mieke s Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 ik ben echt nog maar een beginnende moestuiner en kreeg voor mijn nieuwjaar deze bakjes kan iemand mij de werking ervan uitleggen enz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 heb je dan ook een foto voor ons? Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
mieke s Posted January 18, 2014 Author Share Posted January 18, 2014 sorry was de foto vergeten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Dat zijn zaaibakjes.daarin kan je je zaden van verschillende soorten opkweken tot kleine plantjes die je daarna of verplant in een iets groter potje om nog even door te groeien of ze in de tuin planten.je vult de groene onderbak met zaai grond en plant daar de zaadjes in.Dan de grond regelmatig bevochtigen ( zelf gebruik ik daar een plantenspuit voor ) en wachten tot de zaadjes gaan ontkiemen en uitgroeien tot een plantje.de plastic bovenkap zorgt voor wat meer warmte en een constantere temperatuur. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mieke s Posted January 18, 2014 Author Share Posted January 18, 2014 kan ik ook gewoon de zwarte potjes vullen en in de bak zetten ipv in de groene bak grond te doen?heeft het dan dezelfde werking als een koude bak als ik het buiten zet? En zaaitrays is dat ook hetzelfde dan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Leuk! Dat kleine kasje is inderdaad ideaal voor het opkweken van kleine plantjes. Vooral omdat de luchtvochtigheid wat hoger blijft, je hoeft dus minder water te geven. En dat is toch wel makkelijk bij hele kleine plantjes. Dezelfde werking als een koude bak.. Het zal je plantjes beschermen tegen wind en neerslag (en eventueel slakken ofzo), maar in de nacht zal het er alsnog koud zijn. Stel het is overdag 10 graden buiten en je zou hem in de volle zon zetten, dan zou de temperatuur wel flink kunnen oplopen, maar dat koelt helaas wel weer helemaal af zodra de zon weg is. Bij een koude kas gebeurd dat uiteindelijk ook wel, maar toch veel langzamer (is mijn ervaring). Ik gebruik die kleine kasjes zelf vooral om alles vochtiger te houden of om iets meer beschutting te bieden. En zaaien waarin jij fijn vind. In de potjes of de groene bak: probeer uit wat je het fijnst lijkt, je kan het altijd nog een keer opnieuw proberen. Ik vind zelf potjes makkelijker, omdat je een plantje dan niet hoeft 'uit te graven' als hij groot genoeg om ergens in de tuin geplaatst te worden: dan pak je gewoon het potje. Maar daar tegenover staat wel dat je wel flink wat potjes moet vullen met aarde i.p.v. een bak vol gooien. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mieke s Posted January 18, 2014 Author Share Posted January 18, 2014 je kunt dan de bakjes willen terug binnen zetten wanneer het afkoelt he dat kun je met een koude bak niet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Ja dat kan je doen inderdaad. Als je hem overdag tegen een muur aan zou kunnen zetten kan het er best warm worden en hebben ze veel licht vergeleken met binnen Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Je kan het ook in/bij een raam zetten met veel licht. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
mieke s Posted January 19, 2014 Author Share Posted January 19, 2014 dus ik heb nu bijv zaadjes voor apritieftomaatjes daar staat op dak ze in feb in de koude kast mag zaaien dus ipv de koude kast mag ik ze gewoon in dat bakje zaaien als ik alles goe versta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eveline68 Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Ik heb de zelfde broeikastjes, gewoon in een potje zaaien potjes in dat kastjes zetten.Kastje kan je overal neer zetten.Als het buiten lekker is, buiten zetten en als het te koud is om ze buiten te laten staan lekker binnen halen. Je kan ook in het groenebakje zaaien, maar het is handiger om in potjes te zaaien die je hier in zet, de goren bak vul je dan met water Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mieke s Posted February 9, 2014 Author Share Posted February 9, 2014 ik heb nu in die zwarte potjes radijzen gezet en dan in het groene bakje gezet.Kan ik die daar nu in late staan of moet dat nog verplant worden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mieke s Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Kan iemand me zeggen of dit goed is zo?Het zijn radijzen btw , wat is de volgende stap bv? Groetjes....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Dag Mieke. Na de vragen over het kweekkastje ben je gaan zaaien en er komt wat op ook Leuk. Nou, en daar zijn dus zát topic over he ? Al eens een beetje rondgekeken op ons forum ? Er zijn topics : " hoe staat het met je zaailingen ", er zijn topics over "fileren" ( zo heet dat, als je zaailingen zo doorschieten , is niet goed nee ). Daar zijn trouwens heel wat topics over, velen zitten met die vragen. Het forum werkt zo, dat je een vraag stelt aan de hand van je titel van je topic. Een heel andere vraag , kun je stellen in de topics die daar dan over gaan, of als die er echt niet is, kun je een nieuw topic openen. Snuffel eens rond op het forum, er zijn al zoooo veel topics over van alles ! ( er is ook een zoekfunctie ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Juist dat mag Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 En radijsjes kan je ondertussen beter gewoon buiten zaaien. Die hoef je niet binnen in een kweekbakje op te kweken. Dus deze sprietjes afknippen en op een broodje kaas leggen en opeten en dan buiten opnieuw beginnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mieke s Posted February 15, 2014 Author Share Posted February 15, 2014 ja maar ik heb geen koude bak of serre.Ik heb enkel een moestuinbak en ik denk met die regen buiten dat er niet veel radijzen gaan groeien.Heb me wel juist zo een plastieke tent om over mijn bak te zetten aangeschaft maar met de wind is dat ook nog geen optie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 15, 2014 Share Posted February 15, 2014 Waarom denk je dat radijszaad niet buiten in de regen groeit?? Waar baseer je die informatie op? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mieke s Posted February 16, 2014 Author Share Posted February 16, 2014 het is niet zo zeer de regen meer dat ik geen koude kast heb en er overal op de pakjes van mijn radijzen staat tot april zaaien onder glas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 radijs is gewoon geen groente die je binnen moet zaaien, gewoon wachten en dan buiten zaaien en eigenlijk moet je deze "vragen" zoeken in het groente gedeelteen anders kijken wat kan ik zaaien in februari.... Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 hier vind je genoeg info over radijs search/gsearch_body.html?q=radijs%20zaaien Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts