paddestoelengek Posted December 21, 2015 Share Posted December 21, 2015 De ervaring met een aardappel van 3 kilo Schilt wel lekker snel gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marloes-DeTasttuin Posted February 15, 2017 Share Posted February 15, 2017 Ik wilde nog even bedanken voor deze heldere handleiding. Bedankt! Ik heb vanmiddag een paar biologische zoete aardappelen gekocht en ga het proberen. Quote hartelijke groet,Marloes - De Tasttuin - moestuinieren op de tast - Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ilona_ Posted February 17, 2017 Share Posted February 17, 2017 Ik heb gister het zoete aardappel forum doorgelezen (alle 20 paginas, stel je voor dat ik iets interessants mis) en nu deze handleiding, erg nuttig! Ik ga komend half jaar zelf tijdens mijn studie bezig met een onderzoek naar de teelt en verwerking van zoete aardappelen. Het projectcontract is nog niet rond dus ik weet niet of ik straks geheimhoudingsplicht heb over de resultaten, maar anders zou ik natuurlijk graag aanvullende informatie verstrekken Ik ga straks zelf ook een paar bataten halen, tegen de tijd dat ze gespruit zijn ben ik hopelijk een eind op weg met het klaarmaken van mijn tuintje. Is het misschien een idee om bij te houden van welke winkelketens de wel en niet binnen 2 weken spruitende aardappels vandaan komen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nadi Posted February 17, 2017 Share Posted February 17, 2017 @Ilona_: Klinkt als een interessant project! Als je je informatie mag delen zou dat heel leuk zijn heb je een linkje naar de zoete aardappel forum? het bijhouden van welke zoete aardappelen binnen 2 weken spruiten is een leuk idee. We hadden hier een zoete aardappel (of van de AH -de paars met wit vlees variant of van een turkse supermarkt) in de schap liggen. We zijn hem een beetje vergeten maar de bataat is maar vanzelf gaan groeien. Zonder water of iets. Ik heb hem in een pot gestopt en op de vensterbank gezet. Mooi plantje is het geworden - die ga ik in de zomer buiten planten als hij het tot die tijd vol kan houden. Ik ga hem nu wel weer wat nieuwe potgrond geven Ik laat de zoete aardappel ook slips maken en dan plant ik heel de knol i.p.v. de slips eraf te halen. Ik heb het idee dat de plant dan sterker en vooral sneller groeit. Ik heb zelf nog niet met slips alleen gewerkt dus heb geen bewijs. Ik geloof wel dat Diana er ook iets over schreef: http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/wortelgewassen/zoete-aardappel/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marloes-DeTasttuin Posted February 17, 2017 Share Posted February 17, 2017 Ik had het in een ander topic al gemeld, maar dan ook even hier. Ik weet niet of je er iets aan hebt. Vandaag twee biologische zoete aardappelen van de Ekoplaza in de vensterbank gezet. Ras is mij onbekend. 1 half in water, 1 half in vochtige potgrond. Ze staan in de zuidelijke vensterbank van de woonkamer van een goed geïsoleerd huis, overdag zo'n 20-21 graden.Hopelijk wordt vervolgd.. Leuk om over je project te lezen, Ilona! Quote hartelijke groet,Marloes - De Tasttuin - moestuinieren op de tast - Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ilona_ Posted February 17, 2017 Share Posted February 17, 2017 Ik had het over dit topic Nadi;https://www.moestuinforum.nl/ervaringen-zoete-aardappel-bataat-t688.html?hilit=Bataat Hier komt ook het grote verschil in spruitkracht aan het licht, met weken tot soms wel maanden tussen de eerste uitlopers. Als elk jaar bijgehouden waarvandaan de aardappelen wel uitlopen zou dat een hoop frustraties schelen om niet-uitlopende zoete aardappelen lijkt mij. Dat geld natuurlijk alleen als de supermarkten consistent zijn met wat voor antikiem behandeling de ingekochte bataten hebben gehad, maar daar komen we waarschijnlijk ook wel achter als iedereen zijn resultaten toevoegd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
permanatuurtuin Posted February 18, 2017 Share Posted February 18, 2017 Ik ga dit jaar twee zoete aardappelrassen telen (mits ik de planten ontvang). Ik ga ze in mijn warmste kas zetten, maar of ik er echt veel productie van krijg is nog de vraag. Als ze het redelijk goed doen, dan bewaar ik de gehele opbrengst voor het jaar erna, om dan echt te gaan telen voor eigen gebruik. Het zij hoe dan ook planten een een lang groeiseizoen en veel warmte nodig hebben. Ik krijg de planten pas half mei en ik verwacht dat het kleine planten zullen zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nadi Posted February 19, 2017 Share Posted February 19, 2017 Ik had het over dit topic Nadi;https://www.moestuinforum.nl/ervaringen-zoete-aardappel-bataat-t688.html?hilit=Bataat Thanks. Ik heb hem ook wel doorgelezen. Merk wel dat ieder jaar mensen weer met de zelfde vragen komen en het zich een beetje herhaalt. maar heb er wel wat van geleerd. Ik las daar ook ergens dat de bataten van de ekoplaza niet zo goed gingen spruiten. Dat klopt! 2 jaar geleden had ik ze ook en een paar van de appie. Nou die van de ekoplaza deed er echt heeeeel lang over. Die van de appie nog best rap in vergelijking (Gewoon die uit een kilo zak). Die gaan ik deze week weer halen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted February 19, 2017 Share Posted February 19, 2017 Ik heb juist niet zo'n goede ervaring met zoete aardappels uit de 1 kg zak van Appie .Van de 3 stuks die ik eind december uit zo'n verpakking oppotte, een beetje vroeg maar het was dan ook als test bedoeld , heeft er maar één na lange tijd voor een paar uitlopers gezorgd. Appie heeft ook biologische zoete aardappels die in een 750 grams zak verpakt zitten. Waarschijnlijk doen deze het beter dan de 'gewone' omdat ze niet behandeld (mogen) zijn tegen o.a. het ontstaan van uitlopers. Ik heb er een zak van gekocht en ga er komende week een aantal van proberen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 26, 2017 Share Posted February 26, 2017 Ik ga morgen ook maar weer eens enkele bataten zetten om te spruiten..ik ga voor de spruiten in aarde methode. De knollen komen uit een biowinkel in Eindhoven..ik vermoed dat dat wel een Ecoplaza is..we zullen zien of ze goed willen uitlopen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freya Posted February 28, 2017 Share Posted February 28, 2017 Ik heb in januari een zak van de aldi gehaald (niet biologisch) en ze gaan als een trein, binnenkort maar even oppotten.(zit overigens wel rootbooster in het water, geen idee of dat geholpen heeft want ik heb geen controle groep). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 28, 2017 Share Posted February 28, 2017 Ik heb er 1 gepoot, een paar dagen terug. In potgrond, zoals Frans hier ook liet zien: een stukje boven de grond en de rest er onder. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ilona_ Posted March 11, 2017 Share Posted March 11, 2017 Man man man, ik heb 3 weken geleden een aardappel in het water gezet (het glas paste lekker compact tussen de orchideen die ook in de versterbank staan, het andere vensterbank is in gebruik voor andere zaadjes) en ik heb één ding geleerd in die periode: ik ben verschrikkelijk ongeduldig. Nu zag ik vandaag gelukkig eindelijk kleine witte stekeltes (kleiner dan een speldenknop en behoorlijk vormloos) onder water eens kijken of deze nog uitgroeien tot fatsoenlijke worteltjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
balkontuinder Posted March 12, 2017 Share Posted March 12, 2017 Ik heb er 1 gepoot, een paar dagen terug. In potgrond, zoals Frans hier ook liet zien: een stukje boven de grond en de rest er onder. Ik ook. Geen idee meer waar het vandaan kwam, was nog over van een eerdere maaltijd en ik dacht, naja, dan maar in het zand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 14, 2017 Share Posted March 14, 2017 iets later heb ik nog een paars exemplaar gepoot (die daarvoor was roze). En gisteren nog een 3e, weer een roze. Dit omdat mijn moeder zo enthousiast reageerde op mijn bericht dat ik ze probeer te telen, dat ik mijn hele oogst al zag verdwijnen Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pieter16 Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 Ik heb een zoete aardappel die uit zichzelf aan het spruiten is. Is dat normaal? Ik heb helemaal niets gedaan... Quote Regenwormen graven gangen, en veel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nadi Posted March 17, 2017 Share Posted March 17, 2017 Ik heb een zoete aardappel die uit zichzelf aan het spruiten is. Is dat normaal? Ik heb helemaal niets gedaan... Hier ook gehad gewoon uit het niets. Die heb ik opgepot en is al een redelijk grote plant geworden. Die ga ik in mei in de de tuin uitplanten. Of misschien gewoon in een grotere pot... Ik heb in januari een zak van de aldi gehaald (niet biologisch) en ze gaan als een trein, binnenkort maar even oppotten.(zit overigens wel rootbooster in het water, geen idee of dat geholpen heeft want ik heb geen controle groep). Hey dat lijkt me een goed idee rootbooster. Misschien ga ik dat ook proberen ben namelijk een beetje laat maar wil nu nog bataten op water zetten. Hopelijk levert het nog wat op... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
0xygen Posted March 17, 2017 Share Posted March 17, 2017 gebruiken jullie van die warmte matjes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nadi Posted March 22, 2017 Share Posted March 22, 2017 gebruiken jullie van die warmte matjes? Ik niet maar ik kan me voorstellen dat dat zal helpen! Ik ben dit jaar laat met mn zoete aardappel Heb eergister 2 op water gezet. Waarschijnlijk word het niets maar kon het toch niet laten. Heb nog wel de bataat die al sinds eind vorig jaar in pot staat te wachten op betere dagen. Hij trekt ondertussen wel iets van fruit vliegjes aan... hoop dat hie het overleefd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted April 4, 2017 Share Posted April 4, 2017 De beste methode om de knollen mooi en snel te laten uitlopen is tot nu toe voor mij de volgende gebleken. De knollen werden op 12 maart in vochtige aarde gelegd in een bakje van de Action met als 'warmtematje' mijn modem. De kap liet ik er 24 uur per dag overheen zitten. Het witte ding in de bak is een draadloze temperatuursensor om de temperatuur in de bak in de gaten te kunnen houden. Ik verwacht dat de slips al goed geworteld zijn zodat ze straks na het afbreken rechtstreeks de aarde in kunnen want wortelvorming gaat blijkbaar hartstikke makkelijk. De 4 witte puntjes die je op de foto beneden ziet zijn daar het bewijs van. Ze zijn ontstaan door een reactie van de plant op de zeer hoge vochtigheid in de bak. De kap is er pas sinds eergisteren van af. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 4, 2017 Share Posted April 4, 2017 Prachtig Frans! Die van mij doen niets... ik ga ze ook maar eens in zo'n kasje zetten. Misschien komt er dan wat. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted April 4, 2017 Share Posted April 4, 2017 Aan het pootmateriaal kan natuurlijk ook veel liggen Jorieke. Ik had aanvankelijk weinig succes met zoete aardappels van Albert Heijn uit de 'standaard' verpakking . Deze keer heb ik van Albert Heijn 3 stuks biologische gebruikt en één rose uit de losse verkoop . Van de biologische deden 2 van de 3 het uitstekend , de derde deed niets. De rose variant liep net zo snel uit als de rest. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted April 4, 2017 Share Posted April 4, 2017 Het was lang wachten hier. Maar uiteindelijk begonnen mijn mijn beide aardappelen uit te lopen. De rechter het eerst, de tweede echt veel langzamer, maar daar zit nu ook de groei flink in. Op beide komen genoeg slips om uit te planten. Dus een van mijn aardappelen gaat naar een aardig meisje uut Zelhem! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 4, 2017 Share Posted April 4, 2017 Dat zal heel goed kunnen Frans, hier in het dorp doen ze niet aan Bio zoete aardappels, je mag blij zijn dat ze de normale hebben Ik ga mijn potten in zijn geheel in een plastic bak zetten die als kasje gaat dienen. Want nu lijkt het nog niets te doen. En van een lief meisje uit Soest krijg ik wat plantjes lees ik net Dus dan zullen we toch die zoete aardappels met rivierkreeftjes eten, waarvan ik een recept zag van de week?? Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted April 4, 2017 Share Posted April 4, 2017 niet te bescheiden Jorieke,alle forumleden wachten gewoon op jou uitnodiging aan het einde van het jaar als je gaat oogsten. (ik doneer de maiskolven wel) Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts