arjanm Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 Op verzoek (seizoenen-van-ajmoraal-t1096.html#p16319" onclick="window.open(this.href);return false;) hierbij foto's van mijn schorseneren. Deze schorseneren zijn vorig jaar gezaaid, en zijn dus in de winter gewoon blijven staan. De kleintjes meetellend zijn het er ongeveer 15. En hier is een closeup van eentje uit de grond gehaald. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 Leuke wintergroente, nadeel is dat je soms zo diep moet graven wil je ze heel kunnen oogsten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 Leuk AJ, ik ga mijn eerste schorseneren hier ook bijhouden. Maar dat duurt nog wel even, het zaad moet nog de grond in! Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted May 27, 2011 Share Posted May 27, 2011 Het kan zijn dat het gewoon een onkruidje is maar volgens mij heb ik mijn eerste schorseneerkiem te pakken, toch? Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted May 28, 2011 Share Posted May 28, 2011 Ik zet ze niet meer, mag er van mijn vrouw niet meer mee binnenkomen of anders staat mijn valies voor de deur Maar ik zaaide ze voorgekiemd, gaat heel makkelijk.De stokjes tussen vochtige keukenrol, wanneer het kiempje zichtbaar is ineens uitzaaien op de juiste afstand, wel met de huidige droogte in vochtige grond, staan ze meteen op de juiste afstand en elke gekiempt zaadje komt op, als je de grond vochtig houd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rommert Posted May 28, 2011 Share Posted May 28, 2011 dat zijn wel aparte dingen zeg.hoe smaken die dingen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted May 29, 2011 Share Posted May 29, 2011 dat zijn wel aparte dingen zeg.hoe smaken die dingen? Naar schorseneren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted May 29, 2011 Share Posted May 29, 2011 Zelf niet gegeten, maar ik hoor dat het wat op asperges lijkt.... Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted May 29, 2011 Share Posted May 29, 2011 qua uiterlijk wel, qua smaak vind ik het wat meer richting artisjok gaan. Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted August 20, 2011 Share Posted August 20, 2011 Tja, heeft deze prachtgroente een eigen topic zet ik mijn foto's er niet in. Hierbij dus de voortgang van de schorseneer: Kiemplantje, gefotografeerd op 24 mei Wassende schorseneer, gefotografeerd op 20 juni Op 8 juli stond het veldje er zo bij En eergisteren - 18 augustus - zag het er allemaal zo uit Het groen barst uit de aarde maar volgens de boeken is de schorseneer pas oogstbaar tegen november! En je kunt 'em laten staan tot volgend voorjaar. Ik weet niet of ik zo lang kan wachten, misschien straks eind september alvast een maaltje oogsten. Lekker! Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Ik weet niet of ik zo lang kan wachten, misschien straks eind september alvast een maaltje oogsten. Lekker! Je hebt toch een keukenmeid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Ik heb wel eens schorseneren in pot gekocht; vond ze, qua smaak, ook meer lijken op asperges( schorseneren noemen ze ook wel : armelui-asperges), maar dat komt misschien wel omdat ik artisjokken pas een keer gehad heb en die smaakten zurig . Maar vers zullen ze vast heel anders zijn dan uit n potje. Ik heb er nog zaad van liggen, ga ik zaaien, zijn toch winterhard, begrijp ik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Ik ben een uitgesproken liefhebber van schorseneren. Heb ze dan ook jaarlijks in de tuin staan.Ze hebben een prima zachte smaak en zijn vooral heerlijk met een roomsausje, peper zout en nootmuskaat.Ik zou het vandaag de dag zeker geen armeluis-asperge meer willen noemen. Zie er maar eens (vers) aan te komen en tegen welke prijs.Ik moet er wel bijzeggen dat er (buiten rode bietjes) geen groente bestaat waar je zo smerig van wordt bij het schoonmaken.Ik doe het dan ook steevast zelf. De melksappen die vrijkomen bij het schoonschrapen van de schorseneren plakken je vingers aan het mes vast en kleuren de mooie roomwitte stengels in een mum van tijd bruin.Zelfs het trukje van mijn schoonvader, schoonmaken onder water, helpt maar beperkt.Op advies heb ik ook al eens geprobeerd met wat citroensap in het water de stengels wit te houden, helaas ook maar beperkt resultaat.Maar alle werk en moeite bij elkaar, voor de smaak toch een absolute aanrader in de tuin.PS Voor de liefhebber na de schorseneren geen aardappels als wisselteelt. De aardappels op de plek waar verleden jaar schorseneren stonden hadden maar de helft van het groen van dezelfde aardappels ernaast.(opbrengst weet ik nog niet).Via een andere site kwam ik erachter omdat een belgische moestuinder hetzelfde (onverklaarbare) fenomeen constateerde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted August 28, 2011 Share Posted August 28, 2011 Alhoewel ze volgens de boeken nog heel lang in de grond kunnen blijven en de oogst pas ergens in oktober november valt, is een van mijn schorseneren al uitgelopen. Omdat ik reuzebenieuwd ben naar de wortel heb ik deze uitloper alvast uit de grond getrokken. Zoals te verwachten viel is het geen mooie recht wortel maar een vertakt exemplaar Oorzaken genoeg die maken dat ie er zo uitziet: meer dan genoeg stenen in de grond, zware grond, te lage zuurheidsgraad - alhoewel ik denk dat dit laatste bij mij niet de oorzaak is. Gelukkig geeft het niet dat ze er ongetwijfeld allemaal zo uitzien, ik hoef ze niet te verkopen ik mag ze lekker zelf opeten. Maar deze ene eten we nog niet op, hij staat voorlopig in de bloemenvaas in de tuin. Eens kijken of die knoppen nog opengaan en de bloemen met lichte vanille-geur zich laten zien. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Ik was de aarde ervan, schil ze met handschoentjes aan, spoel ze in een bak water en gooi ze dan in een pot met azijnwater tot de rest geschild is. Zo blijven ze behoorlijk wit en valt het plakkerige ook nog mee. Dit jaar zijn ze hier minder goed opgekomen dan normaal en terwij we op verlof waren, heeft 1 van mijn pompoenen de kans benut om de helft van dat veldje te overwoekeren. 't Wordt nog afwachten wat er dus aan te eten valt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinky Posted April 13, 2022 Share Posted April 13, 2022 Dit jaar wil ik voor het eerst schorseneren kweken. Vroeger vond ik ze erg lekker, bij oma, die nog een meid had om ze schoon te maken. Niet bang voor vieze vingers ga ik het zelf proberen. Maar moet je rekening houden met wat @jos in 2011 zei: Op 21-8-2011 om 13:40, jos zei: Voor de liefhebber na de schorseneren geen aardappels als wisselteelt. De aardappels op de plek waar verleden jaar schorseneren stonden hadden maar de helft van het groen van dezelfde aardappels ernaast.(opbrengst weet ik nog niet). Via een andere site kwam ik erachter omdat een belgische moestuinder hetzelfde (onverklaarbare) fenomeen constateerde. Is het echt zo dat aardappels het slechter doen op grond waar vorig jaar schorseneren stonden? Razend nieuwsgierig naar antwoorden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted April 13, 2022 Share Posted April 13, 2022 Ik heb veel schorseneren geteeld en dit is mij nog nooit opgevallen. Ook hoor je mij niet klagen over het schoonmaken, dat valt toch erg mee. Ik heb heel wat metertjes schorseneer geschrapt en met veel plezier. 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinky Posted April 13, 2022 Share Posted April 13, 2022 Dank voor je antwoord @Patrijs. Mijn plan is om ze overmorgen te zaaien, 15 april. Dat is toch zo ongeveer de tijd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted April 13, 2022 Share Posted April 13, 2022 (edited) 15 Graden bedoel je? Om ze te laten kiemen is die temperatuur vereist/ Ik heb twee jaar een mislukte zaai van schorseneren gehad. Te koud? Te droog op het zand? Of oud zaad geleverd? Ik weet het niet misschien een combinatie van kou en droogte? Ik had het zaad vandaag al in handen, maar misschien wacht ik hier nog even tot ik weer glas beschikbaar heb om daarmee de temperatuur en vochtigheid omhoog te krijgen, want ik mis ze wel in de winter. Het voordeel van vroeg (nu) zaaien is dat je altijd nog kan bij zaaien als er te weinig kiemt. Edited April 13, 2022 by Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted April 16, 2022 Share Posted April 16, 2022 Op 13-4-2022 om 20:09, Vinky zei: 15 april Hier werd het naar aanleiding van je bericht 16 april. 15 schorseneren voor gezaaid in kleine bakjes potgrond op de vensterbank, dit om te kijken of het inderdaad de koude zou kunnen zijn. Ook maar gelijk buiten twee rijen gezaaid, daar leg ik komende week nog glas over. Ees kijken of het dit jaar wel lukt, anders heb ik nog genoeg over voor een tweede poging half mei. De kiemkracht van dit zaad loopt toch snel terug. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinky Posted April 17, 2022 Share Posted April 17, 2022 Uiteindelijk zijn ze hier ook 16 april gezaaid, meteen in de volle grond. Vrij dicht opeen, zodat ik moet dunnen, maar dan mag een deel mislukken. Ruimte om ze voor te zaaien of te laten kiemen is er niet meer: de koude bak en alle vensterbanken staan vol. En: voorzaaien van wortelgewassen deed ik toch al niet. Op 13-4-2022 om 20:37, Patrijs zei: Ik heb twee jaar een mislukte zaai van schorseneren gehad. Te koud? Te droog op het zand? Of oud zaad geleverd? Ik weet het niet misschien een combinatie van kou en droogte? Zou goed kunnen. Volgens mijn tuinschrift van april 2020, bijvoorbeeld, was het toen prehistorisch helder, zonder vliegtuigstrepen. De hele maand was zo droog dat de hilt van de schep en de kop van de hamer los rammelden. Geen regen maar wel vaak nachtvorstjes. Zeker op zandgronden kan de combinatie van nachtvorstjes en droogte funest zijn geweest voor de opkomst van de schorseneren. Sinds het zaaien gisteren, heb ik al drie keer een plensje water op het zaaibed gegoten, want met het zonnige weer van nu droogt de oppervlakte van de zandgrond uit als een zak meel onder een föhn. En als het gaat vriezen heb ik een golfplaatje polycarbonaat paraat om het af te dekken. Bedankt voor het meedenken Patrijs. Ik ben benieuwd welke van je twee zaaisels het beste wordt. Succes met allebei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted April 20, 2022 Share Posted April 20, 2022 (edited) 90 uur later............: In een kweekkasje in de vensterbank op het zuiden met elke dag ruim de zon er op. Edited April 20, 2022 by Patrijs 2 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinky Posted April 20, 2022 Share Posted April 20, 2022 Dat gaat snel zeg. De vollegrondsjes hier laten zich nog niet zien. Leuk om op een foto te zien hoe ze ontkiemen @Patrijs. Als er vraagtekentjes uit de grond oprijzen dan weet ik dat die niet gewied mogen worden. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted April 20, 2022 Share Posted April 20, 2022 Vandaag heb ik ze op de vollegrond wel water gegeven, het droogt al flink op met een frisse oostenwind. Er moet ook nog glas overheen. Ik verwacht daar voorlopig ook niks, ik ga de binnen zaailingen z.s.m. buiten planten, ze staan in de kleine potjes. Dan kaan ik ook weer opnieuw zaaien. 😉 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinky Posted April 20, 2022 Share Posted April 20, 2022 Hier ook, minstens twee keer per dag water er op, en 's nachts een plaatje er over. Verder ligt alles onder gaas tegen krabbende katten, badderende mussen en scharrelende kauwen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts