Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hulp gevraagd bij nieuw project

Recommended Posts

Ik ben in November een 'project' gestart onder de naam Gezond Breda (www.gezondbreda.nl).

Het plan was om het gemeenteperkje voor mijn huis om te toveren tot een openbare moestuin van circa 25 m2.

In eerste instantie is het de bedoeling dat de gemeente de huidige begroeiing eruit haalt, waarna ik er op eigen kosten fruitbomen/fruitstruiken en groente plantjes erin ga zetten.

Wanneer het fruit rijp is en de groente geoogst kan worden, mogen buurtbewoners dit gewoon pakken.

De hoop is er dat uiteindelijk mensen mee gaan helpen, en dat je eventueel diversiteit krijgt wanneer andere culturen ook meedoen met het initiatief.

Verder mogen andere straten het idee kopiëren en zelf invullen, in de hoop dat de wijk wat gezonder gaat worden qua voeding.

Op die manier geef je ook de minder bedeelde een kans op gezond eten, zodat ze niet alleen maar afhankelijk hoeven te zijn van de voedselbank, zodat de voedselbank nog meer mensen kunnen helpen op hun manier.

Afgelopen periode veel gesprekken gevoerd met de gemeente, presentatie gehouden tijdens de bijeenkomst Bredaas Netwerk Stadslandbouw etc. Maar het gaat de goede kant op.

Over ongeveer 2 weken krijg ik duidelijkheid (althans, dan krijg ik te horen of er klachten uit de straat zijn)...maar tot op heden nog geen negatief geluid vanuit de straat en alleen maar lof vanuit andere wijken.

Mochten hier nog mensen zijn die eventueel willen helpen door het ter beschikking stellen van bijvoorbeeld stekjes van groente of fruit, stuur even een mailtje naar [email protected] (alvast dank daarvoor)

Zoiets als RobO dacht ik ook, Rimco. Goed initiatief. Wil ik best wel wat ondersteunen met zaad en stekken.

Dacht ook: Zou wel motiverend zijn om naast fruitstruiken (die toch enkele jaren nodig hebben voor ze gaan dragen) ook gewassen teelt die al vrij snel wat lekkers te peuzelen opleveren voor de mensen die meewerken.

Zou het slim zijn als je een soort teeltplan hebt en kunt zeggen: "Dat zaad en dat gewas en die struik willen we hebben...hebben mensen van het forum dat misschien voor ons?"...voor 25 m2 zal dat waarschijnlijk best wel aardig lukken dan. Je hebt er weinig aan als er "zo maar wat" wordt opgestuurd....lijkt me.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Hoi Rimco

Ik zat zomaar mee te denken en ik denk dat een oproepje bij plaatselijk(e) verenigingsgebouw/bakker/kerk ect. bbuurtgenoten die al stekken,zaadjes hebben, zal activeren.

ps

misschien niet bij de groenteboer ophangen

Zoiets als RobO dacht ik ook, Rimco. Goed initiatief. Wil ik best wel wat ondersteunen met zaad en stekken.

Dacht ook: Zou wel motiverend zijn om naast fruitstruiken (die toch enkele jaren nodig hebben voor ze gaan dragen) ook gewassen teelt die al vrij snel wat lekkers te peuzelen opleveren voor de mensen die meewerken.

Zou het slim zijn als je een soort teeltplan hebt en kunt zeggen: "Dat zaad en dat gewas en die struik willen we hebben...hebben mensen van het forum dat misschien voor ons?"...voor 25 m2 zal dat waarschijnlijk best wel aardig lukken dan. Je hebt er weinig aan als er "zo maar wat" wordt opgestuurd....lijkt me.

Het perkje zal ook worden verdeeld, met 1 deel alleen fruit en het andere deel inderdaad met groentes (wel de meest makkelijk te verbouwen).

Want het is namelijk wel de bedoeling dat mensen zien hoe 'makkelijk' het is, en dat je echt geen mega lap grond nodig hebt.

Het teeltplan zal dus voornamelijk bestaan uit makkelijk te verbouwen groentes zijn.

• Courgette
    Sla
    Diverse koolsoorten
    Zowel lage als hoge bonen

Mochten mensen nog ideeën hebben is dat van harte welkom (ik weet namelijk ook niet alles haha).

strak plan!

ik heb veel bessenstekken over voor julie, maar ja hoe komen ze van H naar B?

Ja, dat is een goede vraag...misschien iemand van het forum die om wat voor reden vaak op en neer moet rijden die wellicht bereidt is dit te doen.

Weet namelijk niet hoe het zit met stekjes via de post te sturen? Heb daar namelijk niet echt ervaring mee.

Hoi Rimco

Ik zat zomaar mee te denken en ik denk dat een oproepje bij plaatselijk(e) verenigingsgebouw/bakker/kerk ect. bbuurtgenoten die al stekken,zaadjes hebben, zal activeren.

ps

misschien niet bij de groenteboer ophangen

Ik wil ook een mail sturen naar de leden van onze volkstuinvereniging, eventueel ook bij diverse wijkcentra een flyer hangen...alles ik moet alles zelf doen (en dus door elkaar) dat ik voor nu even het probeer via dit forum, maar achter de schermen gaat het nog vele malen verder haha...toch dank dat je meedenkt (alles is welkom, van ideeën tot stekjes tot hulp tot weet ik veel wat)