Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kweekplaten

beertjerinke

Recommended Posts

Er was een jaar geleden een uitgebreide topic over. Maar kan dat zo gauw niet meer vinden. Guus D gebruikt ze in ieder geval volop. Dit is zijn moestuinverslag en je moet even in mei 2013 kijken, daar heeft hij er van alles ingezaaid.https://www.moestuinforum.nl/blog/Guus+D/voorjaarswerkzaamheden_zaaien_%2B_update_b-2208.html

Sommigen krijgen/kopen ze heel goedkoop bij kwekers. Er bestaan er met verschillende maten/aantallen potjes. Er horen grondplaten of bakken bij, waarmee je de plantjes met kluit en al er uit duwt. Ik zag in ieder geval dat zaadhandel van der Wal ze ook verkoopt. https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/zaaihulpmiddelen_kweekkasjes

Zie nummers 5206, 5210 5211 en 5212 onder andere. Ik denk dat ze dat zijn?

En verder wacht ik, samen met jou, ook even op advies van anderen, want ik zou er ook graag wat willen aanschaffen voor het polytunneltje dat ik binnenkort ga kopen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

ik heb er een paar die ik gebruik voor wat grotere hoeveelheden kleine plantjes: anti-aal-afrikanen, scabiosa, prei, peterselie, knolselder, bonenkruid (wij vinden 40 veel)

ik knip de gekregen platen in stukken die in een klein zaaikasje passen of zet ze in de kas

beetje potgrond mengen met een schepje wit zand en wat water en dan in de trays drukken zodat je later een redelijk compact plugje uit kunt drukken (van onder af met een potood oid)

werkt prima voor wat trager groeiende kiemplantjes, niet nodig te verspenen en plugje direct in de grond zetten als de worteltjes door het gaatje komen dus je hebt wel een strakke planning nodig (of je zet ze vervolgens in een p9 potje)

Ik heb zelf de volgende trays jaren geleden besteld bij vreeken

809288-05075181390770798.jpg

Afmeting: 3,2x5,0 cm (35 cm³ inhoud). Gebruik ik niet veel, maar o.a. te gebruiken voor voorzaaien bietjes, verspenen sla, zaaien veldsla.

809290-05095801390770794.jpg

Afmeting: 4 cm doorsnee en 5,2 cm hoog. Gebruik ik o.a. om erwten in te zaaien, sla in te verspenen. Deze trays gebruik ik het vaakst.

809292-05088911390770796.jpg

Afmeting: 7x8,6 cm. Gebruik ik o.a. voor zaaien van bonen en verspenen van kolen

Ik zweer bij die trays. Vind het heerlijk werken en gebruik ze graag. Ik heb ze van de versie van de bovenste foto van de post hierboven, maar dan meer pluggen in een tray.

Heb ook een paar kleinere, En ik wou dit jaar de in de handel zijnde 'rijplaten' ( stabilisatie-platen voor grind en gravel of split ) eens proberen.

ps. Hoor net dat die dingen "honingraatmatten" in de handel. Maar goed. das toch jouw vraag niet. Zijn stuk groter.

Edited by Guest

pps

ik gebruik ook gewone gekregen platen waar p6 potjes in gezeten hebben voor de erwten/bonen/peulen

(volstoppen met losse potgrond, 3-5 zaden per gat erin drukken, nadat ze gekiemd zijn en het plantjes van een cm of 5 zijn met worteltjes en al eruit pakken en uitplanten)

@ Jorg.

Weet je de buitenmaat van deze? Want een steviger bakje om ze in te zetten lijkt me wel handig. (Ik heb zelf nog een heel stel grote doka-bakken, die ik kan gebruiken)

Er zijn ook goedkope viltmatjes verkrijgbaar om op de bodem onder zo een tray te leggen. Die houden water vast. Is dat zinvol? (Die kleine potjes drogen snel uit lijkt me?)

@ Weknow: er zijn bij die grotere maat trays, met al die pluggen, ook onderschalen te verkrijgen, kunnen de pluggen zuigen. Kost 3x niks zo'n schaal. Wel erg snel kapot. Moet je eigenlijk binnenshuis of in de kas gebruiken. De tays zelf zijn ook wel vlot kapot trouwens.

@Weknow:

de bovenste plaat is 56x36x5,2 cm met 160 achtoekige potjes met inhoud 3,2x5,0 cm (35 cm³ inhoud)

De middelste is: 52x30x5,2 cm met 51 ronde potjes van 4 cm doorsnee en 5,2 cm hoog (80 cm ³ inhoud)

De onderste: 56x36x8,6 cm met 28 potjes van 7x8,6 cm (280 cm ³ inhoud)

Bedankt voor de hulp

ik heb er net besteld

@ Beertjerinke Welke heb je waar besteld? (Misschien kan ik even profiteren van je vergelijkende warenonderzoek als ik over enkele weken ga bestellen )

Jorg: Dank je wel voor het opmeten! dat is jammergenoeg net te lang voor mijn voormalige dokabakjes. Kijk nog even rustig verder.

Naast de gewone trays ( kweekplaten ) die jorg liet zien gebruik ik dit jaar ook deze dingen, ik noemde ze al

DSCN541139521391535899.JPG

DSCN541268311391529683.JPG

Dit is een stuk uit een honingraatmat gesneden. De mat is van zich 80 x 120 cm. In dit geval een stuk gemaakt van 24 openingen , past net op mijn Ikea-dienblad ( 98 cent in de aanbieding, toen een heel stel gekocht ) Zo kan ik van onderaf water geven.

De mat heeft aan de onderkant een dicht vliesdoek als afsluiting. Het vocht kan er goed door en uit. Het vlies vergaat wel met de tijd, maar dan staan de stekken allang in grotere potjes.

De honingraat meet per stuk ong 5x5 cm.

Een volledige mat heeft wel 80 openingen ofzo. ( niet geteld , kunnen er ook 70 of 90 zijn )

1 mat kost ong 12,-

Van zeer duurzaam plastic ( wel het nadeel van die trays eerder in dit topic )

Op internet staat een filmpje "Backyard farming out of nessecity". Die man heeft een mooi systeem met oude.kurken op verschillende platen van verschillende grootte en verschillende afstanden. Daarmee kan je heel handig gaten om in te zaaien in je zaaibedden drukken op de gewenste afstand .

Vriendelijke groeten,

Holland

Ik heb deze gekocht deze week om in te zaaien, ga ze dit weekend testen:

316665690_Pluggbox_1024.jpg

Pluggbox

Hopelijk werkt dit beter dan de andere zaaitrays welke ik al heb gehad, want bij de vorige had ik altijd problemen om de plantjes er uit te krijgen ...

Apart ding, Sliph...vooral met die torentjes bovenop. Heb je een link? Ben gewoon even benieuwd naar de techniek ervan en waarom het zo gemaakt is.

Ga naar https://www.vreeken.nl/ Kies links Hulp Bij Tuinieren en daarna Zaaihulpmiddelen.

Bijna onderaan die pagina staan ze incl uitleg. In deze winkel heb ik ze ook gekocht.

btw: Als je je grond in de verschillende gaatjes hebt gedaan, kan je met het deksel dmv die torentjes in alle buisjes makkelijk een gaatje maken voor de zaadjes ...

Ik zal zeker iets posten als ik ze gebruikt heb.

• 3 weeks later...
  • 1 year later...

Een aantal jaar geleden verkocht het Vlaams Zaadhuis kweekplaten van hard plastic, o.a. een rode, die natuurlijk stevig en duurzaam zijn, maar uiteraard, zo gaat dat met goede spullen, worden ze niet meer geproduceerd (hier nog te zien). De vervangende kweekplaten zijn volgens de tekst ook stevig en duurzaam en kosten ongeveer evenveel als de oude rode (witte en zwarte) kweekplaten. Heeft iemand die 'nieuwe' kweekplaten toevallig? http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/details/kweekplaten/tuinartikelen/diverse-tuinhulpjes/planten-en-verplanten Ben wel benieuwd naar de kwaliteit, op het plaatje lijkt het dat slappe zwarte plastic en bij de variant met 144 gaten staat er al niet meer bij dat ie stevig en duurzaam is. Heb ze ook al gemaild, maar ik vertrouw eigenlijk meer op gebruikerservaring

Ik gebruik nu van die slappe zwart plastic dingen, sommige nieuw gekocht andere hergebruikt van gekochte plantjes in trays, maar ik begin me toch te ergeren aan het feit dat die dingen zo snel kapot gaan. Vandaar dat ik mijn zoektocht naar duurzamere trays maar weer eens heb hervat. (Ja ik heb al stevige P9-potjes, maar op mijn vensterbanken past meer als ik kleinere zaaitrays gebruik.)

Een aantal jaar geleden verkocht het Vlaams Zaadhuis kweekplaten van hard plastic, o.a. een rode, die natuurlijk stevig en duurzaam zijn, maar uiteraard, zo gaat dat met goede spullen, worden ze niet meer geproduceerd (hier nog te zien). De vervangende kweekplaten zijn volgens de tekst ook stevig en duurzaam en kosten ongeveer evenveel als de oude rode (witte en zwarte) kweekplaten. Heeft iemand die 'nieuwe' kweekplaten toevallig? http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/details/kweekplaten/tuinartikelen/diverse-tuinhulpjes/planten-en-verplanten Ben wel benieuwd naar de kwaliteit, op het plaatje lijkt het dat slappe zwarte plastic en bij de variant met 144 gaten staat er al niet meer bij dat ie stevig en duurzaam is. Heb ze ook al gemaild, maar ik vertrouw eigenlijk meer op gebruikerservaring

Ik gebruik nu van die slappe zwart plastic dingen, sommige nieuw gekocht andere hergebruikt van gekochte plantjes in trays, maar ik begin me toch te ergeren aan het feit dat die dingen zo snel kapot gaan. Vandaar dat ik mijn zoektocht naar duurzamere trays maar weer eens heb hervat. (Ja ik heb al stevige P9-potjes, maar op mijn vensterbanken past meer als ik kleinere zaaitrays gebruik.)

Ik heb deze nieuwe trays die jij laat zien en ben er tevreden over . 44 gaten een 2 jaar en 96 gaten een jaar . 2 jaar geleden hadden ze draagbakken zonder gaten dit voorjaar er naar gevraagt en bestond niet meer enkel met afwateringsgaatjes wat ik wel spijtig vind ivm langs onder water te geven

Omdanks dat ik deze tray`s heb gebruik ik nog kleine losse potjes vooral voor in de verwarmde kweekbak zonder verlichting. Omdat ik dit flexibeler vind kan elk plantje apart verplaatsen van verwarmde kweekbak naar aquarum . In een tray moet je steeds keuze maken als eerste ontkiemt is hoe lang laat ik ze staan met te weinig licht en andere te snel koeler zetten dit vooral bij tomaten /pepers /paprika waar ik maar een stuk of 2/3 per soort opkweek .

Zaken waar je grotere aantallen van zaai vind ik dit een perfecte oplossing. Ook als je zaai later in het jaar en planten van zaai tot uitplanten op zelfde plaats kunnen mogen blijven staan.

Bedankt voor uw reactie Waaslander! Zijn de trays gemaakt van hard plastic zoals die draagbakken? Of steviger dan trays waar gekochte plantjes in zitten? Hoe lang schat u dat de levensduur zal zijn?

Tray is gemaakt uit stevige plastiek , kan je zeker geen putje induwen zoals bij tray waar gekochte planten in staan. Ik vermoed dat bij zorgvuldig gebruik een levensduur van een 10 jaar zeker geen probleem mag zijn.