soort? Heb jij een voorkeur voor een van de twee? Verschil in smaak? Hoor het graag!

• 1 month later...

Hoi allemaal,

Ik heb blauwe bessen in een pot gezet in mijn tuin, vrij grote pot.. omdat ik die mooi vond!

Heb de Hortblue Petite ® gekocht en in hortensia potgrond geplaatst.

Moet ik nu nog bijmesten?

Wilt het liever droog staan of liever veel water? Dit staat niet vermeld op het kaartje.

10629688_782274895127662_4621254617834784220_n.jpg

1924380_782274928460992_3239099172582654428_n.jpg?oh=b59da105d40e698684461e036decd190&oe=54737365

Ik heb even wat snoeiwerk toegepast, omdat er takken tegen elkaar aan staken en dode takjes tussendoor...

Het resultaat:

2lbf4g7.jpg

Is er verder iets wat je aan een blauwe bes kunt doen om hem mooi vol te houden maar toch ruimte voor vruchten geeft?

Hoe ziet de normale vorm van een blauwe bes eruit in pot? iemand anders een vergelijkingsfoto?

Als ik google op "Blauwe bes in pot kweken" op afbeeldingen geven zie ik er een hoop. 2 mooie :

9f6fc3d3-f79f-420e-9b1e-68c6be576de1blauwe-bes530x35746381408527539.JPG

dsc0446778361408527579.jpg

Die laatste foto is er geloof ik eentje die ook op één van de blogs hier van iemand staat.

Denk eigenlijk dat je een hele mooie stuik hebt staan hoor. Niks mis mee. Je hebt hem wat uitgedunt, dus volgend jaar wat minder oogst misschien , maar ziet er gezond uit verder