Jump to content

Schorseneren

arjanm
 Share

Recommended Posts

Laat die winter maar komen @Patrijs. De eerste vollegrondsjes zijn hier drie dagen geleden opgekomen en sindsdien gaat het rap.

Ik ben benieuwd of dat overplanten goed gaat. En of dat de oogst vervroegt. 

De drie grootsten:

930224920_schorseneer25-04-2022.thumb.JPG.e58d1acbb5def31e62a1c11b65dd30a9.JPG

• Like 1

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Ik heb ze gisteren gezaaid 2 rijen van 8m dus hopelijk volgende winter veel schorseneren op het menu.

Op 25-4-2022 om 19:41, Vinky zei:

En of dat de oogst vervroegt

Oogst vervroegen is dat niet gewoon iets vroeger oogsten (als ze nog niet volgroeid zijn). Ik vind schorseneren het moeilijkste van alle groenten om een inschatting te maken over hoe de oogst gaan zijn . Dan wortelen zie je wel de koppen van de wortels zitten waardoor je een inschatting kunt maken maar dit is volgen mij hierbij moeilijker .

Edited by Waaslander

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Waar ik nieuwsgierig naar ben @Waaslander, is of de schorseneren eerder te oogsten zijn als je ze al vroeg binnen zaait, wanneer het buiten nog te koud is, en als je ze vervolgens uitplant in de volle grond als het buiten warm genoeg is. Zoals @Patrijs nu probeert.

Voor mij is het de eerste keer dat ik schorseneren zaai en ik geniet van de ervaringen van anderen, om er van te leren.

9 uren geleden, Waaslander zei:

Ik vind schorseneren het moeilijkste van alle groenten om een inschatting te maken over hoe de oogst gaan zijn

Weer wat geleerd! 😍

Ik heb slechts 2 x een ruime meter gezaaid, om het te proberen. Misschien volgend jaar meer. Of niets, want er moet dan een andere groente voor wijken.

Bij mij is het kiemen na de drie en een halve schorseneer gestopt, ook binnen in de potjes.

Ik heb in de leeg gebleven potjes elk twee zaden gelegd. Het voorkiemen doe ik vanwege de slechte opkomst afgelopen jaren.

Vroeger oogsten hoeft van mij niet. In de herfst is er genoeg ander voer op de tuin.

Schorseneren zijn winterhard en een welkome aanvulling op het winterse menu.

Ik oogst ze gewoonlijk door naast de dubbele rij een voor te graven en zo de schorseneren te oogsten zonder te breken.

Ik oogst dan dik en dun, belangrijker is dat de wortel niet te veel vertakt is, wat lastiger schoonschrapen is.

• Like 2

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Dat kan nog prima, er staat tot half april maar het is tenslotte nog  mei en na de regen ideaal om te zaaien.

Ze groeien tot de winter dus hoe langer ze staan hoe dikker ze kunnen worden.

Neem een bak met losse grond en voldoende diepte, hoe mooi zal het niet zijn als je straks schorseneren van wel een meter hebt.

‎De langste witte (!) schorseneer werd gekweekt door Joe Atherton (VK) en mat 5,57 m (18 ft 3,3 inch) toen het werd gepresenteerd op ‎‎The Grow Show: On Tour‎‎ - een reizende showcase van tuinieren - tijdens zijn bezoek aan Mansfield in Nottinghamshire, VK, op 26 september 2020.‎

Edited by Patrijs
  • Like 1

@Vinky en @Patrijs, hoe gaat het nu met de schorseneren?

Ik heb ze wel eens gegeten via Odin abonnement voor ik zelf een volkstuin had. Schillen met een dunschiller onder water en dan stomen. Lekker! Geen keukenmeidenverdriet. Ik weet ook niet of ik ze zelf zou willen kweken. Maar wel een interessante groente.

Posted (edited)

Ze beginnen nu lekker te groeien @woldistel, maar lang niet alles is opgekomen. Het schijnt dat het zaad niet lang kiemkrachtig blijft, en van gekocht zaad weet je nooit wanneer het geoogst werd.

Een deel van de plantjes die te dicht bij elkaar stonden heb ik toch verzet naar lege plekken, en na een paar dagen lijken ze toch aan te slaan.

Voor mij is het de eerste keer dat ik schorseneren zaai, om een sentimentele reden, en omdat ik elk jaar iets nieuws wil proberen. Dus  ik heb geen ervaring met schorseneren.

Als je op losse Drentse zandgrond zit @woldistel, dan zou ik er voor gaan. Volgend jaar misschien want het zaaimoment is nu voorbij.

Foto zojuist genomen:

265588340_schorseneer22mei.thumb.JPG.4efeaef84921ba8b0bae7b42d459e7f8.JPG

Edited by Vinky
  • Like 2

Die staan al mooi. 👍

Ik had op de tuin een paar plantjes boven van de twee rijen die ik gezaaid had onder glasplaten.

Wel was er heel veel onkruid gekiemd en bij het opruimen zijn er wat schorseneren gesneuveld.

Het voorzaaien binnen was ook geen succes, ik had drie plantjes en die heb ik een tijdje terug zo snel mogelijk na het kiemen op de tuin gezet.

Ze vallen niet zo op en ik heb daarna daar mijn tomaten geplant en ze per ongeluk vermoord.

Vandaag heb ik het laatste zaad gezaaid in de leeg gebleven bakjes en de drie of vier plantjes van de tweede voorzaailichting op de tuin uitgeplant.

Daar staat nu een heel kort rijtje, misschien net genoeg voor een maaltje of ik laat ze staan om ze volgend jaar te laten bloeien. Ik heb dan i.i.g. vers zaad.

Dan kan ik dat in 2024 zaaien en in de winter van 2025 eten......

Kortom een kiemingspercentage van minder dan 10%

121145020_20220523_121839(2).thumb.jpg.2bfb834515e3d84f5afe32eda2e389a2.jpg

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Wat sneu van je gesneuvelde plantjes @Patrijs. Als het om wortelgewassen gaat dan zaai ik liever meteen in de volle grond om gevorkte toestanden te voorkomen. Om die reden verplant ik wortelgewassen eigenlijk nooit, maar omdat sommige schorsies het vertikten om te ontkiemen en lege plekken gaven, en anderen weer veel te dicht opeen stonden, heb ik het toch gedaan. Ik zit nog in de experimenteer-fase en alle plantjes die het goed doen zijn mooi meegenomen. Het zijn er nu 27.

Ik hoop dat je zaaisel van maandag, 23 mei, nog wat wordt. Na alles wat ik er over gelezen heb, lijkt het me aan de late kant. Maar nooit geschoten &cetera. Succes!

Op 23-5-2022 om 18:14, Patrijs zei:

of ik laat ze staan om ze volgend jaar te laten bloeien. Ik heb dan i.i.g. vers zaad.

Dan kan ik dat in 2024 zaaien en in de winter van 2025 eten......

Goed idee! Maar het is planning op de lange termijn (net als met knoflooktenen). In het rotatieschema van mijn  moestuin past dat niet, want dan gaan de schorseneren geheid in de weg staan. Maar ik zou volgend jaar iets kunnen zaaien in de achtertuin of langs het fietspadje, voor de zaadwinning. Dan ben je in ieder geval verzekerd van vers zaad. En nee, zo beroerd als minder dan 10% gekiemd zaad had ik niet. Ik denk toch wel 30-40%.

Heb je meegelezen @woldistel? En zit je nou op zandgrond of niet? Want dat kan het succes bepalen.

Nogmaals succes gewenst @Patrijs en fingers crossed voor wat er groeit in mien toentje.

• Like 1

@Vinky Laten we mijn grond maar verbeterde zandgrond noemen 😄 Mijn volkstuin ligt op een perceel dat al 40 jaar bevolkstuind wordt en in ieder geval de laatste 12 jaar gaat er elk jaar compost op. Tussen 50 en 100 cm diepte ligt een laag geel zand bovenop een keileemlaag. 

Misschien als ik ooit schorseneren ga zaaien dat ik dat dan in een speciekuip ga doen. Ik ben dat dit jaar ook van plan met de diverse herfstradijzen.

We zitten op vrijwel dezelfde grond @woldistel. Afgelopen 12 jaar veel compost gestort op een circa 40 centimeter donker esdek, daaronder een dikke laag dekzand, en daaronder keileem waarvan de top hier enorm hobbelt.

Als een beginnend teler van schorseneren heb ik niet veel te zeggen, en ik moet eerst maar eens zien wat ik zelf kan oogsten. Maar ik zou een teelt in de volle grond zeker eens proberen, en kijken of dat beter gaat in kuipen. 

Mijn eerste vragen over schorseneren @Patrijs en jouw antwoorden hebben met echt aangemoedigd om er zorgzaam voor te zijn. De 27 plantjes die opkwamen doen het steeds beter. Gezaaid in de volle grond. Niet binnen voorgezaaid. Nooit in een potje geweest. 

Dank voor het meedenken 👍

• Like 1