Jump to content

Handleiding: Zoete Aardappel / Bataat

sokrates
 Share

Recommended Posts

• 4 weeks later...

@jootje zat me lekker te maken met haar zoete aardappels! En het is echt nog wel wat vroeg om ze te oogsten, maar ik heb er toch 1 opgegraven. Het was een plant die hier in de vensterbank heeft overwinterd en waar ik stekken van heb genomen voor alle planten die ik dit jaar in de tuin heb staan. 

Ik heb nog niet alle knollen bij elkaar gehad om te wegen maar er kwam er 1 uit de grond die toch echt even op de weegschaal en foto moest:

IMG_6883.JPG

En lelijk ding van maar liefst 1,5 kilo! Ik moet even mijn vorige record opzoeken, die was volgens mij nog iets zwaarder. Maar toch! Dit is een Tainung 65. 

Er zit wel vraat aan van de +/- 8 kleine engerlingen die ik daar tegenkwam. Maar op zich heel oppervlakkig en geen grote gaten zoals ik ook wel eens heb. 

Voorlopig kunnen we zoete aardappel eten en laten we de overige planten nog lekker even groeien en regen opnemen. Al was de grond maar licht vochtig en op sommige plekken gewoon aardig droog.... 

Edit: dit is de hele oogst van die ene plant, nog eens 1,6 kilo aan kleinere knollen.

IMG_0197.JPG

• Like 6

Heerlijk jongens! Het regent nu zo lekker, eindelijk. Alhoewel ik erg zin heb ik een curry van kikkererwten met zoete aardappel wacht ik nog ff met oogsten nu de plant eindelijk eens natuurlijk kan groeien, zonder gegieter van onze kant!

• Like 2

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Hm, ik denk dat het ras ook wel erg belangrijk is. En wij hebben hier zandgrond, wat helpt om ongestoord knollen te maken. Maar het is van zichzelf niet vruchtbaar dus ik heb er flinke scheppen eigen gemaakte compost bij gegooid. Mijn planten gaan altijd vrij laat pas echt goed aan de groei, als die van bijv. Frans al heel goed bezig zijn. 

Verder doe ik niets speciaals. Ik heb aardig wat water gegeven dit jaar, maar dat was omdat er gewoon niets uit de lucht viel ;) 

• 2 weeks later...

Ik heb een deel van mijn zoete aardappels uit de volle grond gerooid, wilde het laten staan maar wegens omstandigheden moesten we de auto van vrienden lenen en wilde wat uit de tuin terug geven.
Nou, met die oogst van jorieke hierboven zou ik superblij zijn! De zoete aardappel in het toekomstige knoflookbed grotendeels gerooid, en 80% is echt wel, foetsie. Kwantitatief (en kwalitatief) uitermate teleurstellend. Werk van de woelmuizen.
Zelfs de wortels van de overjarige boerenkool van vorig jaar waren bijna op, kon de plant er zonder moeite uit trekken.

De afgelopen jaren 3 dingen geleerd: geen mais in het zoete aardappel veld, geen schaduw over de planten, en niet in de volle grond planten.
Aan de andere kant gaat het wel ruimte op zolder opleveren in het voorjaar. En ruimte in de tuin.

• Like 1

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Weet iemand een goede website om aardappels te kopen? en niet 1 los stekje zoals bij mijn buurman. Met ook duidelijk de soortnaam. Want je kan toch beter zelf stekjes trekken in het voorjaar

Wilde graag een paarse en een lekkere oranje gaan nemen

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Kijk @acpronk de zoete aardappel uit de bak. Naam, witte van ecohoeve geloof ik. En wij. Maar denken dat het niks zou worden in de bak vanwege de droogte…ik ben blij dat we door gezet hebben met gieten. Ik heb hem niet gewogen maar die grootste witte is echt super mega, anderhalve kilo of zo. Het was in aarde die we uit het kippenhok hadden, er zaten ook echt slang dikke wormen in volgens kleindochter..ieuuggggg😂

C1CACF1E-F76A-4F5F-BE10-C7D76FFAA640.thumb.jpeg.deebf1ef272c23a9735e06417b149a6f.jpeg

A884B93F-5E35-442C-81F7-931C3A35B3CC.thumb.jpeg.40cf1c3959cccd3d0691e8e9051b3614.jpeg

DED3D81A-53F7-4E5B-A6AF-2BF4DC0B2603.thumb.jpeg.c624c34c40d63b317e3c446f6ed99d72.jpeg

Edited by appelvrouw
  • Like 4

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Ik denk 1.

Vandaag de eerste Purple Two gegeten, met de rijst in de rijstkoker mee gekookt.

Deze duurt wel iets langer om te garen dan alle andere zoete aardappel die we gegeten hebben. 1 stukje was lekker zacht, een ander stukje nog redelijk hard.

Smaak was goed, proef tonen van druif. Welke druif? Dat weet ik niet, maar denk dat zoete van de Amerikaanse rassen.

Edited by acpronk

Ik ben 3 weken op vakantie geweest en als je dan terug komt zie je pas goed hoeveel er in zo'n relatief korte tijd aan je zoete aardappels verandert. De bladeren die bij vertrek nog grasgroen waren geven nu door hun slijtage aan dat de planten het langzamerhand voor gezien houden en oogstklaar zijn.

za_89.thumb.JPG.161465abb844108f62352d3af5e6e24c.JPG

Wat de lucht- en bodemtemperatuur betreft is er nog tijd genoeg om te oogsten. L1 , de lokale TV zender , geeft bijvoorbeeld voor de rest van de week  hoge temperaturen aan met als toppers voor a.s. donderdag , vrijdag en zaterdag bijna onwaarschijnlijk hoge dagtemperaturen van 23°C tot 24°C (!) en nachttemperaturen van 11°C tot 16°C. Weeronline is wat minder enthousiast maar ook als die gelijk krijgt is er nog geen haast om te oogsten. Voorlopig laten  staan dus.

Morgen eerst maar eens 1 of 2 van de 4 nog niet geoogste kuipen omkiepen zodat ik weer grijpvoorraad heb. Ik ben benieuwd wat daarvan terecht gekomen is.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Gisteren een plastic mand en een kuip met zoete aardappels geoogst. Er zijn teveel kleine knollen dus echt tevreden ben ik niet. Binnenkort maar eens kijken of ze het in de vollegrond beter gedaan hebben.

za_90.thumb.JPG.15c212530a5ad8fa5160e06db65190e5.JPG

za_91.thumb.JPG.df257900f24749998519295084e1a4c7.JPG

za_92.thumb.JPG.d785a670554fa6596070549f1a1ca193.JPG

za_93.thumb.JPG.d20b451f64d1444cfd0caa495b6d6836.JPG

• Like 1

Een mooie dag vandaag en dus zeer geschikt om de zoete aardappels in de vollegrond te gaan oogsten.   

Het bladerdek suggereert veel meer planten dan dat er in werkelijkheid staan maar na de oogst van de bonen en de vroege aardappels die er naast stonden hadden de planten in korte tijd ook die plekken ingenomen.

za_94.thumb.JPG.38c2f4932fed88d673b24b78a864c7f0.JPG

Drie rijen planten. Eerst maar eens het loof verwijderen. De door de tijdens de groei van de knollen naar boven gewerkte aarde gaf gelijk al een goed gevoel. Wat het te verwachten gewicht betreft dan.  Het was ook nog afwachten of en hoeveel schade er aangericht zou zijn door engerlingen of ander ongedierte.

za_95.thumb.JPG.ab40029a0f8e447e935d5507d7eeb49c.JPG

Uiteindelijk als resultaat een oogst die zowel kwantitatief als kwalitatief hoger uit viel dan verwacht. Veel mooie knollen, weinig kleintjes. Alleen de paar oranje exemplaren die er stonden vielen tegen. Bovendien geen schade geconstateerd door vraat van welk ongedierte dan ook.

za_96.thumb.JPG.26dceab2b67ac36366af835c190a0967.JPG

za_97.thumb.JPG.9b9e543bda1d1f0e96345d2ec212aba2.JPG

Van een paar planten eerst een foto genomen  voordat ik de knollen losmaakte. Dit om te laten zie hoe 'uitbundig' zoiets onder de grond kan groeien.

De geoogste knollen kunnen vannacht op de tuin blijven liggen om te drogen. De temperatuur is er nog hoog genoeg voor. Morgen sorteren en opbergen. 

• Like 2